|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
*_*
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg likte Sirkusbarn. Sleit litt med å komme ordentlig inn i handlingen først. Men da det gikk seg til slukte jeg resten på et blunk, og var oppriktig lei meg da den var utlest. Likte Enke for et år godt, også jeg.
![]() |
![]() |
#22 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)
Hotel NH må du lese på engelsk, hvis ikke går du glipp av de skjulte meningene.
![]() |
![]() |
#23 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg har også lest de fleste John Irving-bøkene på engelsk. Ikke fordi jeg alltid leser på originalspråket, men fordi jeg som oftest synes at oversettelsene mangler noe...
![]() |
#24 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Ja, han har skrevet The Water Method Man, og den tror jeg ikke er oversatt til norsk. Det samme gjelder Setting Free the Bears og The 158 Pound Marriage.
![]() |
![]() |
#25 |
*_*
|
Det er laget en film basert på Owen Meany-boken: Simon Birch. Ikke å anbefale.
![]() |
![]() |
#26 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg har lest den, men kan ikke huske hva jeg syntes om den. Går ut fra at det betyr at jeg ikke var overveldende begeistret. "Enke for et år" har jeg begynt på men ikke fullført. Kanskje den skal være mitt neste leseprosjekt?
![]() |
#27 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg likte Sirkusbarn veldig godt. Det er ikke lenge siden jeg leste den. Jeg er fortsatt imponert over beskrivelsen av India (selv om jeg aldri har vært der, og bare må ta alt for god fisk).
![]() |
#28 |
Borte
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg likte Til jeg finner deg veldig godt. Den var kanskje litt krevende, men langt i fra møl. Den fjerde hånden er den jeg har likt minst til nå.
![]() |
#29 |
Smugleser
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Enig i at "Den fjerde hånden" ligger nederst på lista hos meg også. Likte Sirkusbarn godt, og syntes at "twisten" på "Until I find you" var god.
![]() |
#30 |
*_*
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Må bare dra opp denne tråden igjen, siden jeg nettopp har lest Til jeg finner deg. NB! Ikke spoilertagget.
![]() |
![]() |
#31 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Må bare melde meg på i Irving-fanklubben - jeg kommer aldri til å glemme Garps bok, som var den første boken av ham jeg leste for en 25 års tid siden. Det var en rystende og veldig følelsesladet leseropplevelse. Av og til kan jeg fremdeles ta meg selv i å kikke på fremmede kvinner og forestille meg at de kommer bort til meg og rekker fram et lite kort hvor det står "Hei, jeg er en Ellen Jamesianer".
![]() |
#32 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Garps bok gjorde veldig inntrykk på meg også, jeg leste den da den var ny, og det begynner jo å bli lenge siden. Har lest den minst en gang til siden, men jeg kan se for meg at det ville vært helt annerledes å lese den for første gang nå (og etter å ha lest de senere bøkene hans). |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg leste En bønn for Owen Meany sommeren mellom 8. og 9. klasse, og syntes den var helt fantastisk. Så jeg tror jeg skal lese den igjen snart, det er jo et halvt liv siden!
![]() |
#34 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, men man må bare være flink til å huske på at den ikke er filmatisert men basert på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Er det lov til å komme i denne tråden å si at man IKKE er Irving-fan.
![]() |
![]() |
#37 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg leste Garps bok først, og synes den er den beste sammen med Hotell New Hampshire (da bikkja falt ut av skapet og skremte slag på svigerfar lo jeg så jeg hadde vondt i flere dager). Siderhusreglene fenget også - jeg husker ennå med gru hvordan Melony ordnet opp med voldtektsgutta.
![]() |
#38 |
flisespikker
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Det virker litt som om "alle" liker den første Irving-boken de leser (eller de første par), men at ganske mange blir lei når de har lest en god del av dem? Jeg har lest alt frem til Owen Meany (men ingenting av det som har kommet etter), og det er jo veldig tydelig at han bruker både temaer og personer om igjen. Jeg synes likevel at Owen Meany er en av de beste (den og The Cider House Rules er vel favorittene mine), men jeg har en diger softspot for Hotel New Hampshire, som var den første jeg leste. Garp er sånn midt på treet for min del.
![]() |
#39 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)Jeg syns også Owen Meany er en av de beste, og va også veldig glad i Siderhusreglene. I ettertid er ikke Garps bok noen favoritt, selv om det var den første jeg leste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Jeg begynte på Sirkusbarn, men den fenget ikke, så jeg la den fra meg, og siden har jeg ikke kommet på å lese Irving igjen. Men jeg har hørt flere snakke pent om Enke for et år, så det er ikke umulig jeg skaffer den en gang.
![]() |
|
|