|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Mengder mat og vektHva mengde mat angår, så kommer det an på hva kroppen eller magesekken er vant til.
|
|
|
#22 |
|
kamerat
|
Sv: Mengder mat og vektJeg er et matvrak og spiser mye, men stort sett sunt i hverdagen. Glad i søtt er jeg også, men har trent meg opp til å spise mindre mengder (og begynner visst å bli voksen, for jeg har ikke lenger lyst på sjokolade til frokost – 1000 voksenpoeng!). Jeg er litt overvektig, men ikke så fryktelig, og har nokså stabil vekt.
|
|
|
#23 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Mengder mat og vektTåler banan og appelsin, melon og ananas.
|
|
|
#24 |
|
Peppy!
|
Sv: Mengder mat og vekt
Jepp, I know. Jeg er ekstremt svak på kvelden, og ender fort opp med noe godteri. Men jeg prøver å ta et knekkebrød på de tider, og dersom jeg klarer det har jeg kontroll resten av dagen. Jeg må gjøre det samme mellom lunsj og middag - ellers blir det sjokolade på t-banen på vei hjem. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: Mengder mat og vektEn ting jeg legger merke til med de som er veldig tynne, og som sier de spiser og spiser og legger ikke på seg uansett hva de har i seg, er at "mye" for dem er en halv baguette eller litt middag, en flik av et kakestykke eller to sjokoladebiter. Det går ikke inn i min definisjon av mye... |
|
|
|
|
|
#26 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mengder mat og vektJeg er normalvektig og spiser ganske mye. Nå i det siste har det blitt altfor mye godteri/sjokolade på kveldene, men har nok høy forbrenning, for jeg går ikke opp i vekt.
|
|
|
#27 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mengder mat og vektJeg er slank og spiser ganske mye mat, men det er for det meste sunn mat. For meg er fem om dagen en vits, jeg spiser glatt både åtte og ti. Det går f.eks. med tre gulrøtter, en pære/eple, et par mandariner og noen sukkererter bare i løpet av arbeidsdagen. Jeg misliker det meste av "våt" mat, særlig mat med masse (brun) saus, og jeg synes det er ubehagelig å være veldig mett. Stopper derfor å spise før den mest påtrengende metthetsfølelsen setter inn. Er jevnlig i fysisk aktivitet, går på tur i terrenget. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Søt og rar
|
Sv: Mengder mat og vektJeg har en venninne som bestandig er sånn (halvvegs) på slankeren. Hun er nok en del kilo tyngre enn meg, men har en mer uheldig form med tynne legger og underarmer, og tykkere mot midten liksom.
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektJeg har alltid vært normalvektig, men mitt forhold til sult- og metthetsfølelse har endret seg drastisk de siste 4-5 årene. Tidligere fikk jeg ikke ro i sjela før huset var blottet for godis, nå kan jeg ha det liggende i skapet i ukesvis uten å få lyst på det. Tidligere måtte jeg "stoppe meg selv" fra å hive innpå med mer mat av alle slag, nå sier kroppen fra når det er nok. Dette er virkelig en fantastisk endring som har kommet snikende mer eller mindre av seg selv. Jeg tror det handler om at jeg generelt trives mer med meg selv, og at mat/godteri ikke har noen trøstefunksjon for meg lenger. Dessuten har jeg måttet venne meg til å ha mye god mat og godterier i hus ettersom samboeren min er en utpreget sanker. Han bare MÅ har alt mulig tilgjengelig i tilfelle han trenger det eller får lyst på det. Ergo har jeg måttet lære meg til å kjenne etter om jeg vil ha eller ikke - i motsetning til å spise det bare fordi jeg kan og "har noe godt" tilgjengelig. |
|
|
|
#30 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mengder mat og vektDet skurrer for meg når du mener at normalvektige spiser for lite. Da kan det neppe hete normalvektig i mitt hode. Jeg kan også glemme et måltid dersom det skjer ett-eller-annet, f.eks overtid på jobben. Da hender det at jeg går uten mat fra lunsj til kvelden. Det er imidlertid unntaket som bekrefter regelen om regelmessige måltider. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Mengder mat og vektHasselnøtt: Nei, jeg mente ikke generelt, men de venninnene jeg snakket om. Hun ene er vel knappest normalvektig, hun er tynn. Men uten anoreksia og sånt. Hun spiser lite og har sikkert høy forbrenning. Men spiser endel snop.
|
|
|
#32 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Nei, det har jeg merket også.
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektJeg spiser en halv, noen ganger litt mer, men aldri en hel. |
|
|
|
#35 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Normalt og normalt, definer normalt. Jeg ville kjapt i farta tro at jeg spiser 2/3 filét til middag. I går hadde vi 2 kyllingfiléter i en gryte (med masse grønnsaker, samt ris ved siden), og da lå det litt kylling igjen. Vi var 2 voksne. I en kyllingsalat hadde jeg nok spist en filét. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Mengder mat og vektJa, i en gryte spiser jeg kanskje ikke en hel. Men om vi steker en til hver så spiser jeg hele og kunne sikkert spist en halv til.
|
|
|
#37 |
|
I mål
|
Ikke i min verden. Dvs; det avhenger jo av tilbehør og størrelse, men vi spiser rundt 1 hver. Vi spiser 400 g karbonadedeig også. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Curlingkone
|
Det kommer veldig an på tror jeg. Både på hvor sulten man er akkurat der og da, og hva man har ved siden av.
|
|
|
#39 |
|
både her og der
|
Det blir ikke jeg heller. Jeg spiser heller middagsrester, kyllingsalat, makrell i tomat o.l. Det lønner seg å spise mer proteiner til lunsj.
|
|
|
#40 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Mengder mat og vektJeg opplever stadig det motsatte synes jeg - ikke at normalvektige nødvendigvis spiser så mye, men at de gjerne spiser mye mer usunne saker enn de tror selv. Senest i dag sa jeg til svigerinnen min at jeg merket det på vekta om jeg drakk for mye juice, vin etc i ferier - hun drikker nesten utelukkende slike ting med kalorier i, og sa at hun trodde ikke det var slikt man la på seg av. (Hun gir barna sine mye mer eplejuice, yoghurt, pasta med ketchup og pølser enn jeg kunne drømt om, men det er mat, og mat er sunt mener hun. En liten avsporing.) |
|
|
|
![]() |
|
|