|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#102 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!
Her er jeg enig med bina. Hvordan i all verden kan hun vite at emms 02 barn av medisinske årsaker ikke sykler? |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Ekvilist
|
Nå utviklet diskusjonen seg til å innlemme mindre barn også. Som f.eks Strikkedame som sjokkeres over 4-åringer i vogn, men som selv brukte vogn til 3,5 års alder.
|
|
|
#104 |
|
Fortynnet
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg kan heller ikke huske å ha sett seksåringer i vogn. Og det er ikke alltid så lett å se hvor gamle barn er. I vår barnehage er det også en treåring som er like høy eller høyere enn et par av seksåringene. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Epikur
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Vi tuller av og til med Storesøs om at vi skal trille henne i vogna sammen med babyen til høsten og da blir hun tullerasende. Hun vet at for en 6-åring å bli trillet til skolen er den visse sosiale død.
|
|
|
#106 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ehh, den skjønte jeg ikke. Kan man ikke gå på egne ben dersom man går på SFO?
Da må jeg si at jeg er heldig med mine unger, siden de tydeligvis ikke er så opptatt av hva andre måtte mene. Jeg har aldri hørt fra mine barn at det er sosialt uakseptabelt eller flaut å sitte i vogn, i sykkelsete, sykkelhenger eller bilstol. Jeg har altså en andreklassing og ei som begynner på skolen til høsten. Det er også mulig at foreldrenes holdninger gjenspeiles i barna. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Ustabil
|
På SFO hos oss skal barna både leveres og hentes. Man kan unntaksvis gi beskjed om at de skal gå hjem til avtalt klokkeslett, men hovedregelen er at man fysisk skal både levere og hente. Dette innebærer at foreldrene stort sett leverer når de selv skal på jobb, og da er det foreldrene som velger "praktiske løsninger" som skal gå opp for både barna, foreldrene, jobb, skole, ærender osv. Man kan gå - men sjelden på egenhånd, siden foreldrene altså må være med. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() |
Heldig og heldig. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
På vei
OK, da skjønner jeg litt mer. Hos oss må ikke ungene leveres eller hentes på SFO. Det er dessuten fullt mulig for mange/alle unger å gå til skolen her, men de blir kjørt allikevel. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
På vei
Er du ikke enig i at de foreldrene som mener at en 4-åring ikke har noe i en vogn å gjøre sannsynligvis overfører disse holdningene til barna sine? Tror du ikke at disse foreldrene f.eks. sier "Nei, nå er du for stor til å sitte i vogn", "vogn er for småunger", eller liknende? Vil ikke det påføre barnet de samme holdningene og kanskje også gi barnet en skamfølelse dersom det satt i vogn? For å ta vogn som et eksempel. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Epikur
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg tror vel at oppfatningen av hva som er flaut og ikke kommer fra ungens totale sosiale miljø, fra bhg.-venner og -ansatte, naboer, familie, lekekamerater, TV, osv. Selv om jeg ikke har sagt noe om det.
|
|
|
#113 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg kan ikke se for meg å sette fireåringene mine i vogn, men kan heller ikke se at det vil overføre holdninger slik du skisserer. Barna mine blir ikke vant med vogn og kommer nok ikke på tanken og ja, de vil nok synes at det ser rart ut om et skolebarn kommer i vogn, men det er ikke fordi foreldrene innprenter dem med utsagn av den typen. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!
Her sier Mim mye bra som jeg er enig i!
|
|
|
#115 |
|
Ringskrømt
|
Det er VELDIG uheldig. Min 03-modell brukte smokk relativt lenge, og fikk høre andre unger si "det er bare babyer som bruker smokk" og "du er altfor stor til å bruke smokk" osv. Tror man dette kommer fra barna selv? Neppe, det kommer fra foreldre som tydeligvis trenger å jobbe med sine overbærende holdninger.
|
|
|
#116 |
|
På vei
Det handler ikke nødvendigvis om å innprente, det handler om små signaler som sendes ut og som påvirker ungene. Hvorfor slutter barna gradvis med vogn? Noen barn gjør det sikkert fordi de ikke vil sitte i vogn lenger, og noen gjør det sikkert fordi foreldrene mener at de ikke skal sitte i vogn lenger. Sistnevnte vil nesten garantert påvirke ungene sine. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Borte
|
Man kan vel kanskje anta at slike holdninger ble overført fra foreldre om de ble gjentatt mange ganger fra barnet var 4 og til det nådde skolealder, kanskje også om foreldrene karakteriserte mye annet som barnslig og forbeholdt mindre barn og generelt skapte mye skamfølelse rundt ting barnet ønsket og likte. Men for de fleste vil jeg tro at holdningene kommer av at det ikke er så vanlig å bli trillet til skolen i vogn, mens det derimot er ganske vanlig for små barn å bli trillet i vogn. Det handler om sosiale normer og der er barn veldig gode til å følge med.
|
|
|
#118 |
|
På vei
Ja, smokk er jo et enda bedre eksempel på dette enn bruk av vogn! Barn er faktisk i utgangspunktet veldig tolerante. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Ringskrømt
|
Jepp! Jeg overhørte en gutt i samtale med en annen gutt, husker ikke helt hva de snakket om, men de lekte sammen og underveis skjedde den en misforståelse hvorpå den ene gutten utbryter "Har du ikke ører, eller?! Har du ost i dem, kanskje?" Det er et veldig unaturlig språk for et barn og jeg garanterer deg at han har hørt det selv et par ganger. Det samme med smokk og vogn, jeg tviler sterkt på at barna bryr seg i særlig grad, men klart de kommenterer det når foreldrene legger ordene i munnen på dem.
|
|
|
#120 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg er absolutt med på å overføre holdninger også når det gjelder vogn, men vi har ingen behov for å innprente noe som helst og jeg ser heller ikke for meg at mange foreldre innprenter barn når det gjelder vogn. |
|
|
|
![]() |
|
|