Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye juice bør man drikke?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-09, 09:20   #81
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Vi drikker sjelden juice i grunn. Noen ganger husker jeg å kjøpe det i helgene, men ikke ofte. Jeg sliter også med å få i Hannah grønnsaker, men både hun og Peder spiser godt med frukt i barnehagen. Dessuten er de veldig glad i smoothie. Så da lager vi som regel det istedet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 18:53   #82
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er jo en kilde til vitaminer og antioksidanter. Eller er du uenig i det? Mine bruker vann som tørstedrikk, men får likevel et glass juice hver dag.

Et glass juice om dagen er helt sikkert sunnere enn å ikke drikke juice, spesielt hvis man spiser lite frukt, og spesielt hvis man velger sunne juicesorter - Mana-juicen skal jo være veldig bra. ("Vanlig" eplejuice tror jeg derimot ikke er spesielt sunt? Det er mindre vitaminer i det enn i f.eks. appelsinjuice, og fiberinnholdet, som er litt av det sunnhetsmessige poenget med å spise epler, er vel neppe særlig høyt. Vi har derfor penset Poden over på appelsinjuice i stedet for eplejuice. Som "restaurant- /selskapsdrikke" er det jo likevel langt å foretrekke fremfor brus.)

Men som Polyanna er inne på, så er ikke "sunt" en binær størrelse, og de fleste ting er ikke enten sunne eller usunne. Det kan f.eks. godt hende at fire glass juice om dagen er mindre sunt enn to glass juice om dagen, dersom de ekstra vitaminene er mer enn man kan nyttiggjøre seg, sånn at fordelen med juice minsker for de siste to glassene mens ulempen (sukkerinnholdet og syren som skader tennene) er den samme som for de første to. Jeg synes også det er et poeng å venne seg til å drikke vann når man er tørst, og ikke være "avhengig" av at det skal være (søt-)smak på vannet, slik både mange barn og mange voksne ser ut til å synes. (Dette siste var ikke spesielt rettet til deg, altså, Skremmern.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 20:56   #83
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Alt som heter "juice" er laget bare av frukt- eller bærsaft, det er ikke lov i Norge til å kalle det "juice" hvis det er tilsatt sukker eller aromastoffer.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.



Du har bodd for lenge i utlandet, Elin. Der selges masse rart under betegnelsen "juice". I Norge er juice juice.

Det spiller ingen rolle om juice kalles juice aldri så mye når det er så store forskjeller på kvaliteten.

Test av familiejuice

Test av barnejuice

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 21:34   #84
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.996
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Jeg vet det, Elin, men juice er likevel juice i Norge. I andre land kaller de saft (appelsin, sukker og vann) for orange juice uten skrupler.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 21:45   #85
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Det er klart det er kvalitetsforskjeller, Elin, men det er ingenting som inneholder "sukkervann" eller "kulørfarve" som får lov til å hete juice - det var det som var poenget mitt. Og flere av drikkene i "barnejuice"-testen du linker til er ikke juice (og heter dermed heller ikke juice).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 21:57   #86
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Jeg skal forresten lage min egen juice jeg. Det blir saker tenker jeg.

  Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:26   #87
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.996
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Jeg skulle gjerne hatt en juicer. Men den må:
-være enkel å demontere og vaske i maskin
-være fin
-ikke være for stor
-ikke være for dyr.

Jeg kommer vel aldri til å finne en.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:35   #88
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Jeg ser for meg nå at jeg skal bruke økologisk frukt og grønt for å lage denne juicen. Selvsagt kommer jeg til å orke det til evig tid.

  Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 23:19   #89
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Jeg hadde en ordentlig juicer en gang, kunne lage juice av absolutt alt, fra gulrøtter og brokkoli til epler og vannmelon. Men jeg syntes juicene fikk en merkelig smak, ble aldri vant til konsistensen og smaken. Hjemmelaget juice blir liksom mer "skummende" og smaker veldig annerledes enn ferdigkjøpt. Selvpressede appelsiner er godt, men det smaker i grunnen ganske likt kjøpt appelsinjuice, appelsinjuice fra juicemaskin smaker og kjennes helt annerledes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:15   #90
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Jeg liker hjemmelaget fremfor prosessert any day. Det er så mye mer smak og langt mer fiber i den.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:27   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Ja det er jo bare positivt om man liker det bedre, jeg synes det smaker pjuk så da er jeg jo like langt. Men jeg drikker uansett juice en gang hvert jubelår, egentlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:32   #92
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?


Jeg drikker ikke juice til vanlig fordi det ikke har noen misjon, i den grad jeg drikker det blander jeg den med farris eller noe. Når jeg kan lage den selv vil jeg jo få fiber av å drikke den og da er det greit. Da blir det noe som er ernæringsmessig fornuftig å få i seg.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:35   #93
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Men fiberet går vel stort sett i den restedunken i juicemaskinen? Det er jo bare saften som trekkes ut, og fiberet ligger vel stort sett igjen i skall og kjøtt. I blender, derimot, vil man jo få alt med seg siden ingenting blir kastet (bortsett fra evt. skall da, der mye fiber sitter), men så var det å lage gulrotjuice i blender da ... Mission impossible.

Jeg aner ikke hvor mye fiber det er i kjøpejuice kontra hjemmelaget juice men det kan vel ikke være så stor forskjell?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:38   #94
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg aner ikke hvor mye fiber det er i kjøpejuice kontra hjemmelaget juice men det kan vel ikke være så stor forskjell?


Lar du meg ikke leve i min villfarelse en gang. Her skal jeg være kjernesunn og greier. Innbiller meg at det er mer fiber i den man lager selv fordi den ikke blir silt og silt igjen. Bruker ellers blender til smoothies av ren frukt men det blir så kjedelig i lengden.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:43   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?

Det er nok myyyye sunnere med hjemmelaget juice enn kjøpejuice, fiber eller ikke, Skvetten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:45   #96
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye juice bør man drikke?


Så blir ikke alt arbeidet forgjeves liksom.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no