Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brun saus-tråd

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 22:11   #1
Left
Passiv

Standard

Sv: Brun saus-tråd

Og sausen blir best om du gir deg gooood tid når du bruner. Ikke så sterk varme, og la den stå mens du rører litt av og til. Farmor brukte sikkert 2 timer på å lage bruning til saus. Den sto der og godgjorde seg mens hun gjorde andre ting.
Og brun saus til fiskekaker er kjempegodt. Så det så.

Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 22:33   #2
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Og sausen blir best om du gir deg gooood tid når du bruner. Ikke så sterk varme, og la den stå mens du rører litt av og til. Farmor brukte sikkert 2 timer på å lage bruning til saus. Den sto der og godgjorde seg mens hun gjorde andre ting.
Og brun saus til fiskekaker er kjempegodt. Så det så.

Min mormor brunet alltid en hel masse saus når hun først var igang og det tok kjeeeeempe lang tid. Kanskje det kjentes ut som ekstra lang tid fordi hun hadde sagt vi skulle spille yatzi når hun var ferdig...?

Gammel 08-09-08, 23:17   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Da mister du jo hele spenningsmomentet :sjokkert: Brunsaus skal lages på full varme, røre hele tiden, holde ungene unna, vifta på fullt, rett før det brenner seg (bra tidsangivelse, ikke sant? ) roper man villt etter vann. Tømmer det oppi så dampen står, og så blir alt roligere. Nå er det bare krydringa igjen.

Til kjøttkaker/fiskekaker har jeg oppi en dæsj (1 ss?) chiliketchup, mørk kjøttbuljong, pepper (ikke salt).

Til svinesteik er det utrolig godt med litt sennep istedenfor ketchup. Dijon.

Lysere saus; litt mindre spenning, og lys kjøttbuljong. Evt. grønnsaksbuljong eller fløte.

Sukkerkulør er sånt som min mor kan finne på å bruke

Gammel 08-09-08, 23:29   #4
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Da mister du jo hele spenningsmomentet :sjokkert: Brunsaus skal lages på full varme, røre hele tiden, holde ungene unna, vifta på fullt, rett før det brenner seg (bra tidsangivelse, ikke sant? ) roper man villt etter vann. Tømmer det oppi så dampen står, og så blir alt roligere. Nå er det bare krydringa igjen.

Til kjøttkaker/fiskekaker har jeg oppi en dæsj (1 ss?) chiliketchup, mørk kjøttbuljong, pepper (ikke salt).

Til svinesteik er det utrolig godt med litt sennep istedenfor ketchup. Dijon.

Lysere saus; litt mindre spenning, og lys kjøttbuljong. Evt. grønnsaksbuljong eller fløte.

Sukkerkulør er sånt som min mor kan finne på å bruke

Nå sa jeg jo ikke at jeg gjorde det som farmor.
Er ganske familiær med din metode. Det blir ofte sånne fine små klumper i den da, som smaker svidd

Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 23:32   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Nå sa jeg jo ikke at jeg gjorde det som farmor.
Er ganske familiær med din metode. Det blir ofte sånne fine små klumper i den da, som smaker svidd

Kunsten er å få mannen til å komme med vann før det svir seg. Det har tatt mange år, men nå har han det inne

Gammel 11-09-08, 21:05   #6
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Sånn gjør jeg det også!
Hadde bare aldri i verden fått til å beskrive det så autentisk som du.
Eller heter det "..som deg"? *Venter på min første rettskrivingskorreks*

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 21:40   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg laget brun saus til kyllingkarbonader i går. Jeg hadde oppi litt balsamicosirup til slutt. Det gav en veldig fin spiss på sausen!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 20:21   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Så har du laget noe med brunsaus siste uka da?

Gammel 12-09-08, 20:35   #9
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så har du laget noe med brunsaus siste uka da?

Nisj.

Jeg samler ideer. Det kalles forskning.

Angrer på at jeg startet denne tråden, får jo så store forventninger til meg selv at jeg tyr til posesaus.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 21:43   #10
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Alltid fløyte, brunost, pepper og evnt salt.
Ketchup til kjøttkaker.
Sennep til steik.

Kraft gjør sausen mykje bedre enn buljong.

Gammel 14-09-08, 09:36   #11
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Nisj.

Jeg samler ideer. Det kalles forskning.

Angrer på at jeg startet denne tråden, får jo så store forventninger til meg selv at jeg tyr til posesaus.

Men du har nå en kropp å tenke på og så du har lov å jukse.

Lurer på hva min undskyldninger... At jeg ikke liker saus så nekter å lage og?!? jah

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.