|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du medlem av Mensa? | |||
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3,23% |
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) |
63 | 29,03% |
Nei, jeg har tatt testen, men strøk |
12 | 5,53% |
Nei, så smart er jeg neppe |
63 | 29,03% |
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens |
72 | 33,18% |
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#242 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?
Jeg skulle spesifisert mer, jeg mente seff en Botrytis cinerea.
![]() |
#243 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg vil ikke engang vurdere å melde meg inn i en forening som aksepterer slike som meg som medlemmer. Det skulle tatt seg ut.
![]() |
#244 |
Passiv
|
Det var bedre. |
![]() |
![]() |
#245 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
IQ betyr intelligenskvotient, altså hvordan din intelligens relaterer seg til andres. Når folk setter likhet mellom intelligens og IQ er det altså fordi det betyr akkurat det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Nei, merkelig nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Om IQ og intelligens er det samme er det svært ulike meninger. Hva Mensa mener er greit, men jeg synes ikke de skal ha eneretten så lenge det ikke er noe vitenskapelig fundament for det ene eller det andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Aktiv
![]() |
Mensa har ALDRI laget IQ tester. Det gjelder norske Mensa og Mensa i utlandet. Det å utvikle en IQ test er svært dyrt og arbeidskrevende og det er nødvendig med en kompetanse langt over det organisasjonen Mensa besitter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Leser
|
Jeg fikk ikke selve testen, men jeg fikk utdelt et skjema hvor de som hadde skjekket testen hadde skrevet antall rette og hvilken IQ dette tilsvarte.
![]() |
#251 |
Aktiv
![]() |
Jepp, det er det vanlige. Men selve testen beskyttes svært strengt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Føler du deg truffet, Bingo?
![]() |
#254 |
Aktiv
![]() |
Man trenger ikke tro enhver som hevder noe på internett. Det "Strå" sier viser svært tydelig at han (eller hun?) aldri har tatt en Mensa-test, og at han heller ikke har vært medlem av organisasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Passiv
|
Dette handler ikke om å tro hva andre skriver, men hvordan man forholder seg til hva andre skriver. Hvilken kunnskap er det du mener Mensa-medlemmer normalt har? Jeg har ingen kjenskap til hva Mensa-medlemmer kan, men er det barnelærdom at Mensa ikke lager tester?
Man behøver ikke være Mensa-medlem for å vite at dette er feil. En IQ-test måler hvor flink du er til å løse logikkoppgaver på ulike plan. Dette er korrelert til intelligens, men intelligens er og blir en abstrakt størrelse, og det er i beste fall naivt å tro at avkryssingsoppgaver alene kan måle dette. I alle fall når man benytter et score uten standardavvik, som jeg anser for å være veldig stort. |
![]() |
![]() |
#256 |
Aktiv
![]() |
Så lenge du ikke skiller mellom egne synspunkter og fakta er du nødt til å komme feil ut. Fakta endrer seg ikke selv om du mener noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Leser
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg er enig med Bingo i forhold til tester. Standardavik er oppgitt på alle tester, og testene er helt greie. IQ-tester måler intelligens, slik intelligens har vært definert.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 28-08-08 kl 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Mother of Dragons
|
IQ-tester måler IQ. IQ-testene tester spesielt linguistisk intelligens, logistisk-matematisk, og spatial intelligens.
Det er ingen som har kranglet på at de er de best kjente metodene, det som bestrides er om testene måler intelligens direkte eller indirekte og om IQ omfatter hele intelligensbegrepet eller bare et subset som jo da selvfølgelig er positivt korrelert til intelligens.
Når man bruker begrepet presist i statistikk så betyr det at ved gjentatte målinger så varierer resultatet lite. Det betyr dog ikke at man ikke kan ha bias eller at man måler noe annet enn hva man tror det måler. Det er nettopp derfor det er riktig å si at IQ-tester måler IQ, men at IQ er korrelert med intellligens.
![]() |
#259 |
Aktiv
![]() |
IQ betyr intelligenskvotient. Dermed blir det meningsløst å hevde det er forskjeller på "IQ" og "intelligens" da det jo er snakk om samme begrepet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Hertuginne
|
Jeg tror nok Esme brukte sitt eget språk i det innlegget, så får du velge selv om du vil tro det eller ikke.