Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.
Jeg aner ikke helt hva jeg mener om kronikken i sin helhet. Jeg mener Farah har mange gode poeng når det gjelder syn på rasisme generelt. Men jeg synes han drar det vel langt i forhold til Schjenken, og mistenker rett og slett at "hans brødre" står bak ham og hauser opp. Litt sånn "denne gangen skal de ikke slippe unna, uansett hvor usaklig og jævlig dette blir for Schjenken. Vi har tusen eksempler på brødre som har hatt det mye værre og på mer usaklig grunnlag."
(...)
Jeg ser poenget med å sette episoden inn i en kontekst som fremhever at dette faktisk ikke er et enkelt tilfelle, men en holdning som tildels gjennomsyrer hele den vestlige verden. Men det blir likevel helt feil for meg, og faller nærmest på sin egen urimelighet.
Jeg signerer rajraj jeg...
Det jeg har reagert på i forhold til Schjenken i denne saken er at han både i kronikken han skrev for en tid tilbake og i det store oppslaget i A-magasinet ikke kommenterer eller problematiserer det som ble sagt mellom ambulansen og AMK-sentralen. Her er noe jeg har sitert tidligere:
Sitat:
Straks etter at de har forlatt skadestedet sier en av ambulansearbeiderne følgende til Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK):
«Han har fått seg et slag over nesa og ligger nede og ynker seg og alt mulig sånn. Fullt av masse folk rundt - ikke sant - masse hippier og det ene med det andre...»
Sitat:
Ambulansearbeideren forteller videre at han har snakket med politiet og sagt at det er et ordensproblem.
«Han skal ikke vi ha i bilen. Når han miger meg på beina, der går grensa, uansett hvor hardt slag og tenna hans har gått».
AMK: «Men politiet tar seg av ham?»
Ambulanse: «Ja, urinerer på ambulansepersonell».
AMK: «Det er koselig».
Sitat:
I rapporten fra Helsetilsynet i Oslo og Akershus påpekes det at all kommunikasjon mellom ambulanse og AMK-operatør bekrefter at den medisinske tilstanden ble vurdert som en mulig hodeskade.
Ambulanse: «Men det er greit, han var kaldsvett og bleik, og om han har slått bakhue når han har gått i bakken, og han har hatt cerebralt... det, han kaldsvetta og lå der og ynka seg og alt mulig sånn, og plutselig reiste han seg opp og pissa på oss da, men politiet var også inneforstått med at det var et ordensproblem, at vi vil ikke ha han i bilen når han pisser på meg på gjøres...»
Sitat:
Det går også frem av sambandet at ambulansearbeiderne forstår at de har tatt en kontroversiell avgjørelse.
«Det blir sikkert masse klager av detta».
Sitat:
Da ambulansesjåførene ble fortalt av en sykepleier på stedet at han hadde vært bevisstløs i lengre tid svarte de: «La han ligge og sprelle, det er ikke så farlig.»
Jeg går ut i fra at ambulansepersonell er vant til å møte mennesker som både kaster opp og tisser på seg rett som det er. Av og til treffer det sikker både ambulansen og de som jobber i den. I dette tilfellet er dette altså så ille for dem at de velger å ikke ta med Farah. Det til tross for at de er klar over at han har fått en kraftig hodeskade, at han har vært bevisstløs osv. Det er vanskelig å la være og lete etter andre årsaker til at de dro fra han enn akkurat det at han tisset på ambulansesjåførene. Jeg tror de gjorde det for de han er en svart mann og at det var diskriminering.
Min konklusjon for hva jeg mener om kronikken til Farah er at han trekker frustrasjonen sin for langt, samtidig som jeg delvis skjønner angrepet på Schenken fordi han i sine offentlige utspill har prøvd å «forskjønne» sin og sin kollegas oppførsel i saken.