Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 09:39   #201
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Him; jeg tror det finnes permanente oppholdstillatelser.

Ja, det gjør det! Det var jeg ikke klar over. Det heter bosettingstillatelse. Så veldig interessant ut. (Det er ganske mange som ønsker å bo her permanent, men som ikke ønsker å være norsk)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Ang. de norske som evnt ville feilet: nå mener jeg virkelig at det er annerledes å motta statsborgerskap som ny borger i et land enn ved fødsel, men uansett, for ørtende gang: man snakker ikke om å kaste ut de som "stryker", men at de ikke vil få akkurat statsborgerrettigheter. I det tenkte tilfelle at man skulle teste nordmenn, så ville de altså "bare" mistet stemmeretten.

Det var en fleip fra min side, om at det rett og slett ikke ville fungere i praksis å teste folk som hadde statsborgerskap fra fødsel. Tror nok vi er ganske enige om at det å test folk som har statsborgerskap er litt merkelig.

Gammel 11-06-09, 10:00   #202
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

ehage, uansett opprinnelsesnasjonalitet. Eller til kristne friskoler. Altså, det FÅR jo konsekvenser å ikke sende ungene til barnehagen, ungene kan ikke norsk eller tror ikke på evolusjonen, men altså: Straff?

Den der er så søt, man får liksom gåsehud ved å skrive mxxxxxxxx friskoler, eller kxxxx-skoler, så drar man opp en lokal dobbeltgjenger istedet. Går igjen overalt den, selve kronjuvelen i fornektelsen. Herlig

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 10:03   #203
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes fremdeles en masse teoretiske krav til statsborgerskap er tøysete, altså.

Jeg vet jeg kommer litt sent inn i tråden her. Men hvorfor er det det? Man er jo fullt dekket av trygderettigheter og helserettigheter og man har lov til å stemme på lokalvalg om man har oppholdt seg lenge nok i landet. Det er jo lite som skiller de som har statsborgerskap og de som har oppholdstillatelse bortsett fra det som har med statsforfatningen å gjøre, er det ikke det da? Og da er det jo helt rimelig at de som ønsker å ha innflytelse på den vet sånn noenlunde hva det handler om?

Gammel 11-06-09, 10:07   #204
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og da er det jo helt rimelig at de som ønsker å ha innflytelse på den vet sånn noenlunde hva det handler om?

Ja, er enig i deg i teorien. Problemet er bare at mitt inntrykk (som selvfølgelig kan være feil) er at folk som kommer fra nogenlunde OK stater ikke ønsker å bli norske statsborgere. De som derimot veldig gjerne vil bli det er typisk asylsøkere og flyktnger, og dette er mennesker som er veldig fjernt fra vårt styresett. Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil, at det er ganske stor søknad om norsk statsborgerskap fra en blandet miljø.

Gammel 11-06-09, 10:07   #205
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Jeg vet jeg kommer litt sent inn i tråden her. Men hvorfor er det det? Man er jo fullt dekket av trygderettigheter og helserettigheter og man har lov til å stemme på lokalvalg om man har oppholdt seg lenge nok i landet. Det er jo lite som skiller de som har statsborgerskap og de som har oppholdstillatelse bortsett fra det som har med statsforfatningen å gjøre, er det ikke det da? Og da er det jo helt rimelig at de som ønsker å ha innflytelse på den vet sånn noenlunde hva det handler om?

Alle som stemmer FRP vet jo ikke hva det handler om, så det er jo ikke noe nytt. Men igjen, stadig flere innvandrere begynner å gjøre det også, så her må det "folkeopplysning" til. Foreldreportalen-universitetet, anyone?

Gammel 11-06-09, 10:09   #206
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ja, poenget mitt med forrige innlegg, var at jeg ikke tror at folk ønsker norsk statsborgerskap fordi de ønsker innflytelse på styringsformen. De ønsker å bli norske statsborgere fordi det er en dyd av nødvendighet.

Gammel 11-06-09, 10:12   #207
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, er enig i deg i teorien. Problemet er bare at mitt inntrykk (som selvfølgelig kan være feil) er at folk som kommer fra nogenlunde OK stater ikke ønsker å bli norske statsborgere. De som derimot veldig gjerne vil bli det er typisk asylsøkere og flyktnger, og dette er mennesker som er veldig fjernt fra vårt styresett. Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil, at det er ganske stor søknad om norsk statsborgerskap fra en blandet miljø.

Jo, men om de vil det, så bør de jo for det første ha kunnskap nok til, den tross alt ganske viktige beslutningen , å vite hva det er de sier ja til. Siden man klarer seg finfint her i landet uten å være statsborger, og dette er folk som kommer fra land som er svært forskjellige fra vårt styresett så er det jo desto mer viktig at de vet hva det innebærer.

Gammel 11-06-09, 10:13   #208
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Ja, poenget mitt med forrige innlegg, var at jeg ikke tror at folk ønsker norsk statsborgerskap fordi de ønsker innflytelse på styringsformen. De ønsker å bli norske statsborgere fordi det er en dyd av nødvendighet.

Nå skrev vi forbi hverandre. I hvilke tilfeller er det en dyd av nødvendighet å bli statsborger? Jeg spør helt ærlig her nå, jeg har ikke superpeiling på dette.

Gammel 11-06-09, 10:16   #209
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk du er inne på noe vesentlig her. Nyttige idioter har vært arnen til masse armod i verden, og demokratiet er vesentlig mer manipulerbart ved høyere analfabtisme-/idiot-faktor. Historien vise flere eksempler på at demokratiet er selvundergravende i slike tilfeller. Weimar-Tyskland og Hamas-Palestina som kroneksemplene. Sånn helt tilgeldigvis...

Gammel 11-06-09, 10:16   #210
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Den der er så søt, man får liksom gåsehud ved å skrive mxxxxxxxx friskoler, eller kxxxx-skoler, så drar man opp en lokal dobbeltgjenger istedet. Går igjen overalt den, selve kronjuvelen i fornektelsen. Herlig

Nå finnes det jo hundrevis av kristne friskoler i Norge, da, og veldig få muslimske, såvidt jeg vet. Hva mener du med "fornektelse"? At man "nekter" å si at man ikke egentlig liker muslimske skoler, og bare "innrømmer" at man ikke liker de kristne? Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere om du egentlig er interessert i å diskutere, og i så fall hva det er du ønsker å diskutere, når du bare kommer med sånne vage sarkasmer, eller hva det nå er ment å være.

Gammel 11-06-09, 10:17   #211
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå finnes det jo hundrevis av kristne friskoler i Norge, da, og veldig få muslimske, såvidt jeg vet. Hva mener du med "fornektelse"? At man "nekter" å si at man ikke egentlig liker muslimske skoler, og bare "innrømmer" at man ikke liker de kristne? Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere om du egentlig er interessert i å diskutere, og i så fall hva det er du ønsker å diskutere, når du bare kommer med sånne vage sarkasmer, eller hva det nå er ment å være.

Min arbeidshypotese er at det er følelsesutbrudd.

Gammel 11-06-09, 10:20   #212
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trodde den ene muslimske friskolen ble lagt ned? Så det er en temmelig hypotetisk problemstilling.

Jeg er selvsagt mot begge deler.

Gammel 11-06-09, 10:22   #213
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Du treffer ganske bra på det jeg vil ha frem der Og det er ikke sarkasme. Det vil forresten være er grov fornektelse å bagatellisere bare akkurat DET og. Vi vet alle at det er et sårt tema.

Mitt poeng er at det er bedre å kalle spaden for spade , og så lar vi hakka stå i fred til det er hakka vi diskuterer.

Gammel 11-06-09, 10:25   #214
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt poeng er at det er bedre å kalle spaden for spade , og så lar vi hakka stå i fred til det er hakka vi diskuterer.

Men i så fall rører du, for det var ikke den spaden Mim snakket om. Hun snakket om "folk som sender barna sine på kristne friskoler", og slike er det ganske mange av her til lands. Det at man også er motstander av muslimske friskoler er ganske irrelevant i den sammenhengen, ettersom slike, som Polyanna påpeker, ikke finnes. (Jeg husket at den nede i gata her ble lagt ned, ja - jeg var bare ikke 100 % sikker på at det ikke fantes noen andre.)

Gammel 11-06-09, 10:35   #215
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Men i så fall rører du, for det var ikke den spaden Mim snakket om. Hun snakket om "folk som sender barna sine på kristne friskoler", og slike er det ganske mange av her til lands. Det at man også er motstander av muslimske friskoler er ganske irrelevant i den sammenhengen, ettersom slike, som Polyanna påpeker, ikke finnes. (Jeg husket at den nede i gata her ble lagt ned, ja - jeg var bare ikke 100 % sikker på at det ikke fantes noen andre.)

Det er korrekt, de baserer seg, enn så lenge, på koranskoler i fritida. Men jeg tror det er veldig naivt å innbille seg at ønsket om mer kontroll over barna sin sosialisering ikke er til stede, på linje med det vi ser i kristen-Norge. Og så driver konvertitten Trond Ali Lindstad noen barnehager. Men selv han har slitt med å få godkjenning. Det mest behagelige for alle synes å være at koranskolene består og at man ikke bruker så mange ressurser på å legge seg opp i hva som skjer der.

Gammel 11-06-09, 10:47   #216
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er korrekt, de baserer seg, enn så lenge, på koranskoler i fritida. Men jeg tror det er veldig naivt å innbille seg at ønsket om mer kontroll over barna sin sosialisering ikke er til stede, på linje med det vi ser i kristen-Norge. Og så driver konvertitten Trond Ali Lindstad noen barnehager. Men selv han har slitt med å få godkjenning. Det mest behagelige for alle synes å være at koranskolene består og at man ikke bruker så mange ressurser på å legge seg opp i hva som skjer der.

Det er helt greit å diskutere disse tingene, for all del. Men jeg synes det er ganske urimelig å insistere på at det er "fornektelse" å påpeke at man ikke liker kristne friskoler, som det faktisk er veldig mange av i Norge.

Det virker bare useriøst å dra frem sin egen kjepphest i alle mulige sammenhenger og beskylde andre for å ignorere den hver gang de diskuterer noe annet.

Gammel 11-06-09, 10:55   #217
him
Leser

him sin avatar

Standard

Nå skrev vi forbi hverandre. I hvilke tilfeller er det en dyd av nødvendighet å bli statsborger? Jeg spør helt ærlig her nå, jeg har ikke superpeiling på dette.

Når de er asylsøkere eller flyktninger, så vil de gjerne bo i Norge og bli norske fordi de ikke har noe å vende tilbake til. Men dyd av nødvendighet var feil ord. Poenget mitt var at de ikke nødvendigvis ønsker å bli norske, de ønsker seg mer bort fra noe annet. De kan jo sitte på gjerdet og håpe på en ny styringsform i landet sitt, men jeg vil tro at mange ønsker å slå rot i Norge på en helt annen måte enn "vanlige" innvandrere. Selv ville jeg hatt veldig tungt for å si ifra meg mitt norske statsborgerskap.

Jeg tror faktisk du er inne på noe vesentlig her. Nyttige idioter har vært arnen til masse armod i verden, og demokratiet er vesentlig mer manipulerbart ved høyere analfabtisme-/idiot-faktor. Historien vise flere eksempler på at demokratiet er selvundergravende i slike tilfeller. Weimar-Tyskland og Hamas-Palestina som kroneksemplene. Sånn helt tilgeldigvis...

Sist redigert av him : 11-06-09 kl 11:27. Årsak: trykk på feil ord
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 11:13   #218
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hvem som hersketeknikker seg nå, jeg.

Jge blir skikkeilg gretten over å bli tillagt ekle holdninger. Jeg undervurderer ingen. Jeg bare vil gi folk en smule slækk. Og nei, vanlige folk som jeg kjenner kan lite om petroleumshistorie. Men de kan ofte mye om andre ting.

Gammel 11-06-09, 12:24   #219
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Poenget mitt var at de ikke nødvendigvis ønsker å bli norske, de ønsker seg mer bort fra noe annet.

Og det er jo ikke så vanskelig å forstå at en del av dem har lyst til det. Likevel så kan jeg ikke se at det er noe argument mot at man mener at de skal være rimelig godt inneforstått med hva det innebærer og for å gjøre det mener jeg da, så bør de ha en viss minimumskunnskap.

Siden et statsborgerskap gjør at man har rett til å stemme på grunnlovsendringer så mener jeg at det er riktig at man vet endel om landet man er statsborger i.

Sist redigert av Esme : 11-06-09 kl 13:34.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 12:54   #220
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Det virker bare useriøst å dra frem sin egen kjepphest i alle mulige sammenhenger og beskylde andre for å ignorere den hver gang de diskuterer noe annet.

Poenget kom frem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.