Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva er dine "laster" i matveien?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Se resultatene: Hvilke matsorter, og drikke, er dine "laster"?
Sukkerholdig brus og saft 27 11,84%
Lettbrus 85 37,28%
Sjokolade 143 62,72%
Annet søtt godteri 58 25,44%
Salt snacks (potetgull og lignende) 74 32,46%
Bakervarer 56 24,56%
Gatekjøkkenmat 24 10,53%
For feite middager 25 10,96%
Generelt for store porsjoner 64 28,07%
Perdiodevis overspising 42 18,42%
Oster og fløte 40 17,54%
Sukker i kaffe og te 20 8,77%
Kaker og desserter 52 22,81%
Annet 19 8,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 22:42   #121
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg krysset av for lettbrus, bakevarer og fløte og oster. Lettbrus driver jeg hele tiden å kutter ned på, men etter noen uker sklir det ut og så begynner jeg på scratch igjen. Nå driver jeg med livsstilsendring og da har jeg kuttet ned på winerbrød (kuttet ut), vafler (1 iblant) og hjemmelagede skillingsboller. Sauser laget av fløte og ost er himmelsk og noe jeg forsøker å begrense, veldig.

Gammel 28-10-08, 22:46   #122
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Egentlig er min største last epler. Jeg kjøper en hel bærepose av gangen (gårdsutsalg) og den går ganske radig unna. Mannen min handlet sist og lurte på om vi var stor husholdning. "Neida, bare kona som er vill etter eplene"

Ellers er jeg veldig glad i nybakt gjærbakst (uansett om det grovbrød eller boller).

Gammel 28-10-08, 22:54   #123
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fløtesaus.

Gammel 28-10-08, 23:02   #124
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Også sjokolade da. Jeg har aldri hørt om noen som ikke liker sjokolade i en eller annen form.

Sønnen min liker det ikke.

Ellers: "Teorien" min var mer en strøtanke. Jeg bare vet at MinaX har vært skeptisk til en del av lavkarboteoriene. Og så tenkte jeg at for det første, dersom man allerede lever med lite sukker og hvete og små porsjoner med andre raske karber, så er det vel ikke SÅ ekstremt mye på å kutte ytterligere ned. Og det er vel ikke spesielt sannsynlig at man har så mye som en bitteliten insulinresistens, som vel er de som har størst utbytte av lavkarbo? Hvis man da ikke går inn i ekstremvariantene og kutter ut ALT.

Og så er i hvert fall jeg sånn at når raske karber er min største kilde til unødvendige kalorier og matsug, så tenker jeg at det sikkert er det som er andres største problem også og syns det virker som den eneste saliggjørende veien til vektnedgang og helse, og at folk maser for mye om fett, for hvor stort problem er DET, lizzom.

Hang det sammen?

Gammel 28-10-08, 23:05   #125
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers: "Teorien" min var mer en strøtanke. Jeg bare vet at MinaX har vært skeptisk til en del av lavkarboteoriene. Og så tenkte jeg at for det første, dersom man allerede lever med lite sukker og hvete og små porsjoner med andre raske karber, så er det vel ikke SÅ ekstremt mye på å kutte ytterligere ned. Og det er vel ikke spesielt sannsynlig at man har så mye som en bitteliten insulinresistens, som vel er de som har størst utbytte av lavkarbo? Hvis man da ikke går inn i ekstremvariantene og kutter ut ALT.

Og så er i hvert fall jeg sånn at når raske karber er min største kilde til unødvendige kalorier og matsug, så tenker jeg at det sikkert er det som er andres største problem også og syns det virker som den eneste saliggjørende veien til vektnedgang og helse, og at folk maser for mye om fett, for hvor stort problem er DET, lizzom.

Hang det sammen?

Jeg skjønner godt hva du mener, og det er en interessant tankegang. Men så har du jo oss som mener lavkarbo er det kostholdet vi mennesker er "designet" for å ha, at det ikke bare er for vektens skyld man spiser sånn. Jeg har så mange helt vanvittige fordeler ved å spise lavkarbo at jeg ikke er ett sekund i tvil om hva som er best for meg rent helsemessig.

Gammel 28-10-08, 23:12   #126
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner godt hva du mener, og det er en interessant tankegang. Men så har du jo oss som mener lavkarbo er det kostholdet vi mennesker er "designet" for å ha, at det ikke bare er for vektens skyld man spiser sånn. Jeg har så mange helt vanvittige fordeler ved å spise lavkarbo at jeg ikke er ett sekund i tvil om hva som er best for meg rent helsemessig.

Sånn er det for meg også. Jeg kunne nok ha gått ned noen kilo, men nå er det viktigste for meg å opprettholde den jevne energiflyten og det mer stabile humøret som lavkarbo gir meg. Har gått ned noen kilo på dette også, men da spiste jeg mye fett i tillegg.

Sist redigert av Frantzen : 28-10-08 kl 23:19. Årsak: Skriveleif
  Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 23:17   #127
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Sjokolade er best like før mens, men jeg kan godt spise lije mye lakrisfudge altså... Det er vel det eneste de alltid har av smågodt på Rema, så jeg er sikkert en av svært få som liker det.

... Lakrisfudge!?
Jeg vet om ei som skal på Rema når vi får penger igjen, gitt.
Kanskje de har det i sortimentet her også ...?

Gammel 28-10-08, 23:17   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skeiet ut noe helt vanvittig i det siste, jeg er jo egentlig en gammel matmisbruker og har havnet på "fylla" pga. problemer i livet mitt nå, for å si det sånn. Jeg skal jo ikke ned i vekt, men jeg merker allerede at jeg er en helt annen person nå enn jeg er på lavkarbo. Jeg er hissig, sur, på gråten, sover dårlig, er anspent, har hodepine og muskelsmerter og hva-har-du. På lavkarbo er jeg helt motsatt, jeg sover som et barn og har ikke et snev av PMS eller lignende, og alle muskel- og leddsmertene mine forsvinner som dugg for solen. Energien er også så høy at jeg løper rundt som en Golden Retriever hele dagen. Nå er jeg på bånn. Så jeg burde absolutt spise lavkarbo, ikke for vektens skyld siden jeg er tynn nok, men pga. helsen. Jeg er på vei inn igjen nå, heldigvis. Det er faktisk SKREMMENDE hvor mye maten påvirker meg psykisk og fysisk.

Gammel 28-10-08, 23:20   #129
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg har skeiet ut noe helt vanvittig i det siste, jeg er jo egentlig en gammel matmisbruker og har havnet på "fylla" pga. problemer i livet mitt nå, for å si det sånn. Jeg skal jo ikke ned i vekt, men jeg merker allerede at jeg er en helt annen person nå enn jeg er på lavkarbo. Jeg er hissig, sur, på gråten, sover dårlig, er anspent, har hodepine og muskelsmerter og hva-har-du. På lavkarbo er jeg helt motsatt, jeg sover som et barn og har ikke et snev av PMS eller lignende, og alle muskel- og leddsmertene mine forsvinner som dugg for solen. Energien er også så høy at jeg løper rundt som en Golden Retriever hele dagen. Nå er jeg på bånn. Så jeg burde absolutt spise lavkarbo, ikke for vektens skyld siden jeg er tynn nok, men pga. helsen. Jeg er på vei inn igjen nå, heldigvis. Det er faktisk SKREMMENDE hvor mye maten påvirker meg psykisk og fysisk.

Her er det mye jeg kjenner meg igjen i, ja.

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 00:02   #130
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset: Hvilke karbohydrater tillater du deg på lavkarbo (som du vanligvis lever på)? Hvilke karbohydater (utenom sukker og hvitt mel, selvsagt) er det du først kutter på, og hvilke går sist/ lever du fint med?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 03:38   #131
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Lettbrus er avhengig av tab x-tra eller pepsi max. Og jeg vet at jeg drikker altfor mye av det.
Sjokolade i perioder.

Gammel 29-10-08, 09:58   #132
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Iset: Hvilke karbohydrater tillater du deg på lavkarbo (som du vanligvis lever på)? Hvilke karbohydater (utenom sukker og hvitt mel, selvsagt) er det du først kutter på, og hvilke går sist/ lever du fint med?

Jeg spiser ingen lettprodukter (altså fettreduserte), og jeg spiser veldig grovt brød (hjemmebakt, Ingers eller Fedonbrød) eller knekkebrød, fullkornpasta og fullkornris, samt belgfrukter og frukt og bær. Jeg tenker først og fremst proteiner, og sørger for å spise opp kjøttet, fisken, eggene eller kyllingen først og så karbohydratene (jeg må det siden jeg er vektoperert).
Dersom jeg skulle ned i vekt hadde jeg kuttet mer på karbohydratene, men jeg tenker ikke så mye over det nå siden jeg "kun" har helsen å tenke på. Jeg kjenner allerede at jeg har levd sunt i et par dager nå, kjenner det i hele kroppen. Jeg er liksom mer rolig innvendig, og jeg sov som et barn i natt.
Jeg velger å skeie ut av og til nå når jeg er i mål, jeg sier ikke nei takk til kaker i selskaper og jeg nyter god mat i jula osv. Men skeier jeg for mye ut så merker jeg fort forverring i psyken og på muskler og ledd. Så jeg prøver jo å passe meg, men lett er det jo ikke.

Mannen, som skal ned i vekt, spiser ikke noen form for poteter, pasta eller ris, bare litt knekkebrød i ny og ne, men mest fett og proteiner.

Gammel 29-10-08, 10:00   #133
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er ikkje Iset, men kan svare ut frå min "lavkarbo". Eg kutta ut ris, pasta og poteter frå mitt daglege kosthald (eg et det i snitt 1 gong i veka), først. Etter at eg var inne i den rutinen har eg eigentleg ikkje sakna det. Eg et bønner, kikerter, linser, salatar og store mengder grønnsaker istadenfor.

Eg et ein del grove kornprodukt (type Ryvitaknekkebrød og Fiber plus frå Wasa) og karbar frå frukt og fruktjuice. I tillegg er det jo litt karbar i bønner, linser, ulike grønnsaker o.l. Bortsett frå det kjem eg ikkje på vesentlege karbo-kjelder i det daglege kostholdet mitt.

Eg saknar eigentleg ikkje nokon av karbokjeldene i mitt daglege kosthold no. Det er ei vanesak.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:22   #134
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, da spiser jeg omtrent som dere. Jeg har vært usikker på om jeg kan kalle det lavkarbo. Hva er lavt nok, liksom? Jeg klarer ikke kutte ut Rugsprø, for eksempel. :roll:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:25   #135
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, da spiser jeg omtrent som dere. Jeg har vært usikker på om jeg kan kalle det lavkarbo. Hva er lavt nok, liksom? Jeg klarer ikke kutte ut Rugsprø, for eksempel. :roll:

Eg ser ingen grunn til å leve på null karbar over tid (med mindre ein er veldig overvektig og bør gå ned eit stort tal kilo), og trur heller det er helseskadeleg å gjere det. Kroppen treng dei langsomme karbane for å skaffe nok energi til musklane.

Gammel 29-10-08, 10:28   #136
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nr 1 blir nok Pepsi Max. Der blir det stort sett minst et glass til dagen/kvelden..og mer i helgene.
Er også veldig glad i smågodt, chips og cashewnøtter. Men dette er ikke noe jeg bøtter innpå daglig.

Gammel 29-10-08, 10:30   #137
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Min last er at jeg ikke eier magemål...

Jeg har relativt gode matvaner, men skeier jeg ut, så skeier jeg ut. Jeg er veldig glad i bakevarer og snop, men spiser det av ovennevnte grunn sjelden.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:59   #138
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg ser ingen grunn til å leve på null karbar over tid (med mindre ein er veldig overvektig og bør gå ned eit stort tal kilo), og trur heller det er helseskadeleg å gjere det. Kroppen treng dei langsomme karbane for å skaffe nok energi til musklane.

Jeg tror ikke det er direkte helseskadelig å gjøre det, for jeg kjenner folk som har gjort det i årevis og har ekstreme helsegevinster av det, samt perfekte blodprøver. Når kroppen ikke får nok karbohydrater, går den over til å bruke ketoner, som funker ypperlig. Men jeg tror egentlig det sunneste er å få i seg grønnsaker i tillegg. Jeg tror ikke vi trenger verken korn eller frukt, spesielt ikke korn, da det er en relativt "ny" matvare for menneskene. Men grønnsaker synes jeg vi kan få i oss. Jeg velger å spise grovt (og til tider lyst) korn fordi jeg ikke vil leve "asketisk". For meg er mat kos og en viktig del av livet, og jeg orker ikke forholde meg til lister og strenge regler.

Gammel 29-10-08, 11:07   #139
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg tror ikke det er direkte helseskadelig å gjøre det, for jeg kjenner folk som har gjort det i årevis og har ekstreme helsegevinster av det, samt perfekte blodprøver.

Blodprøver viser ikkje heile tilstanden til kroppen, og det er klart at eit veldig overvektig menneske vil ha store helsegevinstar av vektreduksjon. Du kan ikkje automatisk konkludere med at høgfeitt/karbolaust er sunt fordi overvektige (som går ned i vekt) får helsegevinstar av det. Den forskinga eg har sett frårådar normalvektige å leve atkins/høgfeitt/karbolaust.

Jeg tror ikke vi trenger verken korn eller frukt, spesielt ikke korn, da det er en relativt "ny" matvare for menneskene. Men grønnsaker synes jeg vi kan få i oss.

Eg synest grønnsaker er heilt essensielt i eit kosthold, og meiner at fiberet frå lite-/ubehandla kornprodukt er viktig. Korleis kan du meine at korn er ei nyare matvare for menneska enn rømme, bacon, fetaost, biola og smør?

Gammel 29-10-08, 15:00   #140
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er denne kokesjokoladen en av de som betraktes som "sunne"?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.