Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror faktisk at beliggenhet og at det var slåsskamp midt på dagen hadde mye mer med hvordan sjåførene "kategoriserte" hendelsen i hodet sitt. Særlig det siste er et "rus"-signal. Men hudfargen hjalp nok også til med den katalogiseringen. Har man mange, mange erfaringer som sier at "A betyr ofte rus", "B betyr ofte rus", så er det naturlig at man går noe forutinntatt inn i en situasjon.
Jeg vet ikke hvordan utrykningspersonell jobber med å bruke erfaring konstruktivt - til å la den være nyttig bakgrunnsinfo uten at den svekker dømmekraften deres? Det er en vanskelig balansegang.
Hvorfor skulle hudfargen hjelpe til å gjøre sitt i dette tilfellet? Fordi aggresivitet og rus er typisk for mørkhudede? Det har jeg ikke fått med meg. Man henter langt flere rusa og aggresive hvite enn mørke, så hvorfor hudfargen gjorde at "de tenkte sitt" skjønner jeg ikke. Får man en melding over radioen som lyder "slosskamp i Sofienbergparken midt på lyse dagen" kan man gå i fella å tenke "Faen, narkomane", ikke "faen, svarte"? Schjenken tenkte rus ettersom han misoppfattet symptomene og trodde vedkommende var aggresiv og dermed et ordensproblem.
|