Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du dine små barn koffein?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-08, 23:34   #1
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Men jeg gir heller ungene mine sukkerfri brus enn den som er proppfull med sukker.

Jeg ville heller gitt ungen min brus med sukker, som jeg faktisk vet bivirkningene av, enn brus med kunstig søtning som jeg ikke vet bivirkningene av. Det er da mye tryggere. Hvis barnet først skulle fått noe slikt da, her er det ikke en problemstilling på mange år enda. (Det gjelder forsåvidt alt, ikke bare brus.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 23:48   #2
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg ville heller gitt ungen min brus med sukker, som jeg faktisk vet bivirkningene av, enn brus med kunstig søtning som jeg ikke vet bivirkningene av. Det er da mye tryggere. Hvis barnet først skulle fått noe slikt da, her er det ikke en problemstilling på mange år enda. (Det gjelder forsåvidt alt, ikke bare brus.)

Sant nok. Men sukker er dessverre årsak til store helseproblemer for veldig mange. Også for barn.
Mulig det er tryggere å bruke det man vet hva er, men jeg synes det er skummelt å vite at hver gang man drikker en halv liter sukkerholdig brus så "spiser" man en 15-20 sukkerbiter. Det kan umulig være bra for helsa.

Aspartam finnes i veldig mye. Noen produkter smaker så syntetisk at jeg får frysninger bare av lukten....f.eks. suketter. Så til te må det være ekte sukker.
Men hva gjør man når man skal kjøpe halspastiller f.eks? Nesten alle inneholder jo kunstig søtningsstoffer. og det gjør vel tyggis også.

Nei, jeg vet ikke helt, jeg.
Jeg liker best Farris Lime eller Farris Pære. Håper bare at ungene begyner å like det snart.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:17   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Sant nok. Men sukker er dessverre årsak til store helseproblemer for veldig mange. Også for barn.
Mulig det er tryggere å bruke det man vet hva er, men jeg synes det er skummelt å vite at hver gang man drikker en halv liter sukkerholdig brus så "spiser" man en 15-20 sukkerbiter. Det kan umulig være bra for helsa.

Aspartam finnes i veldig mye. Noen produkter smaker så syntetisk at jeg får frysninger bare av lukten....f.eks. suketter. Så til te må det være ekte sukker.
Men hva gjør man når man skal kjøpe halspastiller f.eks? Nesten alle inneholder jo kunstig søtningsstoffer. og det gjør vel tyggis også.

Joda, men mitt barn hadde heller fått brus med sukker, for om avkommet fikk det så hadde det vært snakk om så ytterst sjelden, og i så små doser, at det faktisk overhodet ikke hadde vært noe helseproblem.
Hun få aldri i seg hvitt, raffinert sukker ellers. Siden det ikke er noe problemstilling her, har jeg ikke sjekket det, men jeg hadde garantert sett hva de hadde på helsekosten først også, om det ble en "greie". Om de hadde noe der som var naturlig.
Samme om jeg plutselig en dag fikk lyst på brus, men jeg drikker det aldri.

Man kan faktisk la vær å kjøpe pastiller og tyggis, har du tenkt på det?
Jeg har aldri sånnt i hus, jeg verken liker det eller vil putte det i kroppen min. Det er faktisk mulig å være seg bevisst slike ting.
Men ellers, igjen, helsekosten. Er veldig mye du får kjøpt der altså, også godis som er naturlig søtet, eller søtet med foreks. brunt rårør sukker, som jo er bedre enn hvitt, raffinert.

jeg kan ikke si at jeg helt skjønner at det skal være så problematisk å holde seg unna kunstig søtning, jeg får aldri i meg det. Og det er svært sjelden jeg spiser noe med hvitt, raffinert sukker også, men det skjer, men da er det altså etter et bevisst valg, og i svært små doser, som ikke er skadelig. Og hver gang føler jeg nesten at jeg har forgiftet kroppen etterpå.

Gammel 03-01-08, 10:48   #4
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Joda, men mitt barn hadde heller fått brus med sukker, for om avkommet fikk det så hadde det vært snakk om så ytterst sjelden, og i så små doser, at det faktisk overhodet ikke hadde vært noe helseproblem.
Hun få aldri i seg hvitt, raffinert sukker ellers. Siden det ikke er noe problemstilling her, har jeg ikke sjekket det, men jeg hadde garantert sett hva de hadde på helsekosten først også, om det ble en "greie". Om de hadde noe der som var naturlig.
Samme om jeg plutselig en dag fikk lyst på brus, men jeg drikker det aldri.

Man kan faktisk la vær å kjøpe pastiller og tyggis, har du tenkt på det?
Jeg har aldri sånnt i hus, jeg verken liker det eller vil putte det i kroppen min. Det er faktisk mulig å være seg bevisst slike ting.
Men ellers, igjen, helsekosten. Er veldig mye du får kjøpt der altså, også godis som er naturlig søtet, eller søtet med foreks. brunt rårør sukker, som jo er bedre enn hvitt, raffinert.

jeg kan ikke si at jeg helt skjønner at det skal være så problematisk å holde seg unna kunstig søtning, jeg får aldri i meg det. Og det er svært sjelden jeg spiser noe med hvitt, raffinert sukker også, men det skjer, men da er det altså etter et bevisst valg, og i svært små doser, som ikke er skadelig. Og hver gang føler jeg nesten at jeg har forgiftet kroppen etterpå.

Veldig bra skrevet.
Du har rett i at ting går an å velge bort. Det gjelder egentlig alt mulig som kan være skadelig for kroppen.
Men nå er det nå engang slik at vi alle får i oss ting som vi noen ganger ikke kan velge bort, skadelige stoffer som finnes i det meste av det vi putter i oss.
Klart at det som kommer direkte fra naturen er aller best. Vi burde spise mer helsekost og rene varer, uten tilsetninger osv. Men mye av det vi idag har i kjøleskapet ville ikke vært holdbart, selv der, mer enn noen få dager, hvis det ikke var for en del av tilsetningene som finnes i maten.

Og en ting til: Jeg er veldig betenkt på at trenden blir at man må lese alle varedeklarasjoner på matvarer med argusøyne hver gang man er i butikken. Jeg er redd for at det da kan bli slik at man også henger seg opp i hvor mye kalorier der er og dessverre er det mange som blir så opptatt av slikt at det også kan bli skadelig for dem.

Jeg vet ikke, men jeg har mange tanker om slikt.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 15:15   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Men mye av det vi idag har i kjøleskapet ville ikke vært holdbart, selv der, mer enn noen få dager, hvis det ikke var for en del av tilsetningene som finnes i maten.

Og en ting til: Jeg er veldig betenkt på at trenden blir at man må lese alle varedeklarasjoner på matvarer med argusøyne hver gang man er i butikken. Jeg er redd for at det da kan bli slik at man også henger seg opp i hvor mye kalorier der er og dessverre er det mange som blir så opptatt av slikt at det også kan bli skadelig for dem.

Vel, jeg velger heller at noe er holdbart i kortere tid, enn at det har tilsetningsstoffer i seg.
Jeg skyr tilsetningsstoffer også som pesten og får i meg minimalt med det også. Jeg handler nesten utelukkende på helsekosten, lager all mat fra bunnen, og er veldig bevisst på slike ting.

Og igjen; helsekosten. Der trenger man ikke lese alle varedeklarasjoner med argusøyne hver gang. Jeg gjør det aldri, jeg har gjort det, en gang, også vet jeg jo da til neste gang. Og generelt hadde jeg følt meg tryggere på å ikke gjøre det på helsekosten enn en vanlig dagligvarebutikk.
Kalorier er ikke det jeg leser på, og jeg har ikke hengt meg opp i det til meg selv, kommer ikke til å gjøre det heller. Mitt kosthold er også slik at det inneholder endel kalorier, for jeg er ikke redd for fett. Det er først når karbohydratene kommer inn i bildet det blir tull, og de holder jeg meg unna.
Jeg er ikke redd for det for min del med andre ord. Og voksne, fornuftige mennesker klarer vel å lese en varedeklasjon uten å få noia over kaloriene eller?

Gammel 03-01-08, 15:18   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Vel, jeg velger heller at noe er holdbart i kortere tid, enn at det har tilsetningsstoffer i seg.
Jeg skyr tilsetningsstoffer også som pesten og får i meg minimalt med det også. Jeg handler nesten utelukkende på helsekosten, lager all mat fra bunnen, og er veldig bevisst på slike ting.

Mitt kosthold er også slik at det inneholder endel kalorier, for jeg er ikke redd for fett. Det er først når karbohydratene kommer inn i bildet det blir tull, og de holder jeg meg unna.
Jeg er ikke redd for det for min del med andre ord. Og voksne, fornuftige mennesker klarer vel å lese en varedeklasjon uten å få noia over kaloriene eller?

Mulig jeg blander, jeg har ikke tatt meg tid til å sjekke om det var deg - men hvordan kan du si at du foretrekker sukker fremfor søtningsmidler - og samtidig at det er karbohydratene du holder deg unna?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 15:31   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mulig jeg blander, jeg har ikke tatt meg tid til å sjekke om det var deg - men hvordan kan du si at du foretrekker sukker fremfor søtningsmidler - og samtidig at det er karbohydratene du holder deg unna?

:t-skje:
Jeg skrev at hvis mitt barn først skulle fått brus ville jeg foretrukket sukkerbrus fremfor de med kunstig søtning. Så skrev jeg at det ikke var en problemstilling her på mange år, og at jeg først ville sjekket om helsekosten hadde noe med naturlig søtning også, når det blir en "greie".

Og, det går faktisk ann å holde seg unna karbohydrater, men samtidig bevisst velge å ta seg et kakestykke en lørdag foreks. (Samt at det er forskjell på meg og barnet, vi er ikke på samme diett, hun har nemlig en diett hun går på, jeg går ikke på diett, jeg bare er bevisst i forhold til ting.)
Jeg sa ikke at jeg overhodet ikke spiste det, for jeg teller ikke karbs., jeg bare spiser det ikke til daglig.
Og vi har ikke sukker i hus, vi har sukrin, det er ikke kunstig, men naturlig søtning. Til meg. Jeg har brukt det i en kake en gang, i kakao, og i kornkaffen min for å prøve en gang (men jeg foretrekker den uten).

Gammel 07-01-08, 22:16   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Jeg er veldig betenkt over at man ikke orienterer seg om hva maten man kjøper inneholder.

Gammel 03-01-08, 00:17   #9
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

De drikker meget sjelden brus, men er vi borte så får de drikke hva de vil. Jeg tilbyr dem heller solo enn cola hvis det er opptil meg, men som regel går det i juice, melk eller vann istedet.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.