|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Hø? Ikke drikke dagen før arbeidsdag? Det har jeg aldri tenkt på at skulle være en regel, faktisk. Hvorfor?
![]() |
#102 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?
"Ikke drikke så man blir full" dagen før en arbeidsdag, er jo er fornuftig leveregel, i mitt hode. "Ikke drikke to glass vin til maten", skjønner jeg ikke vitsen med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Ja, det bør vel kanskje ikke være evnen til å gå på jobb neste dag som skal sette grenser for alkoholinntaket i konfirmasjon. Man bør vel uansett stoppe lenge før det går ut over neste dags arbeidsevne.
![]() |
#105 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Har ikke vært i konfirmasjon der de har servert alkohol før, så har egentlig ikke tenkt på det. Tror nok ikke vi kommer til å servere alkohol, vi drikker lite selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
© All rights reserved
|
Jeg drikker aldri rødvin dagen før en arbeidsdag, rett og slett fordi jeg kan få et snev av hodepine/tungt hode etter ett glass. Hvitvin og øl merkes ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Ser ofte det refereres til "et par glass til maten" e.l., og at mange synes dette er innafor. Er det mer akseptert å drikke til maten enn å drikke utenom mat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det er selvsagt ikke noe problem å la være å drikke alkohol, uansett ukedag eller anledning. Men jeg har ikke en slik regel fordi det like gjerne kan være en ukedag at jeg spiser mat som det passer å drikke øl eller vin til, mens jeg gjerne kan droppe alkohol på en lørdag. Men jeg får heller ikke hodepine dagen etter av ett glass vin. Får man det skjønner jeg jo at man begrenser det til dager hvor man ikke skal på jobb neste dag. Det samme vil jo gjelde å spise mat som man kan få ubehag av.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-03-17 kl 09:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Ferdiglada
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Når det gjeld alkohol i konfirmasjon har eg blitt sånn god gammaldags snipe, "Det passar seg ikkje"
![]() |
![]() |
#111 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Andre må gjerne la være å drikke alkohol når de vil for min del. Men å anta at det er allmengyldig god moral hos enhver å ikke drikke dagen før jobb synes jeg er rart.
![]() |
#112 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Vi er ikke vant med alkohol i konfirmasjon, dåp eller andre familieselskap som finner sted på dagtid med barn til stede. Er det f.eks en 60 års dag på ettermiddag/kveld serveres det gjerne vin og øl selv om det er barn til stede, så det er kanskje tidspunktet som avgjør hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Vi har hatt to konfirmasjoner der konfirmanten har vært ok med at vi tilbyr vin og øl til maten, og har valgt å ha dette. Selskapet var på lørdager begge gangene, maten var tapas-buffet. Vi har også vin/øl til maten i familiefeiringer for barna, innimellom til søndagsmiddager etc. Der jeg er vokst opp var dette ikke et tema, og jeg ble litt paff da eldstemann var baby og vi skulle ha navnefestfeiring. Mannen min tok det som en selvfølge at vi serverer vin eller øl til maten. Jeg måtte gi meg på det da festen var hos svigerforeldrene mine. Det gikk helt fint, og siden har jeg ikke tenkt på det som en problemstilling. Noen kjører, noen drikker ikke av andre årsaker, alle varianter tilbys.
1997, 2001 & 2006 Sist redigert av Addison : 27-03-17 kl 09:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Bare det at man velger å kalle vin for "alkohol" er for meg et tegn på at man ser på vin på en helt annen måte enn det jeg gjør. Jeg tenker på vin som en drikke som smaker meget godt (spesielt til mat), ikke som noe som skal gjøre meg beruset pga alkoholinnholdet. Sist redigert av liefje : 27-03-17 kl 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Jeg serverer alkohol om jeg har voksne gjester på middag. Jeg serverer også god alkoholfri drikke. Vi har ingen i familien med alkoholproblemer. Vi har ingen som drikker mer enn maks to glass i en sånn sammenheng. Vi bor i by og de fleste av gjestene kommer enten flere i en bil eller har gangavstand (eller er tilreisende som skal overnatte), så ganske mange av de voksne har mulighet til å ta et glass vin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Tja...
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?For min del kunne vi gjerne hatt vin til maten siden vi hadde 3retters men mannen ville ikke så da ble det uten. Det var ingen som savnet det heller og nesten ingen i familien drikker alkohol.
![]() |
#117 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men ville det da vært fullstendig irrelevant om det ble servert vin med eller uten alkohol?
![]() |
![]() |
#118 |
Musk
Hvis den hadde smakt like godt, ja, men det gjør den ikke. Det er smaken og ikke alkoholens virkning som er det viktigste for meg når jeg velger noe å drikke, og jeg synes vin er i en særklasse Sist redigert av liefje : 27-03-17 kl 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Jeg hadde ikke tenkt på dette før denne tråden, men har nå landet på vin, tror jeg. Vi har ingen i familien som drikker for mye, eller i nærheten av for mye, heldigvis. Hadde vi hatt det så hadde det åpenbart ikke vært aktuelt.
![]() |
#120 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
"jeg er kanskje ikke helt alene om det" betyr ikke ENHVER.
![]() |
|
|