Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 22:01   #10
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror fortsatt dette var rasistisk i den forstand at hudfargen til Ali Farah gjorde at han fikk en dårligere behandling. Grunnen til jeg tror dette er at det er så mange vitner i saken. At Ali mener at det helt sikkert var rasisme og at ambulansesjåføren mener at det ikke var det er jeg ikke overrasket over. De er forfekter selvfølgelig sitt syn, det kan da umulig komme som en overraskelse på noen?

Jeg mener det er rasistisk hvis noen får en annen behandling enn en med en annen hudfarge. Jeg har aldri trodd at Ali Farah ikke ble tatt med fordi at amulansesjåførende var Ku Klux Klan menn, men jeg tror enda at hudfargen var en del av feilvurderingen.

Som det framkommer i saken i A-magasinet (som har avhørene av vitnene som kilde i denne forbindelse) så er det ingen av vitnene som kan huske å ha hørt rasistiske utsagn:

Opprinnelig lagt inn av A-magasinet

Da ambulansen drar, eksploderer parken. Vitner har trodd en mann skulle dø, så blir han skjelt ut og nektet ambulansetransport. «Vi kan anmelde dem for rasisme!» sier en. «Dette er pur rasisme!» sier en annen.

– Situasjonen tar helt av. Vi blir skjelt ut. Og jeg skjønner det. Vi kommer som reddende engler, men tar ham ikke med. Den feilen vil jeg angre på resten av mitt liv, sier Schjenken i dag.

Statens helsetilsyn fastslår senere at uttalelsene og ikke å transportere Farah, eller forsikre seg om at politiet gjorde det, er uforsvarlig og i strid med kravene om å yte øyeblikkelig og omsorgsfull helsehjelp. Men er det rasisme/diskriminering?

A-magasinet har lest avhørene Spesialenheten foretok. Vitnene er ikke samstemte. Ingen har hørt rasistiske ytringer, men flere mener helheten var rasistisk eller diskriminerende. Andre sier at de ikke vet om det er rasisme, men at sjåførene handlet uprofesjonelt og forkastelig.

Jeg har hele tiden ment at denne saken er voldsomt hauset opp av media, jeg er enig i at det ble gjort en grov feilvurdering, men helsepersonell er tross alt bare mennesker de også, og alle mennesker kan feile.

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Dette reagerer jeg på, jeg hører stadig nordmenn klage over dette. Samtidig vet vi jo at mange opplever rasisme i Norge.

Jo jeg er veldig klar over at det er rasisme i Norge, det har jeg heller ikke fornektet og jeg synes det er helt forkastelig. Men jeg synes også det er forkastelig å kjempe rasisme-saken i enhver tenkelig anledning koste hva det koste vil.

Men jeg mener helt personlig at det er mer "stuerent" i norge i dag å stemple en hvit som rasist enn det er å si at en mørkudet er rasistisk mot hvite, for det har de jo full rett til, så dårlig som de har blitt behandlet gjennom alle århundrer. Det var vel forsåvidt ikke det denne diskusjonen skulle dreie seg om, derfor "hvisker" jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.