Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
En ting som er viktig å huske på når man diskuterer ressurssvake familier - det er veldig lett å tenke at all adferd og sykelighet fra avkommet på et eller annet vis er et resultat av forholdene i heimen. Men man må ikke glemme at ressurssvake familier også har overhyppighet av sykdom, så når man ser på et barn fra en ressurssvak familie er det ikke mindre sannsynlighet for sykdom enn i andre familier, heller tvert imot.
Viktig poeng. Og spesielt i de tilfellene der ADHD er arvelig. Nå er det folk som lever et greit voksenliv med diagnosen, men det er også mange som sliter med rusproblemer og andre psykiske lidelser. Her kan man jo tenke at det an handle om miljø, men avkommet kan like fullt ha en ADHD-diagnose. Men symptomene kan selvsagt forsterkes, som SF skrev noe om.
Ellers sier Skremmern endel om det jeg tenker i denne diskusjonen. Argumenter som at barn reagere på mange måter, miljø spiller også inn osv er sevsagt ikke feil, men det er da jammen spesialistene som setter diagnosene også fullt klar over. Det er visse kriterier som skal til for å få diagnosen, ikke bare den synlige atferden.
Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke lagt merke til at vi har noen psykologspesialister eller psykiatere på forumet.
|