Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva er dine "laster" i matveien?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Se resultatene: Hvilke matsorter, og drikke, er dine "laster"?
Sukkerholdig brus og saft 27 11,84%
Lettbrus 85 37,28%
Sjokolade 143 62,72%
Annet søtt godteri 58 25,44%
Salt snacks (potetgull og lignende) 74 32,46%
Bakervarer 56 24,56%
Gatekjøkkenmat 24 10,53%
For feite middager 25 10,96%
Generelt for store porsjoner 64 28,07%
Perdiodevis overspising 42 18,42%
Oster og fløte 40 17,54%
Sukker i kaffe og te 20 8,77%
Kaker og desserter 52 22,81%
Annet 19 8,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 18:46   #101
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var det jeg trodde var poenget til Polyanna? At hvis grunnen til at man f.eks. er overvektig er at man spiser for mye fett, så er det ingen grunn til å tro at man går ned i vekt ved å kutte på karbohydratene - mens hvis problemet er mye sukker og bakervarer, så er det antagelig en hel del å hente på å kutte på disse tingene.

Jo, det er all grunn til å tro at man går ned i vekt hvis man spiser for mye fett og kutter ut mesteparten av karbohydratene. Det er jo akkurat det som skjer i ketose.

Gammel 28-10-08, 18:48   #102
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man går ekstrem lavkarbo så er det jo lov å spise så mye man vil, og gjerne i fete sauser såfremt de er laget med f.eks johannesbrødkjernemel som jevning.

Lavkarbo er jo ikke helt det samme som null-karbo. Jeg spiser lavkarbo, men kanskje ikke lavt nok til å kalle det lavkarbo? Når man overhodet ikke spiser karbohydrater, så kan det være du har rett i det med fett. Aner ikke, har aldri prøvd, men det hevdes jo at det virker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 18:49   #103
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, så nå at du hadde skrevet ekstrem lavkarbo. Da er vi jo enige.

Gammel 28-10-08, 18:50   #104
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Gammel 28-10-08, 18:53   #105
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan heller ikke stort om hvordan ekstrem lavkarbo virker. Jeg tenkte på det å kutte ned, ikke på å kutte helt ut - jeg vet ikke hvordan ketose fungerer.

Gammel 28-10-08, 18:56   #106
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan ikke så mye om lavkarbo, men jeg tror at jo mindre karbo man spiser, dess mer fett kan man ha i seg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 19:02   #107
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk skal du ha, Polyanna. Nå MÅ jeg raide kjøkkenskapene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 19:02   #108
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokolade
Kaker (spesielt sjokoladebaserte)
Oster
Fete sauser/middager
Sukker i te

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 19:04   #109
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Det var det jeg trodde var poenget til Polyanna? At hvis grunnen til at man f.eks. er overvektig er at man spiser for mye fett, så er det ingen grunn til å tro at man går ned i vekt ved å kutte på karbohydratene - mens hvis problemet er mye sukker og bakervarer, så er det antagelig en hel del å hente på å kutte på disse tingene.

Du kan ikke fråtse i sukker og bakervarer på lavkarbo. Og hvis man kutter ut sukker og bakervarer så er man lavere på karbo enn før.
Og joda, i ketogent kosthold går man ned selv med mye fett, samme som lavkarbo. Noe av filosofien er jo nettopp at fett ikke er et problem, det er først når karbohydratene kommer inn i bildet av det blir et problem, det er da karbohydratene du legger på deg av og evnt. også kan bli syk av.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 19:25   #110
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er feil, for når man går på de "ekstreme" lavkarbovariantene går man ned i vekt uansett hvor mye fett man trør i seg. Det har jeg prøvd ut selv. Lå på mellom 3000 og 4000 kcal daglig i 8 uker (hovedsakelig fra animalsk fett) og gikk ned 10 kg og en haug med cm. Dessuten får man som regel spisingen mer under kontroll siden sultfølelsen dempes og man har et mye mer stabilt blodsukker.
Jeg klarer ikke å leve sånn, så det går mer i Lutz-retning for meg.

Gammel 28-10-08, 19:27   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hva er Lutz-retning?

Gammel 28-10-08, 19:29   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva er Lutz-retning?

Åja, jeg er så vant med å ferdes på nettsteder der folk vet om alle retningene at jeg ikke tenker meg om.

Wolfgang Lutz er legen som har skrevet boka "Bedre uten brød".

Gammel 28-10-08, 19:32   #113
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg laster opp med pepsi max og sjokolade og hater at jeg elsker det!

Så utrolig energisugende å måtte ta seg sammen hele tiden og slite med dårlig samvittighet i etterkant når slaget er tapt og sjokoladen er spist... Blæ!

Gammel 28-10-08, 19:47   #114
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Cola Zero er min nåværende store last.

Har kuttet alt av søtsaker og lever mer eller mindre ketogent. Men jeg må innrømme jeg til tider savner både salt og søtt godteri og ikke minst hvetebakst og brød.

Skeiet ut med to brødskiver med ekstragrovt byggbrød med leverpostei for et par uker siden, og selv om jeg lever godt på lavkarbo savner jeg spesiellt brødmat.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 20:05   #115
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Alt det nevnte ...

Gammel 28-10-08, 20:21   #116
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sjokolade og Pepsi Max.
Ofte sliter jeg med å spise nok mat, og da blir mine to laster en stor andel av det totale inntaket på en hel dag
*flaaaau*

Gammel 28-10-08, 20:58   #117
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Boller med melkesjokolade er en av de få søte tingene jeg faktisk ikke liker, men synes er kvalmende.

De er ikke gode. Men hjemmebakte boller med massse rosiner i?
Ellers er jeg snacks-spiser av rang, men prøver å begrense meg til helg. Ligger det igjen noe på søndag morgen, så må jeg kaste det om jeg ikke skal spise det i nær fremtid.
Sjokolade er best like før mens, men jeg kan godt spise lije mye lakrisfudge altså... Det er vel det eneste de alltid har av smågodt på Rema, så jeg er sikkert en av svært få som liker det.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 21:07   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Du kan ikke fråtse i sukker og bakervarer på lavkarbo. Og hvis man kutter ut sukker og bakervarer så er man lavere på karbo enn før.

Ja, det var jo det jeg sa - at dersom man er overvektig fordi man pleier å fråtse i sukker og bakervarer, så er det selvsagt en fordel å slutte med det, noe man gjør når man går på lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Og joda, i ketogent kosthold går man ned selv med mye fett, samme som lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det er feil, for når man går på de "ekstreme" lavkarbovariantene går man ned i vekt uansett hvor mye fett man trør i seg.

Jeg skjønte som sagt etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt at det var ekstrem lavkarbo safran sa, ja.

Gammel 28-10-08, 22:05   #119
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Potetgull og sjokolade. Mest potetgull.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 22:33   #120
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Pepsi max og pasta er vel ting jeg burde kutte ned på men ikke lett nei.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.