Sv: Er du medlem av Mensa?
Med fare for å si noe som noen har sagt før (jeg har ikke lest hele tråden): Den offisielle Mensa-testen jeg har deltatt på ble innledet med informasjon om at det eneste testen faktisk måler er evnen til å løse denne typen oppgaver. De gir seg altså ikke ut for å teste IQ generelt.
Ja, jeg har altså tatt en slik test. Jeg gjorde det fordi jeg har en venn som er svært opptatt av denne typen "personkarakteristikker" og hadde et ønske om å få anerkjennelsen (?) det ville gi å være med i Mensa. Han mente at jeg helt sikkert ville bestå testen, og maste til jeg ble med. Jeg var litt sånn og veldig uhøytidelig på forhånd, han var stresset og alvorlig. Han bestod, det gjorde ikke jeg. Han hadde øvd seg på forhånd, det hadde ikke jeg. Han meldte seg inn etterpå, og var veldig stolt. Jeg hadde nok ikke meldt meg inn om jeg hadde bestått, jeg tror nok jeg kunne bestått om jeg hadde øvd meg litt og prøvd en gang til siden det ikke var mye om å gjøre. Jeg synes ikke Mensa er en interessant forening å være med i, ei heller trenger jeg anerkjennelsen det (kanskje?) gir.
Når det er sagt, kanskje Mensa kan tilby medlemmene sine interessant stoff, hva vet jeg. Kanskje noen kan fortelle hva de faktisk oppnår (utover anerkjennelse eller nerdestempel), det kunne vært interessant for oss som er litt overbærende med Mensamedlemmer.
|