Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Masseprodusert julebrev?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 15:46   #21
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Masseprodusert julebrev?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Det er faktisk slikt jeg forbinder med julebrev, for de jeg har fått har vært sånn.

Jeg har også vært borti skrytejulebrev. Synes ikke det er spesielt koselig egentlig.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 16:14   #22
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Julebrev med litt informasjon om hva som har skjedd i løpet av året, synes jeg er koselig. Den er den eneste måten mange av slektningene gir lyd fra seg. Ellers hører vi ikke særlig fra dem. Plutselig er slekta blitt større, noen har giftet seg, andre har fått seg jobb. Det er bare koselig å høre, synes jeg.

Gammel 15-11-06, 16:17   #23
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er fint med sånne brev. Mer informativt enn bare en god jul-hilsen.

Man lever i en stressa hverdag og da blir det så som så med kontakt. Særlig når man har slekt og venner langt unna. Da er julebrev en flott måte å ønske god jul på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 16:23   #24
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes slike brev kan være hyggelig, men måtte le litt av Maximillias versjon, for den har jeg faktisk også sett

Husker det var ei dame på Skavland som hadde studert hundrevis av slike julebrev, og kunne fortelle mye morsomt om hvilken form de som regel var skrevet i, og hva som var vanlig at stod der. Sykdom og oppussing var to gjengangere

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 18:43   #25
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde akkurat denne diskusjonen med en, og vi var enige om at julebrev var kos, skrytebrev er ut.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 19:03   #26
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er hyggelig med julebrev. De kan godt være skrytete. Er det ikke hyggelig at andre er fornøyde med livet da? Jeg skriver ikke sånne julebrev selv. Har aldri fått helt dreis på formen, men synes det er festlig å lese andres. Jeg får bl.a. alltid ett fra en australsk venninne som ikke akkurat underdriver årets begivenheter. Jeg synes det er fantastisk å lese om andres lykke!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:46   #27
tiril
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Enig i at det fort kan bli litt for detaljert. Hyggelig å skrive litt om hva som har skjedd i løpet av året, men hvis det blir veldig sånn:

"Og Hansemann er best i klassen i alle fag, og selvfølgelig en racer på skøytebanen, samt en liste over alle resultatene, og mor har startet i ny jobb som passer perfekt til hennes dynamiske og kreative personlighet, og i påsken var vi hele familien på skiferie i Alpene med vår flunka nye firehjulstrekker (spesifisert merke), osv. osv., da faller jeg litt av.

Har lest ett par sånne skrytebrev og det er til å le seg skakk av!

Har ei tante som alltid får eit sånt brev av ei gammal venninde kvar jul, og det er ikkje måte på kor vellykka ho,mannen og ungane er. Fy fader seier berre eg, at dei ikkje ser kor patetisk det blir sjølv!

Synes igrunnen sånne masseprod.brev er bånn i bøtta, i hvertfall viss det blir for mykje tekst og skryt...
Masse bilder og lite tekst sikkert greit nok...

Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:47   #28
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Tja. Jeg synes det kan være morsomt å få, men ville aldri ha sendt det ut selv. I så fall ville det bli kun til de aller nærmeste, og de vet jo forhåpentligvis at ungene har begynt i barnehage eller fylt x antall år.

Mange av julebrevene jeg har fått er veldig skrytete, og inneholder dårlige bilder skrevet ut på elendig skriver med for lite blekk. Jeg får litt angst hvis det er for mye "se så perfekt familie vi har"-stemning over brevet, og leser det på samme måte som jeg leser Se&Hør, for underholdningen sin del.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 23:44   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er temmelig kjedelig å få et julekort hvor det bare står "god jul og godt nytt år, hilsen Jenny". Masseprodusert "personlig" julebrev er mye morsommere å få - særlig når det er folk man har lite kontakt med ellers i året.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 08:49   #30
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha, jeg må bare skyte.
Jeg har fått komplimenter for mine julebrev (jeg skriver det samme til alle). Det fineste komplimentet kom fra søskenbarnet mitt som sa: "Du har ei klo slik som moren din." Det er et veldig gammelmodig uttrykk, men akk så søtt. Det å ha ei klo betyr at man skriver godt.

Gammel 16-11-06, 08:53   #31
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Aha, jeg må bare skyte.

(Tviler ikke et sekund på at du skriver bra, him.)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 09:02   #32
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke noe godt julekort fra Europris til 1kr stykke hvor det står god jul og godt nyttår på. da tenker jeg "fint de tenker på meg men de kunne like godt sendt en sms" synest ikke de er fine å henge opp til pynt engang.

julebrev har jeg aldri fått.. jeg hadde blir kjempeglad om jeg hadde fått et lite brev med mange bilder av barn som vokser opp. da føler man at man kan følge litt med på oppveksten til de man ikke får tid til å være med til vanlig.

men lange skrytebrev med 1 bilde til ville ikke vært like koselig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 09:03   #33
Svaggen
Aktiv

Svaggen sin avatar

Svaggen er litt kul
Standard

Jeg synes det er veldig koselig å julebrev. Har aldri opplevd å få slike skrytebrev som noen her nevner, bare en koselig, liten oppsummering av hva mine søskenbarn har gjort i løpet av året.
Jeg har tenkt på å gjøre det samme, men foreløpig så har det bare blitt med tanken.

Gammel 16-11-06, 09:08   #34
Dragonfly
Passiv

Standard

Vi har noen som sender oss slike brev og jeg setter stor pris på de . Koselig med bilder og litt om året som har gått .

Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:20   #35
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julebrev er koselig, og det du skrev i fjor var veldig fint Mumriel.
Men jeg har en svigerfar som skriver noen veldig detaljerte julebrev om familien og skryter til "Gud og hvermann" om alle barne og barnebarna og svigerdøtere osv. Jeg var ikke heeeelt happy over å bli sndt bilde av til til halve verden i forfjor, og jeg tenker de som mottok det og aldri engang har møtt oss synes det var litt merkelig også.

Folk setter pris på ulike ting i et julebrev, men bilder (av familiemedlemmer og ikke nødvendigvis naboen vel og merke) slår alltid an sammen med litt tekst med oppdateringer.

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Har ei tante som alltid får eit sånt brev av ei gammal venninde kvar jul, og det er ikkje måte på kor vellykka ho,mannen og ungane er. Fy fader seier berre eg, at dei ikkje ser kor patetisk det blir sjølv!

Jeg synes dette høres veldig jantete ut .

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:37   #36
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig hyggelig med julebrev, og leser gjerne skryting av familie og hyggelige nyheter. Føler ikke at det er janteloven som slår inn når jeg sier at jeg har sett et par tilfeller der det rett og slett har tippet litt over.
Det er noe med formen og mengden informasjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:43   #37
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er veldig hyggelig med julebrev, og leser gjerne skryting av familie og hyggelige nyheter. Føler ikke at det er janteloven som slår inn når jeg sier at jeg har sett et par tilfeller der det rett og slett har tippet litt over.
Det er noe med formen og mengden informasjon.

Følte du at det jeg skrev var rettet mot deg? Jeg er enig i det du skriver i at det kan bli for mye. Det jeg reagerer på er utsagn som: "De skryter av hvor vellyket de er, fy fader så patetisk".

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:46   #38
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke direkte mot meg, men jeg skrev jo et lite eksempel på "tippe-over-brev" tidlig i denne tråden, så jeg ville bare presisere at jeg syns julebrev med skryt om familien er hyggelig og fint i 97% av tilfellene. Eller noe sånt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:51   #39
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Vi skriv slike brev, og får også nokre kvart år. Eg synes det er ei fin oppdatering av året, og har fått mange tilbakemeldingar på at mottakarane (spesielt dei vi sjeldan ser) synes det er kjekt å høyre litt o m kva som har skjedd i løpet av året.

Trur ikkje vi er så veldig skrytete, men brevet er kanskje litt langt for nokre(?). Om nokre ting skriv vi litt meir enn to linjer, og eg prøver å få med nokre morsomme hendingar, barnesitat ol. fra året som har gått. Viss nokon synes det vert for dumt får dei heller la vere å lese da tenker eg.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:59   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Følte du at det jeg skrev var rettet mot deg? Jeg er enig i det du skriver i at det kan bli for mye. Det jeg reagerer på er utsagn som: "De skryter av hvor vellyket de er, fy fader så patetisk".

Hvem vet, kanskje du hadde sagt det samme hvis du hadde lest brevet (i allefall hvis man vet at det ikke er like perfekt under fasaden).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.