|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserMin kjære far rektoren klarte å komme med en utalelse som sier mye om hva slags holdninger mange blir mødt med om ungene ikke passer inn i den tradde A4 formen
![]() |
#42 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserEra - det er nettopp det. Om man har et barn som er hardt rammet av adhd så er det ingenting som kan hjelpe med unntak av medisiner. |
![]() |
![]() |
#43 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Jeg har alltid sagt at vår største utfordring er ikke et barn med ADHD, men alle "forståsegpåere" som vet alt så mye bedre enn oss og som vet om en snarvei til å få en "frisk" gutt bare vi setter de og de grensene og sier og gjør det og det. Det er slitsomt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Passiv
|
Det som gjør det innmari vanskelig å forstå adhd er egentlig det at det er så vanskelig å spørre. Man føler at foreldrene opplever ethvert spørsmål som kritikk. Og i en sånn diskusjon som dette så ender de som har adhd-barm gjerne med å bli såra og å føle seg uglesett. |
![]() |
![]() |
#45 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserMen for all del altså - smarte forslag om "har dere prøvd med litt grenser da?" må jo være så man får lyst til å finne en RL |
![]() |
![]() |
#46 |
navnet sjemmer ingen
Jeg har ingen problemer med spørsmål og forklarer gjerne for andre, men å bli møtt med at dere må jo sette grenser eller liknende ting gir ingen dialog. Spørsmål blir ikke oppfattet som kritikk, fasitt blir oppfattet som slitsomt all den tid man faktisk har prøvd veldig mye de siste åtte årene og jeg til dags dato har tilgode å møte en eneste ny tanke. Man blir rett og slett lei av grensesetting, legge seg tidligere, ikke la dem få viljen sin etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Passiv
|
Ingen problemer med å forstå dette veldig, veldig godt. Det er mange som burde ha større respekt for at det faktisk kan hende at man ikke er idiot bare fordi man har en utfordring. |
![]() |
![]() |
#48 |
maler
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserEn ting som er viktig å huske på når man diskuterer ressurssvake familier - det er veldig lett å tenke at all adferd og sykelighet fra avkommet på et eller annet vis er et resultat av forholdene i heimen. Men man må ikke glemme at ressurssvake familier også har overhyppighet av sykdom, så når man ser på et barn fra en ressurssvak familie er det ikke mindre sannsynlighet for sykdom enn i andre familier, heller tvert imot.
![]() |
#49 |
Ringskrømt
|
Klart man kan diskutere - noe annet skulle tatt seg ut.
![]() |
#50 |
Passiv
|
Du tar feil. Jeg kjenner problemstillingen rimelig godt, og vet mer om utredningsbiten enn hvermannsen. Hva er det som gjør deg så oppgitt? Jeg sier ikke at diagnosen burde strykes fra diagnosemanualen, eller at alle barn med utageringsvansker egentlig lider under omsorgssvikt, men jeg mener fortsatt at det foregår en overdiagnostisering. Noe som blant andre legemiddelindustrien nyter godt av. |
![]() |
![]() |
#51 |
Elsker gamlis- godis
Viktig poeng. Og spesielt i de tilfellene der ADHD er arvelig. Nå er det folk som lever et greit voksenliv med diagnosen, men det er også mange som sliter med rusproblemer og andre psykiske lidelser. Her kan man jo tenke at det an handle om miljø, men avkommet kan like fullt ha en ADHD-diagnose. Men symptomene kan selvsagt forsterkes, som SF skrev noe om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Passiv
|
Jeg er for trøtt til å begynne å lete opp gode referanser akkurat nå, men uttalelsene mine er hovedsakelig basert på det jeg har lest av statistikk og forskningslitteratur opp i gjennom. Men jeg skjønner at de som selv har barn med adhd misliker mye av det som blir skrevet, og at det er lett å føle seg mistrodd som forelder når man har et barn med adhd-symptomer. Målet er selvfølgelig at de som trenger behandling og medisiner for adhd skal få det, men i spørsmålet om det er for mange barn som vokser opp med merkelappen adhd, så er mitt soleklare svar JA. |
![]() |
![]() |
#53 |
Elsker gamlis- godis
Jeg kjenner ikke bakgrunnen din, Pida, annet enn at du skriver at du har lest endel om emnet. Og jeg ser at du er trøtt, så vet ikke om du vil svare, men hva får deg til å trekke den bastante konklusjonen? Jeg mener, vet du som et faktum at psykiatere og psykologspesialister overser diagnostiske kriterier? Eller er det andre ting du baserer det på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
frakoblet
|
Det er mange som ikke snakker så mye om hvilken utdannelse de har, så det betyr ikke at det ikke finnes folk med kompetanse her til å mene noe om dette emnet.
![]() |
#55 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg kjenner bakgrunnen til flere på dette forumet fordi jeg kjenner dem utenom og jeg kan bekrefte at det er psykologer her. Som i flertall. Men folk må få velge om de vil oppgi bakgrunnen sin eller ikke - det skulle da bare mangle. Jeg kan lett si at jeg ikke er fagperson - siden jeg da drukner i mengden av de som ikke er det. Men om jeg feks drev forskning på dette så kan jeg jo ikke si det - da presenterer jeg meg åpent. (Tenkt eksempel, ikke relatert til noen jeg vet om.) |
![]() |
![]() |
#56 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDet er selvsagt greit å ikke vil si noe om yrkesbakgrunn. Jeg mente bare å si at det ikke er noen som har uttalt seg som vi også vet har en slik bakgrunn. Og de utsagnene jeg refererer til som jeg opplever som generell synsing, det kan det ikke være fagpersoner som uttaler. For det er tydelig at det er synsing og dokumenteres ikke faglig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
Åh, nå hadde jeg skrevet et langt svar og presterte å miste alt på mystefystisk vis. |
![]() |
![]() |
#60 |
maler
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDet er bra det du skriver, Pida, likevel ser man til stadighet reportasjer og innlegg fra foreldre som er i harnisk over å ha bedt om hjelp med et barn som har konsentrasjonsvansker og adferdsproblemer og blir møtt nettopp med en utredning av familien og dermed føler seg satt under lupen og mistenkeliggjort. Jeg er over hodet ikke i posisjon til å mene noe som helst om ADHD-utredning bortsett fra at jeg ser at det som blir gjort er ganske omfattende, og at jeg legger merke til at enkelte BUP-kontorer nok setter diagnosen vesentlig oftere enn andre. Men jeg vet jo fra somatikken hvor vanskelig det er å nærme seg familiesituasjonen til et barn. Og selv om man vet at samspillet i familien og oppvekstvilkårene forøvrig spiller en vesentlig rolle i det sykdomsbildet man ser og/eller er en utfordring på andre måter, er det ikke dermed sagt at man sitter på midlene til å kunne gjøre noe i forhold til dette. Barnevernet er sprengt og overarbeidet og tar strengt tatt bare tak der det er regelrett omsorgssvikt eller foreldrene selv ønsker hjelp. Og adekvat hjelp er ikke alltid så lett å stable på beina heller, selv om foreldrene sier seg enig i å prøve. Så hvis det stilles i overkant mange diagnoser fordi det stemmer med diagnosekriteriene og det er et ønske om en diagnose for å utløse visse rettigheter, forstår jeg det meget godt.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|