Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

En kjøttkakepoll

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hjemmelaget eller ferdiglaget
Kjøper alltid ferdiglagde 9 10,34%
Lager alltid selv 50 57,47%
Bruker av og til ferdiglagde 28 32,18%
Er veggis 0 0%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-08, 12:50   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En kjøttkakepoll

Vi kjøper som regel. Dere kan si hva dere vil, det tar en del lenger tid å lage selv, og det kjøttkaker er hurtigmiddag hos oss. Vi trenger hurtigmiddag innimellom. Jeg skjønner at veldig mange på FP har utrolig mye mer tid enn meg.

I tillegg elsker snuppa kjøpe-kjøttkaker, men bare priker borti de hjemmelagde.

Gammel 11-09-08, 12:58   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv jeg lager kjøttkaker selv. Men vi har hatt elgkjøttkaker fra Centra, og de er faktisk OK. Ikke sånne faste kjøttbolleaktige i konsistensen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 13:00   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere må være mer effektive enn meg. Mine kjøttkaker tar i hvert fall en halv evighet å lage. Gode, men ikke noe jeg tar meg tid til på hverdager.

Jeg vet ikke hvordan dere har det, men når jeg lager middag så er ikke det å lage middag det eneste jeg gjør. Jeg har to små barn som krever oppmerksomhet samtidig, og i tillegg skulle jeg gjerne satt på en vaskemaskin, ryddet ut av barnehagesekkene osv.

Men som sagt; jeg skjønner at jeg ikke har samme effektivitet som dere.

Gammel 11-09-08, 13:02   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Vi kjøper som regel. Dere kan si hva dere vil, det tar en del lenger tid å lage selv, og det kjøttkaker er hurtigmiddag hos oss. Vi trenger hurtigmiddag innimellom. Jeg skjønner at veldig mange på FP har utrolig mye mer tid enn meg.

I tillegg elsker snuppa kjøpe-kjøttkaker, men bare priker borti de hjemmelagde.

Nei det tar i grunnen ikke så mye lenger tid (like lang tid som å koke poteter). Men klart, det er jo bittelitt mer pes enn å bare ta ut noen kaker fra en pakke. Jeg har masse tid, men kjøttkaker er ikke en av de middagene jeg synes tar lang tid i det hele tatt, ikke engang om jeg lager alt fra bunnen av. Kjøttkaker ER hurtigmiddag. Alt hives oppi food processoren og kjøres til en masse. Men det tar jo litt tid å lage boller osv (5 minutt?), skjønner jo at det kan bli litt pes med to små hoppende rundt seg altså.

Gammel 11-09-08, 13:03   #45
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, som jeg sa i første innlegget mitt, vi syns Gilde er helt greit, ikke best. Min mamma lager best! Og jeg KAN lage gode, men jeg tar meg ikke tid til det. Og forøvrig er kjøttkaker hverdagsmat og ikke søndagsmat hos oss.

Og følte for å legge til: i teorien kan man steke kjøttkaker mens potetene koker. Men hos oss er det sånn at man slenger over potetene, så skal det ordnes med en klesvask, ukeplaner skal sjekkes, ungene har noe å fortelle, meldinger skal sorteres, posten skal åpnes, oppvaskmaskinen tømmes - det foregår ørten andre ting samtidig med matlagingen, så på en vanlig torsdag egner jeg meg ikke helt og fullt til middagen. Det må gjøre seg mest mulig selv. Koketid kan utnyttes til andre ting, men all tid som jeg faktisk må bruke hender og hode på matlagingen er tid som jeg ikke kan bruke til noe annet.

Sånn er det her og. Hjemmelagde kjøttkaker lages nok oftere enn kjøpte, men jeg synes kjøpte smaker helt greit. Vi bruker det som regel som kjapp hverdagsmiddag m/ris. Uansett hvor lettvint mat fra grunnen er, er det ikke til å komme bort fra at det faktisk er kjappere å bare varme noe enn å lage det. Bare det å hente fram ingrediensene tar like lang tid som å varme noe ferdig

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 13:08   #46
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøper som regel, men hjemmelagede er helt klart bedre.

Gammel 11-09-08, 13:13   #47
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har laget selv hele 2 ganger.
Forrige gang ble de ganske god, så tror det blir hjemmelagde fremover.

Krysset av for bruker av og til ferdiglaget.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 13:16   #48
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Åå endelig noe jeg kan si at jeg alltid lager selv, og aldri kjøper ferdig!

Gammel 11-09-08, 13:35   #49
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Men som sagt; jeg skjønner at jeg ikke har samme effektivitet som dere.

Jeg ser at jeg kan fremstå som veldig perkfet i det forrige innlegget mitt, og det var ikke meningen. Men når jeg lager mat er ungene enten rundt meg på kjøkkenet eller så leker de sammen på lekerommet/stua. Men mine unger er eldre enn dine, for et drøyt år siden kunne jeg ikke gjort det samme, for å holde øye med en ettåring og en treåring og også laget sånn middag, det kunne jeg bare glemt. Nå kommer vi hjem fra barnehagen, jeg tømmer barnehagesekkene mens jeg sender ungene på badet for å vaske hender og så går vi opp i stue/kjøkken sammen, og så leker de mens jeg lager middag. Det er noe helt annet når ungene blir større enn det dine er, mine er fem og snart tre.

Gammel 11-09-08, 13:39   #50
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en svigermor som har laget kjøttkaker til oss som vi har i fryseren. Det er deilig, det.

Så jeg tror jammen meg at jeg skal steke opp en stor porsjon og fryse ned neste gang jeg må trå til selv.

Men ellers har jeg kjøpt kjøttkaker også, jeg, og synes de er helt ok en gang innmellom.

Gammel 11-09-08, 13:48   #51
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg må bare si; hvis jeg kan velge mellom mine, min mors eller Gildes kjøttkaker så er Gildes sine klart å foretrekke.

Min forrige 'svigermor' lagde nydelige kjøttkaker, men vet ikke trikset hennes.

Sist gang jeg lagde ble de så kompakte som sprettballer.

Har fremdeles lyst til å lære å lage gode kjøttkaker, men det er jo så mye annet godt man kan lage også - er nemlig usikker på om jeg orker flere kjøttkakenederlag.

Gammel 11-09-08, 13:52   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøper av og til fra ferskvaredisken på Ulta. De er gode.

Gammel 11-09-08, 16:12   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tjorven.. Kjøper dere ferdigkokte poteter også?

Jeg føler ikke at jeg har allverdens med tid, men kjøttkakene her er alltid ferdige før potetene er kokt.

Det er det der med om man skal være på kjøkkenet hele tiden, eller om man gjør andre ting samtidig. Vi har f.eks. ofte brun ris til middagen, den bruker enda lengre tid på selve kokingen enn poteter gjør, men da kan jeg koke opp vann, helle risen i, skru ned platen og så gå og gjøre noe annet (f.eks. hjelpe Poden med leksene) i et kvarter, og så gå inn og sette på hva nå annet vi skal ha til middag (f.eks. putte laks i ovnen) og gå tilbake på stuen, og så videre. Står man uansett på kjøkkenet den tiden potetene koker, så er det klart man fint rekker å lage både kjøttkaker og saus og salat på den tiden, men da blir det altså ikke gjort noe annet samtidig.

Gammel 11-09-08, 16:13   #54
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vi har i praksis aldri kjøttkaker, men de få gangene vi har hatt det har det vært ferdigkjøpte noe flere ganger enn det har vært hjemmelagde.

Gammel 11-09-08, 16:16   #55
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler. De hjemmelagde er best, men jeg synes det tar laaaang tid. Jeg vet ikke om jeg blir motløs eller inspirert når jeg hører hvor kort tid andre bruker.

Gammel 11-09-08, 16:50   #56
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

De ferdiglagde smaker helt gruuusomt!!!!
Jeg nekter å spise dem!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 17:25   #57
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg laget faktisk kjøttkakemiddag på tirsdag, og selv om jeg satte på potetene først var kjøttkakene ferdigstekt og gjennomkokt før potetene var ferdigkokt. Da hadde jeg også fått kokt grønnsaker og laget ertestuing, det hele tok litt over en halvtime fra jeg tok tak i potetene til middagen stod på bordet.

Vi har kjøttkaker omtrent to ganger i året, og da er de fra Fjordland. Fjordland er en god venn.

Gammel 11-09-08, 17:56   #58
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: En kjøttkakepoll

Vi bruker bare hjemmelagede, stort sett mannen som lager de, men egentlig så bruker vi bare karbonadedeig, så det er vel karbonadekaker. Men de har samme form som kjøttkaker, og vi kaller dem det, det er jo bare det av vi foretrekker karbonadedeig.

Vi synes heller ikke at det er en tidkrevende middag.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 18:40   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Her hos oss er alle samlet på kjøkkenet når middagen lages, og vi får gjort en del samtidig.

Det hjelper såklart på. På vårt lille kjøkken er det nesten håpløst å få gjort noe som helst hvis det kommer inn enda en person mens man står og lager mat (Poden er vanligvis temmelig uinteressert i matlaging uansett, og den andre voksne kommer sjelden hjem før middagen er ferdig).

Gammel 11-09-08, 18:51   #60
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke ferdigkjøpte kjøttkaker, så det kjøper jeg aldri. Jeg syns ikke det tar lang tid å lage, men hvis man skal lage til en stor familie så tar det selvfølgelig en stund å steke dem. Når vi bare er tre-fire stykker går det greit på den tiden det tar å koke poteter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.