|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerEr det ingen av dere, bortsett fra Irma, som har lest artikkelen?
![]() |
#42 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Jeg har lest den jeg.
![]() |
#43 |
<*(((<
|
Jeg tror heller ikke det er lurt å øke belastningen på spesialistene, men i artikkelen står det «Redusere fastlegenes sykemeldingsrett, fra 12 til 6 måneder. Dersom sykmelding skal utvides utover 6 måneder, må sykmelding foretas av en spesialist eller en annen lege enn pasientens fastlege». Hvis man har hatt halsbetennelse i 6 måneder så vil jeg tro at ønh-lege er tingen, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger@Tito: Okeida. Du er unnskyldt.
![]() |
#45 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg har litt problemer med å se hvilke lidelser som skal medføre sykemelding i over 6 mnd der man ikke bør vurdere spesialisthelsetjenesten. Kan du ikke være litt mer presis på hva du tenker på, Ruen? :fantasiløs:
![]() |
#46 |
Leser
|
Alle kroniske sykdommer? Skader? Typisk eksempel tenker jeg er seneskjedebetennelse (la oss kalle det "musesyken" det var tross alt enklere å skrive.
![]() |
#47 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerGravide er jo uansett unntatt arbeidsgiveransvaret, så det ane meg at den store kampen ikkje blir i forhold til dei.
![]() |
![]() |
#48 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min kroniske sykdom er det best at jeg går hos spesialist, fastlegen kan utrolig lite om den. Men hun ville ikke henvise meg videre, Er det noe vits da? Sa hu.
![]() |
#49 |
Passiv
|
Jeg trodde vitterlig at kronikere var en gruppe som fikk jevnlig oppfølging av spesialist jeg. |
![]() |
![]() |
#50 |
anglofil
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg er veldig enig med det Hattifnatten sier. Synes forøvrig det er fryktelig vanskelig å skulle uttale seg om andre sin sykdom men det kan da ikke være tvil om at det bladt vår generasjon hersker en helt annen holding til det å sykemelde seg en det som var tilfelle med våre foreldre.
![]() |
#51 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg helt enig i. Når jeg var gravid sist med tvillingene, blir alle rutinemessig sykemeldt på et visst tidspunkt pga at det er et risikosvangerskap. Det hadde vært mye mer naturlig å få svangerskapspenger da enn en sykemelding.
![]() |
#52 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke alle leger som henviser videre, tror det går på æren løs noen ganger. Men heldigvis er jeg ikke alltid av den typen som gir meg, så jeg får somregel viljen min, tilslutt. Ikke alle dager som er gode krangledager.
![]() |
#53 |
Pauset
|
Jeg er helt enig med deg Miss Norway. Dessverre er det slik det fungerer. Dette er noe legene eller andre burde ta opp. For meg er det svingende likegyldig hvem som betaler bare mannen min får være hjemme når jeg trenger det, og at vi ikke taper enda mer penger på min sykdom enn det vi har gjort i mange år. Sosialhjelp vil vi ikke ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Prettiest mess ever seen
|
Etter mer enn 6 mnd uten utsikt til bedring og full sykemelding bør man da vel virkelig få en nevrolog til å se på det? Missa?
Nettopp. I refusjonssystemet er det varighet utover 3 mnd av et kalenderår som tilsvarer kronisk sykdom. Er det noen type kronikere som ikke har spesialistkonsultasjoner (i tillegg til fastlegen sin, seff)?
Men i så tilfelle er jo dette forslaget en klar hjelp for pasienten, slik at man slipper å ta slike kamper?
![]() |
#55 |
Passiv
|
Ehh, men du om man er kronike og ikke fastlegen gjør jobben sin skifter man først fastlege og deretter klager man til fylkeslegen. Mulig det er noe jeg ikke skjønner men som kroniker selv vet jeg at jeg ikke hadde latt meg behandle slik, man vil da være friskest mulig.
Det er jo tydeligvis det selv om jeg ikke skjønner hvorfor det er slik (se over). Fastlegen skal jo kun holde skuta på rett kjøl mellom spesialistkonsultasjonene etter hva jeg har fåt med meg da. |
![]() |
![]() |
#56 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerTja, ikke alle kronikere trenger speislist, dersom man regner "alt over tre mnd" som kroisk, sånn som blåresept. F.eks får min kjære allergimed på blå resept, han er regnet som kroniker der. Men speialsist trenger han jo ikke. (Ei heller sykemelding da, sånnsett)
![]() |
#57 |
Pauset
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerDersom en person har gått i "veggen", og trenger tid for å komme tilbake i jobb så er det vel ikke nødvendig at det skal inn noen spesialist? Noen ganger trenger man tid og intet annet. Det siste man trenger er masse press. Det må komme når man er moden for det dersom det skal ha noe for seg. Så kan NAV, fastlege osv komme inn og prøve å finne måter å hjelpe pasienten tilbake i jobb eller om den må over i attføring evnt. annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
Om en person har "møtt veggen" kan det jo være på sin plass med en psykolog kanskje? For selv i en slik situasjon er det mulig å ta tak i tingene slik at man kommer raskere på beina igjen. |
![]() |
![]() |
#59 |
Pauset
|
Det har du rett i. Problemet er vel da at ventetidene for å komme inn til en psykolog er veldig lange. Slik er det i allefall her i byen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Passiv
|
Det er sant og i et sånt tilfelle bør jo fastlegen henvise så fort som fy mener jeg da, og definitivt før det har gått 6 måneder. |
![]() |
![]() |
Emneord |
høyre, nav, sykemelding |
|
|