Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol i konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-17, 00:00   #101
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol i konfirmasjon?

Hø? Ikke drikke dagen før arbeidsdag? Det har jeg aldri tenkt på at skulle være en regel, faktisk. Hvorfor?

Gammel 27-03-17, 00:12   #102
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hø? Ikke drikke dagen før arbeidsdag? Det har jeg aldri tenkt på at skulle være en regel, faktisk. Hvorfor?

"Ikke drikke så man blir full" dagen før en arbeidsdag, er jo er fornuftig leveregel, i mitt hode. "Ikke drikke to glass vin til maten", skjønner jeg ikke vitsen med.

"Ikke drikke så man blir full", er forøvrig en helt opplagt og obligatorisk leveregel i konfirmasjoner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 00:14   #103
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det bør vel kanskje ikke være evnen til å gå på jobb neste dag som skal sette grenser for alkoholinntaket i konfirmasjon. Man bør vel uansett stoppe lenge før det går ut over neste dags arbeidsevne.

Gammel 27-03-17, 00:16   #104
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definitvt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 00:23   #105
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke vært i konfirmasjon der de har servert alkohol før, så har egentlig ikke tenkt på det. Tror nok ikke vi kommer til å servere alkohol, vi drikker lite selv.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 00:28   #106
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker aldri rødvin dagen før en arbeidsdag, rett og slett fordi jeg kan få et snev av hodepine/tungt hode etter ett glass. Hvitvin og øl merkes ikke.
Men ja, jeg har en regel på å ikke drikke alkohol om jeg skal på jobb dagen etter. Jeg synes det er en helt grei regel, det begrenser jo alkoholforbruket?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 06:12   #107
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Ser ofte det refereres til "et par glass til maten" e.l., og at mange synes dette er innafor. Er det mer akseptert å drikke til maten enn å drikke utenom mat?

Og en liten digresjon:
Da vi fikk yngstedattera var mannen - på det tidspunktet pendler-sambo - forholdsvis ny i Norge, og i ukene bosatt i en liten avkrok uten veiforbindelseikke. Av typen butikk på kaien, bedehus og skole. For å feire fødsel tok han med en flaske champagne på jobb for å dele med de andre lærerne. De ble litt rare, fortalte han, men alle sippet høflig til boblene og gratulerte. Etter at denne seansen var ferdig kom vaktmesteren og dro mannen litt til side. Med hviskende stemme forklarte han at det var best mannen tok den tomme flaska med seg hjem, kunne ikke risikere at søppelfolka - eller andre - fant den i søppelkassa. Blir snakk av slikt, må vite.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 06:52   #108
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den mengden alkohol jeg ville synes det var greit å drikke til en konfirmasjonsmiddag ville jeg synes det var helt greit å drikke dagen før en arbeidsdag.

(Jeg har forsåvidt ved flere anledninger drukket vesentlig mer kvelden før jeg skulle på jobb enn jeg ville funnet på å drikke i en konfirmasjon. Men det er jo mindre relevant for denne diskusjonen.)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 07:02   #109
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg drikker aldri rødvin dagen før en arbeidsdag, rett og slett fordi jeg kan få et snev av hodepine/tungt hode etter ett glass. Hvitvin og øl merkes ikke.
Men ja, jeg har en regel på å ikke drikke alkohol om jeg skal på jobb dagen etter. Jeg synes det er en helt grei regel, det begrenser jo alkoholforbruket?

Det er selvsagt ikke noe problem å la være å drikke alkohol, uansett ukedag eller anledning. Men jeg har ikke en slik regel fordi det like gjerne kan være en ukedag at jeg spiser mat som det passer å drikke øl eller vin til, mens jeg gjerne kan droppe alkohol på en lørdag. Men jeg får heller ikke hodepine dagen etter av ett glass vin. Får man det skjønner jeg jo at man begrenser det til dager hvor man ikke skal på jobb neste dag. Det samme vil jo gjelde å spise mat som man kan få ubehag av.

Sist redigert av My : 27-03-17 kl 09:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 07:57   #110
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjeld alkohol i konfirmasjon har eg blitt sånn god gammaldags snipe, "Det passar seg ikkje"

Gammel 27-03-17, 08:25   #111
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Andre må gjerne la være å drikke alkohol når de vil for min del. Men å anta at det er allmengyldig god moral hos enhver å ikke drikke dagen før jobb synes jeg er rart.

Gammel 27-03-17, 08:34   #112
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er ikke vant med alkohol i konfirmasjon, dåp eller andre familieselskap som finner sted på dagtid med barn til stede. Er det f.eks en 60 års dag på ettermiddag/kveld serveres det gjerne vin og øl selv om det er barn til stede, så det er kanskje tidspunktet som avgjør hos oss.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:01   #113
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har hatt to konfirmasjoner der konfirmanten har vært ok med at vi tilbyr vin og øl til maten, og har valgt å ha dette. Selskapet var på lørdager begge gangene, maten var tapas-buffet. Vi har også vin/øl til maten i familiefeiringer for barna, innimellom til søndagsmiddager etc. Der jeg er vokst opp var dette ikke et tema, og jeg ble litt paff da eldstemann var baby og vi skulle ha navnefestfeiring. Mannen min tok det som en selvfølge at vi serverer vin eller øl til maten. Jeg måtte gi meg på det da festen var hos svigerforeldrene mine. Det gikk helt fint, og siden har jeg ikke tenkt på det som en problemstilling. Noen kjører, noen drikker ikke av andre årsaker, alle varianter tilbys.

Sist redigert av Addison : 27-03-17 kl 09:21.
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:19   #114
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Bare det at man velger å kalle vin for "alkohol" er for meg et tegn på at man ser på vin på en helt annen måte enn det jeg gjør. Jeg tenker på vin som en drikke som smaker meget godt (spesielt til mat), ikke som noe som skal gjøre meg beruset pga alkoholinnholdet.

Sist redigert av liefje : 27-03-17 kl 09:24.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:27   #115
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg serverer alkohol om jeg har voksne gjester på middag. Jeg serverer også god alkoholfri drikke. Vi har ingen i familien med alkoholproblemer. Vi har ingen som drikker mer enn maks to glass i en sånn sammenheng. Vi bor i by og de fleste av gjestene kommer enten flere i en bil eller har gangavstand (eller er tilreisende som skal overnatte), så ganske mange av de voksne har mulighet til å ta et glass vin.

Som oftest drikker jeg ikke alkohol selv, eller veldig lite, om jeg er vertinne i en stor sammenheng. Fordi jeg tåler lite uten å bli trett og det har jeg ikke tid til der og da.

Jeg har gjennom mange år her inne forstått at dette ikke er veldig vanlig og jeg reagerer på ingen måte på å ikke få servert alkohol selv. Helt uansett anledning. Men jeg klarer ikke å oppleve meg selv som en god vertinne dersom jeg bare tilbyr gjestene mine vann, eplejuice og brus.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:42   #116
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

For min del kunne vi gjerne hatt vin til maten siden vi hadde 3retters men mannen ville ikke så da ble det uten. Det var ingen som savnet det heller og nesten ingen i familien drikker alkohol.

Gammel 27-03-17, 09:49   #117
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Bare det at man velger å kalle vin for "alkohol" er for meg et tegn på at man ser på vin på en helt annen måte enn det jeg gjør. Jeg tenker på vin som en drikke som smaker meget godt (spesielt til mat), ikke som noe som skal gjøre meg beruset pga alkoholinnholdet.

Men ville det da vært fullstendig irrelevant om det ble servert vin med eller uten alkohol?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 10:01   #118
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men ville det da vært fullstendig irrelevant om det ble servert vin med eller uten alkohol?

Hvis den hadde smakt like godt, ja, men det gjør den ikke. Det er smaken og ikke alkoholens virkning som er det viktigste for meg når jeg velger noe å drikke, og jeg synes vin er i en særklasse

(dvs. om det er en god vin. Jeg er vel egentlig i den kategorien at jeg vil vite hvilken vin det er snakk om før jeg sier ja til vinen eller går for et alternativ - innen høflighetens grenser, såklart!)

Sist redigert av liefje : 27-03-17 kl 10:13.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 10:25   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke tenkt på dette før denne tråden, men har nå landet på vin, tror jeg. Vi har ingen i familien som drikker for mye, eller i nærheten av for mye, heldigvis. Hadde vi hatt det så hadde det åpenbart ikke vært aktuelt.

Min bror har noen slektninger som jeg definitivt ville unngått å servere alkohol i en slik setting (en hvilken som helst setting som barn kunne tenkes å overvære), men vi er forskånet for det.

Maten er "italiensk buffet" (= lasagne pluss en del annet), og det vil rett og slett smake veldig godt med vin til.

Gammel 27-03-17, 10:49   #120
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Andre må gjerne la være å drikke alkohol når de vil for min del. Men å anta at det er allmengyldig god moral hos enhver å ikke drikke dagen før jobb synes jeg er rart.

"jeg er kanskje ikke helt alene om det" betyr ikke ENHVER.

Jeg prøver å si at for NOEN er det sånn at det er forskjell på lørdag og søndag, jeg foreslo det som en MULIG grunn til at ikke alle synes det er helt naturlig å servere alkohol i en søndags-konfirmasjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.