|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
| Se resultatene: Hvilke matsorter, og drikke, er dine "laster"? | |||
| Sukkerholdig brus og saft |
|
27 | 11,84% |
| Lettbrus |
|
85 | 37,28% |
| Sjokolade |
|
143 | 62,72% |
| Annet søtt godteri |
|
58 | 25,44% |
| Salt snacks (potetgull og lignende) |
|
74 | 32,46% |
| Bakervarer |
|
56 | 24,56% |
| Gatekjøkkenmat |
|
24 | 10,53% |
| For feite middager |
|
25 | 10,96% |
| Generelt for store porsjoner |
|
64 | 28,07% |
| Perdiodevis overspising |
|
42 | 18,42% |
| Oster og fløte |
|
40 | 17,54% |
| Sukker i kaffe og te |
|
20 | 8,77% |
| Kaker og desserter |
|
52 | 22,81% |
| Annet |
|
19 | 8,33% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Ute på tur
|
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Jeg krysset av for lettbrus, bakevarer og fløte og oster. Lettbrus driver jeg hele tiden å kutter ned på, men etter noen uker sklir det ut og så begynner jeg på scratch igjen. Nå driver jeg med livsstilsendring og da har jeg kuttet ned på winerbrød (kuttet ut), vafler (1 iblant) og hjemmelagede skillingsboller. Sauser laget av fløte og ost er himmelsk og noe jeg forsøker å begrense, veldig.
|
|
|
#122 |
|
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Egentlig er min største last epler. Jeg kjøper en hel bærepose av gangen (gårdsutsalg) og den går ganske radig unna. Mannen min handlet sist og lurte på om vi var stor husholdning. "Neida, bare kona som er vill etter eplene"
|
|
|
#123 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Fløtesaus.
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?
Sønnen min liker det ikke.
|
|
|
#125 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg skjønner godt hva du mener, og det er en interessant tankegang. Men så har du jo oss som mener lavkarbo er det kostholdet vi mennesker er "designet" for å ha, at det ikke bare er for vektens skyld man spiser sånn. Jeg har så mange helt vanvittige fordeler ved å spise lavkarbo at jeg ikke er ett sekund i tvil om hva som er best for meg rent helsemessig.
|
|
|
#126 |
|
Passiv
|
Sist redigert av Frantzen : 28-10-08 kl 23:19. Årsak: Skriveleif |
|
|
|
#127 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
... Lakrisfudge!?
|
|
|
|
#128 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Jeg har skeiet ut noe helt vanvittig i det siste, jeg er jo egentlig en gammel matmisbruker og har havnet på "fylla" pga. problemer i livet mitt nå, for å si det sånn. Jeg skal jo ikke ned i vekt, men jeg merker allerede at jeg er en helt annen person nå enn jeg er på lavkarbo. Jeg er hissig, sur, på gråten, sover dårlig, er anspent, har hodepine og muskelsmerter og hva-har-du. På lavkarbo er jeg helt motsatt, jeg sover som et barn og har ikke et snev av PMS eller lignende, og alle muskel- og leddsmertene mine forsvinner som dugg for solen. Energien er også så høy at jeg løper rundt som en Golden Retriever hele dagen. Nå er jeg på bånn. Så jeg burde absolutt spise lavkarbo, ikke for vektens skyld siden jeg er tynn nok, men pga. helsen. Jeg er på vei inn igjen nå, heldigvis. Det er faktisk SKREMMENDE hvor mye maten påvirker meg psykisk og fysisk.
|
|
|
#129 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#130 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Iset: Hvilke karbohydrater tillater du deg på lavkarbo (som du vanligvis lever på)? Hvilke karbohydater (utenom sukker og hvitt mel, selvsagt) er det du først kutter på, og hvilke går sist/ lever du fint med? |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Lettbrus er avhengig av tab x-tra eller pepsi max. Og jeg vet at jeg drikker altfor mye av det.
|
|
|
#132 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg spiser ingen lettprodukter (altså fettreduserte), og jeg spiser veldig grovt brød (hjemmebakt, Ingers eller Fedonbrød) eller knekkebrød, fullkornpasta og fullkornris, samt belgfrukter og frukt og bær. Jeg tenker først og fremst proteiner, og sørger for å spise opp kjøttet, fisken, eggene eller kyllingen først og så karbohydratene (jeg må det siden jeg er vektoperert).
|
|
|
#133 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er ikkje Iset, men kan svare ut frå min "lavkarbo". Eg kutta ut ris, pasta og poteter frå mitt daglege kosthald (eg et det i snitt 1 gong i veka), først. Etter at eg var inne i den rutinen har eg eigentleg ikkje sakna det. Eg et bønner, kikerter, linser, salatar og store mengder grønnsaker istadenfor. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Jøss, da spiser jeg omtrent som dere. Jeg har vært usikker på om jeg kan kalle det lavkarbo. Hva er lavt nok, liksom? Jeg klarer ikke kutte ut Rugsprø, for eksempel. :roll: |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg ser ingen grunn til å leve på null karbar over tid (med mindre ein er veldig overvektig og bør gå ned eit stort tal kilo), og trur heller det er helseskadeleg å gjere det. Kroppen treng dei langsomme karbane for å skaffe nok energi til musklane. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Javel
|
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Nr 1 blir nok Pepsi Max. Der blir det stort sett minst et glass til dagen/kvelden..og mer i helgene.
|
|
|
|
#137 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine "laster" i matveien?Min last er at jeg ikke eier magemål...
|
|
|
|
#138 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg tror ikke det er direkte helseskadelig å gjøre det, for jeg kjenner folk som har gjort det i årevis og har ekstreme helsegevinster av det, samt perfekte blodprøver. Når kroppen ikke får nok karbohydrater, går den over til å bruke ketoner, som funker ypperlig. Men jeg tror egentlig det sunneste er å få i seg grønnsaker i tillegg. Jeg tror ikke vi trenger verken korn eller frukt, spesielt ikke korn, da det er en relativt "ny" matvare for menneskene. Men grønnsaker synes jeg vi kan få i oss. Jeg velger å spise grovt (og til tider lyst) korn fordi jeg ikke vil leve "asketisk". For meg er mat kos og en viktig del av livet, og jeg orker ikke forholde meg til lister og strenge regler.
|
|
|
#139 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Blodprøver viser ikkje heile tilstanden til kroppen, og det er klart at eit veldig overvektig menneske vil ha store helsegevinstar av vektreduksjon. Du kan ikkje automatisk konkludere med at høgfeitt/karbolaust er sunt fordi overvektige (som går ned i vekt) får helsegevinstar av det. Den forskinga eg har sett frårådar normalvektige å leve atkins/høgfeitt/karbolaust.
Eg synest grønnsaker er heilt essensielt i eit kosthold, og meiner at fiberet frå lite-/ubehandla kornprodukt er viktig. Korleis kan du meine at korn er ei nyare matvare for menneska enn rømme, bacon, fetaost, biola og smør? |
|
|
|
![]() |
|
|