|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?
Det er selvsagt helt ok å lage seg den slags regler for seg selv. For meg ville det vært relativt uhensiktsmessig, siden jeg ofte spiser ute i jobbsammenheng der det er vanlig (men åpenbart ikke nødvendig) å drikke vin til. Vi har også lanseringsfester og andre interne arrangementer som er lagt til ukedager. Det blir forventet at man deltar på det sosiale, de aller, aller fleste drikker alkohol, men er naturligvis 100 % på jobb dagen etter.
![]() |
#122 |
Bedreviter
|
"Det der er din tremenning, altså. Ikke min." |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det gjelder øl hadde det vært irrelevant for meg. Jeg drikker gjerne øl uten alkohol til mat det passer med øl til, når jeg av en eller annen grunn ikke kan drikke alkohol. Men ikke vin, så lenge det ikke finnes alkoholfri vin som jeg synes smaker godt nok. Da drikker jeg heller noe helt annet som jeg faktisk liker, med eller uten alkohol. Så "vin" for meg er lik "vin med alkohol", men hovedsaken med drikken er smaken, ikke alkoholen. Derfor er vin bare en drikk for meg, på linje med andre drikker der noen har alkohol og noen ikke, med en spesiell smak som til bestemt mat er den jeg trakter etter (som tilbehør til mat vel å merke - på fest spiller selvsagt alkoholen en helt annen rolle, og da er det gjerne snakk om helt andre mengder også, enn det som drikkes til en konfirmasjonsmiddag).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-03-17 kl 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Avsporing: Enkelte portviner eller banyuls er nydelig til sjokolade. Et par andre søte, ganske tunge dessertviner, også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Semiaktiv
Helt sikkert, problemet er bare at jeg ikke liker portvin eller dessertviner. Eller søt alkohol i det hele tatt. Så skulle jeg drukket det hadde det vært kun for alkoholens del.
![]() |
#127 |
Yes, we can!!
|
Satt og ventet på den.
![]() |
#128 |
|
Åhja. Nå fikk jeg lyst på sjokoladefondant med kirsebærsaus og en deilig portvin til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Shake it out!
|
Jeg har en kjæreste som aldri rører en dråpe alkohol før en arbeidsdag. Han betjener maskiner og mener at 0-regelen er like grei, så slipper han å tenke over hvor mye han kan drikke og når han må slutte.
![]() |
#130 |
Klar
|
Også kalt familie? Slektninger er vel felles blod, mens familie er inngiftet og fraskilt og alle som har vært inne et juleselskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?De tre siste vi har vært på (alle var kristne konfirmasjoner) var på lørdager (veldig praktisk for oss med lang reisevei).
![]() |
#133 |
Semiaktiv
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Har vært i to konfirmasjoner de siste to årene, den ene i kirka, den andre via hef. Begge var på lørdag. Nå i vår skal vi på en humanistisk, der seremonien er på søndag, men de har valgt å legge selskapet til lørdag pga mange tilreisende.
![]() |
#134 |
Yes, we can!!
|
Aldri tenkt på det skillet, faktisk.
![]() |
#135 |
Personlig pessimist
|
Jeg kan godt være med på det skillet jeg. Da har jeg ingen slektninger.
![]() |
![]() |
#136 |
Ferdiglada
Dette med lang reisevei... La meg tenke høgt her for den der har eg liksom ikkje heilt skjønt. Lang reisevei og konf laurdag; bruke fredagen til å reise til, søndagen til å reise heim. Lang reisevei og konf søndag; bruke laurdagen på å reise til, mandagen til å reise heim.
![]() |
![]() |
#137 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Med lang reisevei blir det ofte "reise hjem søndag kveld" da, om konfirmasjonen er på søndag. Det er jo ikke gitt at folk kan ta fri mandag.
![]() |
![]() |
#138 |
Ferdiglada
Men er det gitt at dei kan ta fri fredag da eller er det annaleis å kjøre TIL noko etter jobb en fredags kveld og vere klar til konf laurdag?
![]() |
![]() |
#139 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Nei, men da må de jo kjøre fredag kveld etter jobb da. Noe jeg i hvert fall synes er bedre enn å kjøre seint søndag kveld for å dra på jobb mandag morgen.
![]() |
![]() |
#140 |
Semiaktiv
Vi tar ikke fri, vi kjører etter jobb på fredag. Tar kanskje fri litt tidligere, slik at vi kan komme oss avgårde ca kl 15. 6 timers reiseveg, så vi er da framme ca kl 21. Da har vi hele lørdagen der, og halve søndagen. Vi er invitert til å være med på seremonien på søndag, så da drar vi når den er ferdig, og slipper å komme så sent hjem som hvis det skulle vært selskap etterpå. Det er mye hyggeligere å kunne være sammen med familien også etter selskapet, og ha kvelden sammen, i stedet for å bare hive seg i bilen med det samme kakene er svelget ned. Kjøre hjem på mandag er faktisk helt uaktuelt.
Selvsagt er det annerledes. Det er stor forskjell på å være på jobb/skole, og på å være i selskap, om man har kjørt langt og lagt seg sent kvelden før. Dessuten er det kjedelig å måtte skynde seg og dra med en gang selskapet er slutt, og ikke kunne kose oss sammen med familien også ut over kvelden.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 28-03-17 kl 09:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|