Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Masseprodusert julebrev?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 10:52   #1
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Masseprodusert julebrev?

Jeg gikk i fjor over fra å sende bilde julekort, til et julebrev med flere bilder (fragelaser) og mer tekst. Men de fleste får samme tekst, for jeg har begrenset kapasitet. Det blir et 2 siders brev, med 3 bilder per side. Bilder hovedsaklig av barna, men vi voksne er også med på noen. Og bildene er tatt gjennom hele året, viser hvordan barna har vokst, hva vi har opplevt i året som gikk. Teksten er relativt kort og har litt oppdatering på hver av oss, litt sommerfeire og litt annet som har skjedd i våre liv siste år. Julebrevet sendes blant annet til gamletanter, venner utenlands og slike som jeg innbilder meg setter pris på et livstegn.

Jeg fikk endel positive tilbakemeldinger i fjor (mye bilder, lite tekst). Men jeg vet jo også at mange ikke liker "upersonlige", "masserprodserte" julehilsner. Hva tenker dere?

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:05   #2
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Masseprodusert julebrev?

Jeg praktiserer og slike julebrev til familien. En oppsummering av hva som har skjedd i året som har gått med bilder.

Flere i slekta har kopiert ideen, så her går brevene varmt i desember

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:07   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis teksten er litt personlig og morsom, så er det bare koselig. Hvis den blir veldig lang og detaljert, så kan det fort bli kjedelig, særlig hvis det står mye om hva familien har gjort, og man "bare" er venner og dermed ikke har noe særlig forhold til de andre i familien.

Gammel 15-11-06, 11:08   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi gjør det likedan.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:09   #5
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

I fjor fikk jeg et sånt julebrev Kjempekoselig.Synes det ble mer personlig til tross for at jeg visste at 30 andre fikk samme brevet.
Veldig kjekt å få vite litt mer om den familien,og hvordan ungene har utviklet seg.Helt topp altså

Gammel 15-11-06, 11:09   #6
Mayasmum
Fullverdig medlem

Mayasmum sin avatar

Hvor: Maidstone, Kent, England
Mayasmum er litt kul
Standard

jeg skriver ca 20-30 julekort pr aar og i og med at jeg bor i england og snakker med mesteparten anv julekort-mottakerne rimelig sjelden saa skriver jeg masseproduserte brev som en oppsummering av hva jeg har gjort i aaret som er gaatt.... jeg har saalangt kun faatt positive tilbakemeldinger og kommer til aa gjoere dette i mange aar framover. jeg ser ingen problemer med dataskrevne brev.... da sllipper folk aa tolke haandskrifta mi etter at jeg har skrevet 10-12 brev ogsaa og det sparer meg problemet med aa ta samme samtalen med folk hver gang jeg treffer dem igjen i jula....

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:10   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i at det fort kan bli litt for detaljert. Hyggelig å skrive litt om hva som har skjedd i løpet av året, men hvis det blir veldig sånn:

"Og Hansemann er best i klassen i alle fag, og selvfølgelig en racer på skøytebanen, samt en liste over alle resultatene, og mor har startet i ny jobb som passer perfekt til hennes dynamiske og kreative personlighet, og i påsken var vi hele familien på skiferie i Alpene med vår flunka nye firehjulstrekker (spesifisert merke), osv. osv., da faller jeg litt av.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:15   #8
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

"Og Hansemann er best i klassen i alle fag, og selvfølgelig en racer på skøytebanen, samt en liste over alle resultatene, og mor har startet i ny jobb som passer perfekt til hennes dynamiske og kreative personlighet, og i påsken var vi hele familien på skiferie i Alpene med vår flunka nye firehjulstrekker (spesifisert merke), osv. osv., da faller jeg litt av.

Ja, det er faktisk noen som skriver på det nivået. Noen perifere omgangsvenner av foreldrene mine sendte alltid slike julebrev, med hemningsløst skryt av egen og egne barns fremgang. Husker moren min gremmet seg hvert år når det brevet kom.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:20   #9
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Enig i at det fort kan bli litt for detaljert. Hyggelig å skrive litt om hva som har skjedd i løpet av året, men hvis det blir veldig sånn:

Ja da blir jo saken en helt annen.Men det kan vel ikke være mange som er så papp i hodet og selvopptatt at de ikke ser selv at et slikt julebrev bare virker latterlig..

Gammel 15-11-06, 11:22   #10
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker sånne brev. Mye koseligere enn bare "God jul og godt nyttår"

Gammel 15-11-06, 11:30   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn julebrev a la Maximillia får vi alltid fra samboers tante og onkel. De har mange barn og barnebarn, og det står alt om hva alle har foretatt seg i året som gikk (inkludert de jeg ikke vet hvem er, og knapt nok samboer). Samt alle sykdommene de har hatt. Det samme får familien fra alle mamma og pappas lærervenner. Det er bare såvidt jeg orker å lese dem. Men bilder er hyggelig. Hvis jeg skal bli glad for et slikt masseprodusert julebrev bør det inneholde masse bilder (med en såpass ok bildekvalitet at jeg ser hva det skal forestille). Hvis ikke vil jeg heller ha et vanlig, kjøpt julekort, om det så er skrevet kun "Kjære Lille*My, vi ønsker deg ei riktig god jul og godt nyttår! Hilsen oss i Arendal", men skrevet for hånd, med penn, og med meg i tankene. Så kan de heller lage en blogg hvor spesielt interesserte kan gå inn og lese om alle merittene og sykdommene.

Jeg kan godt få brev skrevet på data, det har ikke noe med saken å gjøre, så lenge det er skrevet til meg. Heller kort og personlig enn langt og upersonlig. Jeg har behov for å fortelle helt andre ting til gamle studievenninner enn til farmor, så det vil aldri passe for meg å skrive ett brev som jeg sender til alle.

Kort sagt: Jeg er ikke spesielt glad i masseproduserte julebrev, og kommer ikke til å sende slike selv. Unntaket er hvis det er masse bilder. Jeg liker bilder.

Gammel 15-11-06, 11:37   #12
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi får et slikt brev av en av mannens søskenbarn. Og jeg må si at jeg gleder meg like mye hvert år til det dumper ned i postkassen. Men han skriver bare så utrolig morsomt. Og hadde jeg hatt de evnene så skulle jeg jammen meg sendt slike jeg også.

Gammel 15-11-06, 11:38   #13
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg skrev et slikt brev i fjor. Kort om hva so hadde skjedd. Ingen sykdommer. Det hører ikke til julekort synes jeg da. Men litt om hva vi gjorde i sommerferien og om barnehagestart og sånn forskjellig men vet aldri helt hva jeg skal skrive så i år ble det julekort fra fotoknudsen med litt tekst på baksiden.

Er det folk jeg sk\jelden ser er det bare koselig med julebrev.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:41   #14
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Jeg syns og det er koselig med slike brev, bare det ikke blir brev ala eksemplene her. Vurerer det selv i år.

Gammel 15-11-06, 11:54   #15
komo
Aktiv

komo sin avatar

komo er litt kul
Standard

Jeg synes også det er kjempekoselig å få julebrev med bilder.
Sender det selv også, skriver en oppdatering på året som er gått, kopierer og limer inn i julekortet m/bilde.
Har mange venner,kjente og familie i både in og utland som vi ikke ser så ofte, så da er det kjekt å høre litt mer enn god jul og godt nyttår.
Siden det er ganske mange har jeg ikke tid og kapasitet til å skrive alt for hånd. Må også lage en versjon på engelsk.
De vi er ofte og mye sammen med får bare bilde m god jul osv.

Kjenner noen som lager "avis" hver jul, med samme layout osv.
Med bla befolkningsprognose i veien deres de årene de ventet barn.
Med sportsnyheter ol.
Så kreativ er ikke jeg da, men elsker at andre sender morsomme julekort/brev!
Gøy å hente posten i desember!

komo

Gammel 15-11-06, 11:54   #16
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Betsy er litt kul
Standard

Jeg syns det er rart å få slike brev fra folk jeg kjenner godt og vet godt hva som har skjedd gjennom året.
Det er også snedig å lese om folk jeg nesten ikke kjenner.
Jeg bruker også å lime inn julekort med bilder i album og der passer det jo som regel ikke!
Men bortsett fra dette, så er det jo hyggelig da!!

Gammel 15-11-06, 11:58   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes det er koselig å få slike julebrev.

Vi får det fra flere men ikke så detaljerte som nevnt her.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:26   #18
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Det er faktisk slikt jeg forbinder med julebrev, for de jeg har fått har vært sånn.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:38   #19
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skrevet slike julebrev med stor vekt på bilder fra året som har gått i flere år. Jeg har ikke kapasistet før jul til å skrive helt personlig til alle.

Men det er en utfordring å ikke skrive for kjedelig eller skrytete, og få en riktig balanse mellom skryt og syt. Jeg synes det blir helt feil om det skal bli tatt ille opp om man skryter litt av smårollingene som utvikler seg, eller om jeg f.eks må passe meg for å nevne at jeg ble lagt inn på sykehus med en alvorlig sykdom, fordi noen ikke liker å høre syt om sykdom.

Alle har sin stil, og jeg prøver å være tolerant både med de som skriver fryktelig lange og omstendelige brev og de som sender helt upersonlige nissekort med God Jul og Godt Nyttår. Det viktigste er jo tanken, og jeg synes det er viktig å respektere folk for det de er, og at de faktisk har brydd seg om å sende meg noe i det hele tatt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:48   #20
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Man må huske på at det er julebrev og ikke familie-cv man lager

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.