Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spinoff - Hvem betalte deres bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-08, 21:23   #81
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - Hvem betalte deres bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den som bestemmer, bestemmer. Man trenger ikke å la være å bestemme selv om man får penger fra andre. Hvis det ligger krav om (med-)bestemmelse i tilbudet, kan man bestemme seg for å takke nei.

Min erfaring er at det ikke finnes gratis lunsjer på dette feltet, men det er min erfaring.

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg synes nesten bryllup er like mye for foreldrene sin del (i mange tilfeller i hvert fall). En stor del av gjestene i vårt bryllup var onkler og tanter som foreldrene våre har mer kontakt med enn vi har og jeg vet det betydde mer for svigers å ha sine søsken der enn det gjorde for oss. Jeg er sikker på at foreldrene våre følte det var deres dag også.

Jeg ønsker ikke et slikt bryllup. Absolutt ikke. Skal mine og hans foreldre ha en fest der mange av deres venner, søsken og svigerser skal være, så får de lage sin egen fest. Vårt bryllup skal være vårt. Med venner, våre søsken og de vi ønsker skal være der.

Svigers ønsker et sånt bryllup der de skal invitere sine søsken og venner, mine foreldre heldigvis ikke, ettersom de har opplevd å bli regissert av sine foreldre selv. Mine foreldre ble gift, tror jeg man kan si, mer enn de giftet seg. Morfar og mormor bestemte det aller meste, det var knapt et menneske i bryllupet på mor og far alder og de følte seg nesten fremmede i eget bryllup. Kjipern, for å si det mildt.

Gammel 12-06-08, 21:24   #82
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi betalte alt selv, eller vi skulle det.

Men så mente svigermor at vi kunne nå gjøre det litt ordentlig når vi først skulle gifte oss. Vi hadde tenkt å dra på resturant med foreldre. og ha venne bryllups fest
Så svigermor diske i hop middag bryllups dagen for oss, foreldre og besteforeldre. og forloverne da.
Og så betalte hun for maten lørdag, på vennebryllupsfesten.

Og så hadde vi tenkt å servere øl og vin til mat og resten tok de med selv. skulle selvere svigerfars hjemmelagede øl og kjøp øl.
men svigerfar fikset en del drikke.
Han laget conjak, blandet rom, wisky og noe annet.

Resten betalte vi selv
Manns nye dress kostet 400 kr på salg på dressmann
Min brudekjole kostet 1500 kr ny.
Lokale 1000 kr for torsdag til søndag
dyreste var fotografen.
Kakene laget litt forskjelligefolk.
Og bryllups kakene laget min konditor bestevenninne.

Vi så ikke noe vits å svi av flere hundretusen å ha alle til bryllups fest og sånt, med at vi ikke ønsket et til kjedelig kalas.
Vi hadde foreldre mm på middag fredagen.
bryllupskaffe med tantene,onkelen og søskenbarna til mann, puss det lille av min slekt her fredag.
Og verdens tøffeste [i følge vennene våre)bryllups fest lørdag

Eneste mann er litt iritert over svigermor på bryllups dagen:
1. hun laget blomkål suppe til forrett, på vanlig fløte (jeg har laktoseintoleranse og det VET hun vedig godt, mann hadde sagt at det var laktose fri melk og fløte i sverige. og der var hun noen dager før bryllupet for å hente noe vin,og hun vet det finnes dråpper)
2. hun serverte hjorte steik stekt sånn lenge ala rostbiff, så steika var jo kald, med varmepoteter, høstens brokkoli og blomkål og viltsaus med fløte
3. Hun laget multekrem til desert og hun vet at mannen min ikke spiser dette.
Og det var jo krem
(hun lagde det emst for at hennes SÆRE far spiser dette, eneste mann ikke liker er multer og multekrem, men det er jo en ærlig sak)
Dessuten er det veldig vanlig å ikke like det, verken min eller manns forlover liker dette

Jeg ble bare iritert for at hun ikke kunne lage desert som alle liker

Sist redigert av Honda : 12-06-08 kl 21:37.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 21:25   #83
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Min erfaring er at det ikke finnes gratis lunsjer på dette feltet, men det er min erfaring.

Jeg ønsker ikke et slikt bryllup. Absolutt ikke. Skal mine og hans foreldre ha en fest der mange av deres venner, søsken og svigerser skal være, så får de lage sin egen fest. Vårt bryllup skal være vårt. Med venner, våre søsken og de vi ønsker skal være der.

Svigers ønsker et sånt bryllup der de skal invitere sine søsken og venner, mine foreldre heldigvis ikke, ettersom de har opplevd å bli regissert av sine foreldre selv. Mine foreldre ble gift, tror jeg man kan si, mer enn de giftet seg. Morfar og mormor bestemte det aller meste, det var knapt et menneske i bryllupet på mor og far alder og de følte seg nesten fremmede i eget bryllup. Kjipern, for å si det mildt.

Vi giftet akkurat som vi selv ville. Det gjorde at enkelte med øynene, men det får så være.
Mamma og pappa godtok måten vi ville gjøre det på, skulle bare mangle, men selv om de sponset litt av bryllupet så var det liksom ikke sånn at de stilte krav til hvordan det skulle være.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 21:42   #84
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart. Derfor følte jeg for å komme med min erfaring også. Det er ikke alle foreldre som forventer/forlanger å få bestemme over hvordan barna bruker eventuelle pengegaver - men det er klart dette er en relevant problemstilling for mange.

Gammel 12-06-08, 22:16   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Pingis sa. Bortsett fra at Bagatelle-middagen kostet mer enn 400,- Men kjolen min kostet også litt, da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:27   #86
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre betalte vel ca 1/3. Vi betalte ca 2/3 selv. Svigermor betalte noen tusenlapper. Alle hjalp til det de kunne.
Jeg hater til vanlig å ta imot penger, men jeg syntes faktisk det var helt greit i denne anledningen. Mine foreldre ville gjerne og de hadde mulighet. Vi tjente helt greit da vi giftet oss, men bryllup med 70-80 gjester er ikke noe jeg finansierer uten videre med grei lønn heller. Naturligvis hverken krevde eller forventet vi støtte. Dersom mamma og pappa ikke hadde tilbudt seg hadde vi bare lagd et billigere opplegg.

Vi bestemte forøvrig alt selv selv om mamma og pappa betalte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:29   #87
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi betalte vårt eget bryllup av to gode grunner:

1) vi giftet oss i voksen alder og har ålreite jobber med bedre betalt enn det foreldrene våre har.
2) da kunne vi bestemme alt selv ...... så vi giftet oss i utlandet med bare forlovere tilstede og hadde vennefest da vi kom hjem. Altså var ikke engang foreldrene våre invitert i bryllupet. Litt trist kanskje, men jeg vet hvor mye hodebry jeg sparte meg for også.

Både mamma eller svigermor ble litt satt ut av valget vårt. Mamma ble lei seg og svigermor ble eitrande forbannet fordi vi "tok festen hennes". Viser igjen til punkt nr 2 over.

Gammel 12-06-08, 22:30   #88
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, Tjorven75, det var da dårlig gjort? Skulle hun også gifte seg, altså?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:33   #89
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Skal vi se... mine foreldre betalte for middagen (inkl drikke til kaffegjestene, tror jeg), vi betalte for klær, blomster etc., og svigerfar betalte for bryllupsreisen. Vi var studenter på den tiden, så det var godt å få litt hjelp. Men vi ville ha gifta oss uansett.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:36   #90
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Mine foreldre betalte alt sammen. Det gjorde de for at de hadde mulighet til det og ville gjerne gjøre det. Det hadde de jo også gjort når søstern min giftet seg den gangen også.

Det vi betalte var: brudekjolen min, dress til mannen, leie av bilen, leie av fotograf og brudebuketten.

Håroppsettet og sminke fikk jeg gratis av venner. Hun ene venninnen min er frisør så hun ordnet håret mitt.

Vi giftet oss i Spania da i den norske kirken i Fuengirola. (Málaga)

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:37   #91
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Mim: er det virkelig vanlig at brudeparets foreldre insisterer på å invitere sine venner?? Det var ikke aktuelt hos oss. Det var aldri snakk om å etterkomme noen ønsker fra mine foreldre, selv om de betalte middagen. Det var dessuten begrenset plass i lokalet vi hadde valgt.
Derimot krever min mor å få vise meg og babyen fram til sine venner... føler meg som på et fesjå

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:38   #92
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi betalte det selv.
Mine foreldre kom med tilbud om enten å betale litt, eller en større bryllupsgave. Jeg ( ) valgte da å heller få piano i gave, enn penger. Bryllup ble det jo uansett, og vi var innstilt på å betale selv. Det er langt fra sikkert at vi hadde gått hen å kjøpt oss piano senere. Derfor valgte vi det sånn. Ja mannen hadde bittelitt å si han også altså.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 23:24   #93
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Mim: er det virkelig vanlig at brudeparets foreldre insisterer på å invitere sine venner??

Mine svigers ønsker det. Og mener vi burde osv. Det kommer selvsagt ikke på tale.

Gammel 12-06-08, 23:27   #94
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me bestemte gjestelista heilt sjølv, absolutt ingen som blanda seg inn eller forventa noko anna enn det me kom fram til.

Gammel 13-06-08, 03:30   #95
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi hadde tenkt å betale alt selv, og betalte også mesteparten. Men vi synes ikke vi hadde råd til å be tanter og onkler, og ville da hatt venner i stedet for, våre foreldre sa da at de kunne betale for maten hvis vi ba tanter og onkler også (hadde 52 stk tanter/onkler) Så det ble bryllupsfest for 130 gjester, og vi betalte da alt selv bortsett fra maten.

Gammel 13-06-08, 08:32   #96
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Foreldre på begge sider betalte alt,untatt fotografering og blomster.Det betalte vi selv.
Vi var bare 18 og 19 år da,og ikke verdens beste råd.

Om 10 dager har vi forressten 18 års bryllupsdag.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 08:42   #97
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine svigers ønsker det. Og mener vi burde osv. Det kommer selvsagt ikke på tale.

Gammel 13-06-08, 08:44   #98
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Mim: er det virkelig vanlig at brudeparets foreldre insisterer på å invitere sine venner??

I mine kretser er det kun vanlig at foreldres venner stiller opp som serveringshjelp og kakebakere, ikke at de er gjester i bryllupet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:21   #99
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Vi betalte alt selv. Riktignok hadde vi ingen gjester, men med reise, hotell, kjole, dress, hår, sminke, blomster, limo ++ kunne vi hatt et stort bryllup hjemme. Hadde gjort det samme igjen, uten tvil!

Gammel 13-06-08, 09:58   #100
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I mine kretser er det kun vanlig at foreldres venner stiller opp som serveringshjelp og kakebakere, ikke at de er gjester i bryllupet.

Jeg tror det er et klassisk utslag av at svigermor (som min mor) ble grundig overkjørt i eget bryllup, og nå mener at det er hennes tur til å overkjøre oss (i motsetning til min mor). Hennes foreldre og svigerforeldre hadde sine venner i hennes bryllup, ergo, skal hennes venner komme i et bryllup der hun er, må vi invitere dem. Men så kommer det altså ikke på tale. Stakkars svigermor. Men jeg gidder altså ikke å ha en haug med bråkete bergensere jeg ikke kjenner i mitt eget bryllup, da foretrekker jeg de bråkete bergenserne jeg faktisk vet hvem er.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.