Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 21:22   #41
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har en syltynn søster. Hun spiser som en mus, men jeg synes samtidig det er trist at hun helt mangler evnen til å glede seg over god mat.

En digresjon (uten at jeg hverken er syltynn eller helt blottet for evnen til å glede meg over mat); jeg kunne faktisk ofte ønske at mat var en større del av min bevissthet. Som tidligere nevnt er jeg veldig opptatt av at kostholdet skal være variert, sunt og godt, samtidig som jeg ikke er opptatt av mat. Det betyr i realiteten at mat stresser meg litt, altså ikke selve inntaket, men det å aldri ha noen idéer, eller interesse for å planlegge og handle i god tid. Jeg ligger alltid etter, og vi har nesten aldri invitert familie på middag, for vi har sjelden inviter-bar mat. Jeg føler en viss misunnelse overfor dem som allerede tirsdag har planene klare for søndagen. Våre søndagsmiddager blir som regel innkjøpt i panikk lørdag rett før stengetid.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:59   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg spiser en halv, noen ganger litt mer, men aldri en hel.

Ja, men det er jo ikke så rart da.

Gammel 09-01-09, 22:29   #43
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hasselnøtt, eg trur det Karamell egentlig her tenke på er normaltenking i forhold til mat, ikkje nødvendigvis normalvektig. For meg personlig er det normaltenkinga i forhold til mat som har gjort meg tilnærma normalvektig. Eg ser på det som eit slags sunnheitstegn å ikkje vere så opptatt av mat, kva eg kan spise, kva eg ikkje kan spise, enn det eg var då eg var overvektig. Det er liksom sånn "Oj, no er det visst lunsj, får spise ei skive", i staden for "Gud, kor eg gler meg til den og den middagen, og det og det godteriet", som tankemønsteret mitt tidligare sa meg. Endring av tankemønster er nok det som har holdt meg stabilt nede i vekt.

Gammel 09-01-09, 22:34   #44
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, men det er jo ikke så rart da.

Jeg vil da delta i diskusjonen, kan du skjønne!

Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:34   #45
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg småspiser mer når jeg ikke slanker meg, det er det som gjør at jeg legger på meg. Selv om jeg nettopp har spist middag, kan jeg da småspise resten av kvelden. Derfor legger jeg på meg.

Jeg mener selv at jeg ikke spiser mer enn andre på dagen, men på kvelden derimot.. Nå har jeg forøvrig tatt meg selv i nakken og tenker mye på mat på kvelden, men spiser ikke mer enn et par knekkebrød.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:34   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg det kan jeg jo forstå.

Gammel 09-01-09, 22:35   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Men en halv kyllingfilet til middag - er det normalt altså?

Jeg vil tro det er vanligere å spise en hel. For øvrig har kyllingfiletene i de gule pakkene blitt større - pakkene veier mer nå enn før.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:35   #48
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil da delta i diskusjonen, kan du skjønne!

Kan jeg spørre hvor mye du har gått ned etter operasjonen? Hvordan synes du livet ditt er nå kontra før opr.?

Gammel 09-01-09, 22:36   #49
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Kan jeg spørre hvor mye du har gått ned etter operasjonen? Hvordan synes du livet ditt er nå kontra før opr.?

Jeg har gått ned 58 kg og har fått et nytt liv. Alt er lettere nå.

Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:40   #50
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Standard

Jeg har gått ned 58 kg og har fått et nytt liv. Alt er lettere nå.

Å, wow!! Det er fantastisk bra! Må være utrolig deilig!

Er det så mye som 1 år siden opr?

Gammel 09-01-09, 22:43   #51
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg spiser noen ganger mye (når jeg er desperat sulten), de fleste gangene spiser jeg lite og ofte. Det hender at det drøyer ut over fire timer fra siste måltid og da har jeg passert desperat.

Spiser sjeldent en hel kyllingfilet, men spiser gjerne 200 gr rent kjøtt og 50-100 gr ris i et måltid. Alt jeg putter i meg er opplest og vedtatt av den som styrer kostholdet mitt (les treneren). Jeg trener massivt.

Nekter å snakke mer om BMI, men jeg kan fortelle at jeg bruker 27/28 tommer i jeans.

Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:43   #52
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy

Er det så mye som 1 år siden opr?

Nei, det er litt over åtte måneder siden.

Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:44   #53
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg vil tro det er vanligere å spise en hel. For øvrig har kyllingfiletene i de gule pakkene blitt større - pakkene veier mer nå enn før.

Jeg tror også man kan blir for opphengt i mat ja.
Jeg tenker på meg selv da jeg skulle la være å spise godteri på så så lenge. Tenkte ikke på annet hele min våkne tid av døgnet jeg da. Og sprakk etter en uke eller noe.
Ikke bra.

Jeg tror man skal spise litt saus, litt brød og litt poteter og ris. Og så masse salat og grønt til proteinene.
SÅnn at man kan få kjenne litt på de gode smakene som man liker, om man ikke syns det er aller best med de magreste typene av alt. men samtidig spise mye av det som er bra for kroppen.
Da føler man kanskj eikke at man mister så mye av matgleden. Jeg kunne feks ikke tenke meg å spise salat uten noen form for dressing på. Kjeeeeedeliiiig!

Og jeg syns så absolutt man skal spise avocado, mais og fetaost i salaten om man liker det også, Karamell! Alt dette er jo sunne matvarer! Selv om de ikke er av de magreste.
Syns ikke det er noe særlig at du skal gå å ha dårlig samvittighet og tenke på mat hele tiden. Det er ikke bra for deg det.

Gammel 09-01-09, 22:47   #54
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke på noen måte på mat hele tiden og har vel nesten et for avslappet forhold til hele greien. På GR kurs var jeg den eneste som ikke fikk dårlig samvittighet overfor mat og sjokolade. Dessuten har jeg er vrengebilde av meg selv som tynnere enn jeg er. Det er omtrent bare på bilder jeg ser hvor tykk jeg har blitt i ansiktet. Magen ser jeg likevel i speilet da.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:53   #55
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker ikke på noen måte på mat hele tiden og har vel nesten et for avslappet forhold til hele greien. På GR kurs var jeg den eneste som ikke fikk dårlig samvittighet overfor mat og sjokolade. Dessuten har jeg er vrengebilde av meg selv som tynnere enn jeg er. Det er omtrent bare på bilder jeg ser hvor tykk jeg har blitt i ansiktet. Magen ser jeg likevel i speilet da.

Bra at du ikke tenker på det hele tiden. Bare fikk intrykk av det her i tråden.
Men det er sikkert mange som har et anstrengt forhold til mat, og det er så synd. Og jeg tror det handler litt om at det fokuseres på mat hele tiden, og overalt.

Gammel 09-01-09, 22:58   #56
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For min del så er det nok ikke matmengden jeg spiser til hverdags som ødelegger - det som ødelegger er godteri/søtsaker. Til hverdags så spiser jeg ei skive til frokost og to til lunsj. Har vi kjøttdeig til middag (i en eller annen form), så bruker vi 400 gr til oss fire (jentene er snart 7 og snart 10 år). Har vi kyllingfilet, så spiser jeg en kyllingfilet med ris og salat eller grønnsaker til. Når vi lager pizza, nachos eller annen god middag i helgene så spiser jeg som regel mer enn jeg strengt tatt burde. Min største utfording er småspising og sjokolade. Det siste året så har vekta vært stabil (med dessverre 10 kg for høy) og det skyldes nok at jeg har vært bevisst på å holde aktivitetsnivået oppe (trening og gåturer).

Gammel 09-01-09, 22:58   #57
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg ble inspirert av noe bluen sa i en annen tråd.
Men jeg vet jeg burde ned i vekt, bedre for helsen det. Men det var det å gjøre det og ikke minst holde seg der. Hadde jeg trent hadde nok matinntaket mitt vært helt ok.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 23:19   #58
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Jeg kjenner det er litt overraskende at så mange kun spiser en halv kyllingfilet til middag. Jeg spiser en hel når jeg slanker meg (1,5 og kanskje til og med 2 ellers, kyllingfilet er jo magert).
Jeg tror imidlertid at det kan være noe i dette med mengder, ja.

Gammel 09-01-09, 23:33   #59
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Dessuten har jeg er vrengebilde av meg selv som tynnere enn jeg er.

Det har jeg også. Jeg har flere ganger kommet hjem med belter som jeg ikke får rundt livet. (Og truser jeg aldri får på meg.) Det er jo deilig at vrangbildet går den veien, i hvert fall.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 23:34   #60
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det har jeg også. Jeg har flere ganger kommet hjem med belter som jeg ikke får rundt livet. (Og truser jeg aldri får på meg.)

Jeg bruker ca. 4 størrelser større i truser enn i skjørt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.