Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-08, 17:15   #21
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt om Garps bok og John Irving (ikke spoilertagget)

Jeg likte Sirkusbarn. Sleit litt med å komme ordentlig inn i handlingen først. Men da det gikk seg til slukte jeg resten på et blunk, og var oppriktig lei meg da den var utlest. Likte Enke for et år godt, også jeg.

Og Hotell New Hampshire. Selv om det var litt flaut da jeg ga den til svigermor og sa at hun burde lese den før hun skulle på ferie til Wien, fordi det var på grunn av den at jeg ville dit en gang. (Hun er veldig konservativ, og synes nok historien var vel drøy. Jeg hadde glemt de drøyeste scenene fra Wien, så jeg tenkte ikke på at det kunne virke avskrekkende - framfor forlokkende, på henne før hun skulle reise.

Har Til jeg finner deg liggende, glemte å ta den med på ferie. Håper jeg rekker å lese den før skolen begynner for fullt igjen.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 17:36   #22
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er dønn misunnelig på dem som får til å lese bøker på engelsk. Jeg blir så opphengt i at det sikkert er skjulte meninger og alt mulig jeg ikke får med meg at jeg ikke greier å nyte det som står skrevet.

Hotel NH må du lese på engelsk, hvis ikke går du glipp av de skjulte meningene.

Gammel 07-08-08, 19:04   #23
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også lest de fleste John Irving-bøkene på engelsk. Ikke fordi jeg alltid leser på originalspråket, men fordi jeg som oftest synes at oversettelsene mangler noe...
Nå er det mange år siden jeg hadde min Irving-periode, men jeg tror min absolutte favoritt var En bønn for Owen Meany,hvis det har blitt laget en filmatisering av den så skal jeg ikke se den, jeg har en veldig tydelig oppfatning av hvordan Owen Meany ser ut og er, den vil jeg ikke ødelegge. Tror jeg har lest de fleste bøkene av Irving og Garps book er også en av de jeg likte best. Og tar jeg feil dersom jeg sier at han har skrevet en bok som heter Water Method Man? Den er i så fall veldig bra, morsomt tema, og anbefales.

Gammel 07-08-08, 19:13   #24
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, han har skrevet The Water Method Man, og den tror jeg ikke er oversatt til norsk. Det samme gjelder Setting Free the Bears og The 158 Pound Marriage.

Gammel 07-08-08, 19:42   #25
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Jeg har også lest de fleste John Irving-bøkene på engelsk. Ikke fordi jeg alltid leser på originalspråket, men fordi jeg som oftest synes at oversettelsene mangler noe...
Nå er det mange år siden jeg hadde min Irving-periode, men jeg tror min absolutte favoritt var En bønn for Owen Meany,hvis det har blitt laget en filmatisering av den så skal jeg ikke se den, jeg har en veldig tydelig oppfatning av hvordan Owen Meany ser ut og er, den vil jeg ikke ødelegge. Tror jeg har lest de fleste bøkene av Irving og Garps book er også en av de jeg likte best. Og tar jeg feil dersom jeg sier at han har skrevet en bok som heter Water Method Man? Den er i så fall veldig bra, morsomt tema, og anbefales.

Det er laget en film basert på Owen Meany-boken: Simon Birch. Ikke å anbefale.

Gammel 07-08-08, 20:24   #26
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Bare jeg som likte Sirkusbarn?

Jeg har lest den, men kan ikke huske hva jeg syntes om den. Går ut fra at det betyr at jeg ikke var overveldende begeistret. "Enke for et år" har jeg begynt på men ikke fullført. Kanskje den skal være mitt neste leseprosjekt?

Gammel 07-08-08, 20:48   #27
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg likte Sirkusbarn veldig godt. Det er ikke lenge siden jeg leste den. Jeg er fortsatt imponert over beskrivelsen av India (selv om jeg aldri har vært der, og bare må ta alt for god fisk).
Garps bok var vel den første Irving-boka jeg leste, i en alder av 16 eller deromkring. Jeg husker ikke alle hendelser i boken, men husker jeg ble veldig fengslet av råskapen i enkelte av 'scenene' - spesielt bilkrasjet. Siderhusreglene og Hotel New Hampshire fulgte tett etter. Av disse gjorde nok sistnevnte størst inntrykk. Vi bodde på et hotell i Wien for et par år siden, som godt kunne vært kulisse for filmatiseringen av denne. Morsomt!
En bønn for Owen Meany leste jeg da jeg ble Bokklubb-medlem i 20-årene. Dette er den boken jeg har likt aller best av Irvings produksjon.
Enke for et år og Den fjerde hånden var OK, men har ikke etterlatt noe nevneverdig inntrykk
Til jeg finner deg var noe reinspikka møl. Jeg slet virkelig med å komme gjennom den boken, i håp om at det skulle ta seg opp. det gjorde det ikke.

Gammel 08-08-08, 07:17   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte Til jeg finner deg veldig godt. Den var kanskje litt krevende, men langt i fra møl. Den fjerde hånden er den jeg har likt minst til nå.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 09:09   #29
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Enig i at "Den fjerde hånden" ligger nederst på lista hos meg også. Likte Sirkusbarn godt, og syntes at "twisten" på "Until I find you" var god.

Og etter å ha sett hyllesten av "En bønn for Owen Meany" må jeg erkjenne at jeg ikke klarte å komme meg igjennom den første gangen jeg prøvde - det må ha vært en 18-19 år siden. Leste imidlertid hele for noen år tilbake, og skjønte at jeg hadde gått glipp av noe.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 22:21   #30
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Må bare dra opp denne tråden igjen, siden jeg nettopp har lest Til jeg finner deg. NB! Ikke spoilertagget.

Jeg veit ikke helt hva jeg skal synes... I begynnelsen var jeg helt revet med. Da Jack og moren reiste rundt i Europa, var jeg som vanlig betatt av hvor normalt Irving kan beskrive selv de drøyeste ting. Tenk å vokse opp på den måten!

En stund synes jeg det ble litt mye fokus på seksuelt misbruk, helt til det slo meg at det jo er en helt genial måte å skrive om det på: Uten å gjøre den som blir utsat for det til kun et offer og uten å la historien kun dreie seg om det. Et liv er så sammensatt, og det synes jeg Irving er helt genial på å få frem. Når Jack drar ut på reisen som voksen satt jeg og nigrein gjennom et par kapitler. Det var jo enda mer galskap i oppveksten hans enn man først skulle tro.

Ble litt skuffet da han dro til Sveits i siste kapitell. Det ble litt over the top, på en måte. Kunne ha tenkt meg en litt annen slutt, den virker på en måte for enkel uten at jeg klarer sette fingeren på nettopp hva. Men, alt i alt en flott bok. Som vanlig med Irving tror jeg at jeg kommer til å filosofere over denne lenge.

Gammel 08-01-09, 23:01   #31
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Må bare melde meg på i Irving-fanklubben - jeg kommer aldri til å glemme Garps bok, som var den første boken av ham jeg leste for en 25 års tid siden. Det var en rystende og veldig følelsesladet leseropplevelse. Av og til kan jeg fremdeles ta meg selv i å kikke på fremmede kvinner og forestille meg at de kommer bort til meg og rekker fram et lite kort hvor det står "Hei, jeg er en Ellen Jamesianer".

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:08   #32
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Garps bok gjorde veldig inntrykk på meg også, jeg leste den da den var ny, og det begynner jo å bli lenge siden. Har lest den minst en gang til siden, men jeg kan se for meg at det ville vært helt annerledes å lese den for første gang nå (og etter å ha lest de senere bøkene hans).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:14   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste En bønn for Owen Meany sommeren mellom 8. og 9. klasse, og syntes den var helt fantastisk. Så jeg tror jeg skal lese den igjen snart, det er jo et halvt liv siden!

"Til jeg finner deg" begynte jeg på, men så syntes jeg det ble så oppramsende og repeterende, og jeg ble så lei av orgler og tatoverings-sjargong, at jeg ga opp. Fikk ikke engang med meg at det handlet om overgrep..? Men det var kanskje fordi jeg aldri kom så langt?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:17   #34
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det er laget en film basert på Owen Meany-boken: Simon Birch. Ikke å anbefale.

Joda, men man må bare være flink til å huske på at den ikke er filmatisert men basert på.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 06:27   #35
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Joda, men man må bare være flink til å huske på at den ikke er filmatisert men basert på.

Uansett så suger filmen, mener jeg da.

Gammel 09-01-09, 07:46   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det lov til å komme i denne tråden å si at man IKKE er Irving-fan.

Jeg har nemlig vært det, og lest veldig mye Irving, men nå har jeg bestemt meg for å slutte med det. De siste Irving-leseopplevelsene mine har vært slik: veldig engasjerende den første 1/3 av boka og så har jeg måttet kjempe meg gjennom de resterende 2/3. Jeg synes han gjentar seg selv; både innenfor den boka man holder på, men også alle de andre bøkene som man har lest av ham.

Nå har jeg bestemt meg for at den gode 1/3-opplevelsen, ikke oppveier for det som kjeder meg etterpå, så jeg har sluttet å lese Irving. Svigerinna mi er helt enig (vi er skremmende enige om alt når det gjelder litteratur).

Gammel 09-01-09, 09:22   #37
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste Garps bok først, og synes den er den beste sammen med Hotell New Hampshire (da bikkja falt ut av skapet og skremte slag på svigerfar lo jeg så jeg hadde vondt i flere dager). Siderhusreglene fenget også - jeg husker ennå med gru hvordan Melony ordnet opp med voldtektsgutta.

Etter disse tre ble jeg skuffet over Owen Meany, den synes jeg var langtekkelig og kjedelig. Sirkusbarn også. Enke for et år var småfornøyelig, men ikke i nærheten av de tre første ift ren galskap og underholdningsverdi. The 100 Pound Marriage husker jeg knapt, selv om det var den siste jeg leste.

Gammel 09-01-09, 10:48   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker litt som om "alle" liker den første Irving-boken de leser (eller de første par), men at ganske mange blir lei når de har lest en god del av dem? Jeg har lest alt frem til Owen Meany (men ingenting av det som har kommet etter), og det er jo veldig tydelig at han bruker både temaer og personer om igjen. Jeg synes likevel at Owen Meany er en av de beste (den og The Cider House Rules er vel favorittene mine), men jeg har en diger softspot for Hotel New Hampshire, som var den første jeg leste. Garp er sånn midt på treet for min del.

Gammel 09-01-09, 10:51   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også Owen Meany er en av de beste, og va også veldig glad i Siderhusreglene. I ettertid er ikke Garps bok noen favoritt, selv om det var den første jeg leste.
Jeg likte også veldig godt Enke for et år, men ikke Sirkusbarn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 10:55   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg likte også veldig godt Enke for et år, men ikke Sirkusbarn.

Jeg begynte på Sirkusbarn, men den fenget ikke, så jeg la den fra meg, og siden har jeg ikke kommet på å lese Irving igjen. Men jeg har hørt flere snakke pent om Enke for et år, så det er ikke umulig jeg skaffer den en gang.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.