Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Nå skrev vi forbi hverandre. I hvilke tilfeller er det en dyd av nødvendighet å bli statsborger? Jeg spør helt ærlig her nå, jeg har ikke superpeiling på dette.
Når de er asylsøkere eller flyktninger, så vil de gjerne bo i Norge og bli norske fordi de ikke har noe å vende tilbake til. Men dyd av nødvendighet var feil ord. Poenget mitt var at de ikke nødvendigvis ønsker å bli norske, de ønsker seg mer bort fra noe annet. De kan jo sitte på gjerdet og håpe på en ny styringsform i landet sitt, men jeg vil tro at mange ønsker å slå rot i Norge på en helt annen måte enn "vanlige" innvandrere. Selv ville jeg hatt veldig tungt for å si ifra meg mitt norske statsborgerskap.
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Jeg tror faktisk du er inne på noe vesentlig her. Nyttige idioter har vært arnen til masse armod i verden, og demokratiet er vesentlig mer manipulerbart ved høyere analfabtisme-/idiot-faktor. Historien vise flere eksempler på at demokratiet er selvundergravende i slike tilfeller. Weimar-Tyskland og Hamas-Palestina som kroneksemplene. Sånn helt tilgeldigvis...

Sist redigert av him : 11-06-09 kl 11:27.
Årsak: trykk på feil ord
|