Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-08, 15:57   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Nå prøvde jeg den testen på mensas hjemmesider og omtrent halveis så ble jeg så lei at det klødde innvendig og jeg hadde lyst til å sprelle og rope høyt. Jeez, så kjedelig. Jeg scoret for øvrig 125 og er derfor for dum for mensa. Heldigvis får jeg vel nesten si, hvis de syns slike ting er gøyale.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 16:58   #2
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå prøvde jeg den testen på mensas hjemmesider og omtrent halveis så ble jeg så lei at det klødde innvendig og jeg hadde lyst til å sprelle og rope høyt. Jeez, så kjedelig. Jeg scoret for øvrig 125 og er derfor for dum for mensa. Heldigvis får jeg vel nesten si, hvis de syns slike ting er gøyale.

Du får sende en mail til Olav som har laget den og be han legge inn noen underholdningsinnslag midtveis. Skjønner jo at det kan bli mange figurer. Han har ellers laget testen selv og det er ganske uvanlig. Den er veldig bra. Det er ikke så lett å lage en sånn test som man skulle tro. Har nok tatt noen måneder det der.

Tror ellers ikke alle medlemmene av Mensa nødvendigvis liker slike tester sånn voldsomt. Blir litt som førerkortet, alle som har det liker jo ikke nødvendigvis å kjøre opp.

125 er veldig bra særlig med en motivasjonssvikt underveis!

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 17:06   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Du får sende en mail til Olav som har laget den og be han legge inn noen underholdningsinnslag midtveis.

Det kunne den trengt. Jeg er rett og slett ikke videre god på å konsentrere meg om slike ting, jeg får helt mark. Jeg tror jeg hadde 12 minutter til rådighet når jeg var ferdig, rett og slett fordi jeg syns det er så kjedelig. Er det ikke mer interessante måter å måle IQ på, som er kulturuavhengig?

Gammel 12-07-08, 23:24   #4
Bingo
Aktiv

Standard

Det kunne den trengt. Jeg er rett og slett ikke videre god på å konsentrere meg om slike ting, jeg får helt mark. Jeg tror jeg hadde 12 minutter til rådighet når jeg var ferdig, rett og slett fordi jeg syns det er så kjedelig. Er det ikke mer interessante måter å måle IQ på, som er kulturuavhengig?

Jo det lar seg absolutt gjøre. Ulempen er at man i etterkant ikke vet hva man har målt. Det blir umulig å vite om en (høy) score skyldes god tilpassing til kulturen eller om den skyldes høy IQ.

Dersom du synes IQ tester er kjedelige og ikke verdt å bruke tid på kan det skyldes at du egentlig er fantastisk intelligent, men sikker kan man vel ikke være.

Gammel 12-07-08, 23:32   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jo det lar seg absolutt gjøre. Ulempen er at man i etterkant ikke vet hva man har målt. Det blir umulig å vite om en (høy) score skyldes god tilpassing til kulturen eller om den skyldes høy IQ.

Sorry, jeg skrev det litt kronglete. Jeg mente andre måter å teste på som fremdeles var uavhengig av kultur. Vet du om det finnes?
Slike mønstertester er vel også kulturavhengige til en viss grad, de er jo lettere å gjøre hvis man har vært borti liknende tester før, og det er man sikkert oftere i vesten f. eks? Eller hvertfall i land med høye utdanningssystemer.

Dersom du synes IQ tester er kjedelige og ikke verdt å bruke tid på kan det skyldes at du egentlig er fantastisk intelligent, men sikker kan man vel ikke være.

Jeg vet ikke om jeg har så lyst til å være fantastisk intelligent og slår meg til ro med mine 125.

Men hva gjør man egentlig på mensamøter?

Gammel 13-07-08, 00:10   #6
Bingo
Aktiv

Standard

Sorry, jeg skrev det litt kronglete. Jeg mente andre måter å teste på som fremdeles var uavhengig av kultur. Vet du om det finnes?
Slike mønstertester er vel også kulturavhengige til en viss grad, de er jo lettere å gjøre hvis man har vært borti liknende tester før, og det er man sikkert oftere i vesten f. eks? Eller hvertfall i land med høye utdanningssystemer.
Jeg vet ikke om jeg har så lyst til å være fantastisk intelligent og slår meg til ro med mine 125.

Men hva gjør man egentlig på mensamøter?

Mensa har kafetreff en gang i måneden i tillegg til ulike temakvelder som baserer seg på hva enkeltmedlemmer kan eller har å bidra med. Her er en oversikt over hva som har foregått i vårhalvåret i år:

http://www.mensa.no/oslo/index.php?h...angementer.php

Mange av aktivitetene og alle kafekveldene er åpne! Dermed kan man godt komme selv om man ikke er medlem. Man blir godt tatt i mot uansett.

Tester kan jeg ikke så mye om men skal prøve å svare. Ideen om en kulturnøytral test basert på noe annet enn figurer er ikke så dum, men så vidt jeg vet har ingen klart å lage noe slikt. Problemet er å hindre at folk med forhåndskunnskaper innen f.eks språk eller matte scorer for høyt.

Dessuten gir figurtestene temmelig presise resultater. Jeg har også lurt på om det er mulig å trene seg til høyere score på dem, men det skal visstnok bare være mulig i begrenset omfang.

125 er ellers så høyt at du nok må skylde på noe annet enn intellektet dersom du sier eller gjør noe dumt..

Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.