|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?
Nei. Vi håper å få fri i romjula.
|
|
|
#182 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Dette var innlegget jeg mistet isted, jeg ble logget ut... |
|
|
|
|
|
#183 |
|
flisespikker
|
Hvis man som barnehageansatt opplever at et barn er mistilpass, utslitt, "bare gråter og gråter og er utrøstelig", så håper jeg at man formidler dette til foreldrene? Jeg vet godt at det ikke er alle foreldre som har praktisk mulighet til å la barna være mindre i barnehage (uten å omkalfatre hele familien), men om dette virkelig er et problem for et barn, bør det jo være noe barnehagen har ansvar for å prøve å samarbeide med foreldrene om å gjøre noe med.
|
|
|
#184 |
|
Snikende Ullteppe
Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.
|
|
|
#185 |
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg tenker at om man kommer dithen at man må forsvare overfor barnehageansatte hvorfor en bruker åpningstidene, så er det grunnlag for en foreldresamtale. Jeg hadde vært skuffet over personalet og kommunikasjonen oss imellom om det ikke var rom for å snakke om dette, men at man bare fikk en lapp i posthyllen. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
flisespikker
|
Det kan jo være så enkelt som at de antar barnet ville kjedet seg hjemme med mamma og pappa og et babysøsken og ingen lekekamerater i halvannen uke, og synes det er greit at h*n får et par "normale" dager med barnehagevennene innimellom helligdagen. Det er på ingen måte alle som feirer jul sammen med mange hyggelige søskenbarn og koselige besteforeldre, eller som har hage med gode lekemuligheter og kamerater i nabohuset. "Juleferien" i år er dessuten, som noen påpekte, 11 dager lang - om barnet er 2-3 dager i barnehagen i løpet av den perioden, så er det fortsatt plenty med tid til å julekose seg sammen med resten av familien.
|
|
|
#187 |
|
VET du at alle skal være hjemme? Kanskje du kan formidle det om barnet ØNSKER være hjemme? Om barnet ønsker være i barnehagen, så ta det heller som et kompliment for god trivsel, enn at det er noe galt med foreldrene som vil la det gå. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg bare spør i ren nysgjerrighet, men ser du en tendens til at det er de "vanskelige" barna som er der mest? Eller skal jeg si de svært aktive, som krever mye av voksne?
|
|
|
#189 |
|
Snikende Ullteppe
Selvfølgelig gjør man det. Det er vi forpliktet til. Og for å snakke for meg selv, så hadde jeg klart tatt en prat med foreldrene for å finne en løsning.
Jeg vet av erfaring at noen (Merk nå: IKKE ALLE) av de ungene som står oppført i romjula, er unger av foreldre som har meget gode muligheter til å la barnet være hjemme i romjula. Som de har i påske, pinse og det som er. Men noen av disse barna kommer - hver eneste dag året gjennom. Og har kun sitt lovpålagte fri. Jeg sier ikke at ungene ikke har det bra i barnehagen - selvsagt har de det, men noen av de kunne hatt godt av noen dager hjemme med familien. Og nå snakker jeg om noen få barn - som har mulighet til å være hjemme. Men som "kjeder seg" så mye hjemme og mor og far "blir så sliten og trenger å slappe av". Jaja, tenker jeg.
|
|
|
#190 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Det er jo trist om det er sånn at det eneste som kvalifiserer en til å være gode foreldre, er å levere barnet sist og hente det først. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Mener du seriøst at dette er bedre løsninger enn å ha barnet i barnehagen? |
|
|
|
|
|
#193 |
|
flisespikker
|
Jeg la til litt mer i innlegget mitt, fordi jeg tenkte på det at du helt sikkert har erfaring med barn som burde fått mer tid og oppmerksomhet fra familien sin, for det er klart at slike finnes, jeg mener ikke å si at du tar feil der. Men i en generell diskusjon treffer man veldig lett mye bredere enn man sikter. Det er vanskelig for oss som ikke kjenner de tilfellene du snakker om å vurdere om du har rett, eller om du kanskje bare spekulerer fritt. Og det er vanskelig å si om den typen spekulasjoner like gjerne kunne ha dreid seg om en av "oss".
|
|
|
#194 |
|
Men først, kaffe!
Jeg betviler heller ikke at det er barn som har det slik. Men det slår meg at det kan være at disse barna faktisk har det bedre i barnehagen enn hjemme. Det vet sikkert dere som jobber der bedre enn meg, men det er faktisk noen barn som ikke har det så bra hjemme, og da må jeg si at jeg priser meg lykkelig for at de hvertfall har et godt tilbud i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Snikende Ullteppe
Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold. Jeg mener på ingen måte at de som sender ungene i barnehagen i jula, nedprioriterer ungene sine. På ingen måte. Dette er en kinkig diskusjon, for det er lett å gå i selvforsvar i forhold til sine valg. Det er ikke noe galt i å velge å sende ungen i barnehagen i jul, i påske eller når som helst. Men noen yderst få (og jeg sier ikke engang at det er noen av de her på FP) burde kanskje tenkt tanken en gang til. Hvorfor skal barnet mitt i barnehagen når jeg, mann og storebror er hjemme.
|
|
|
#196 |
|
heimføing
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Uhum, så vi skal altså betale andre (trillepiker) for å passe våre barn, i stedet for å bruke den tjenesten vi allerede har betalt for (barnehagen) - og som man skulle anta var det beste for barnet, med pedagogisk opplegg osv. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg for min del diskuterer overhodet ikke en slik side av saken. Man skal jo heller ikke komme bort ifra at det finnes barn som bør være i barnehagen i slike "innklemte høytidsdager". Mange barn opplever f.eks julen som en lang "fyllehelg". |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Pen. Så det så.
Anne M da...
|
|
|
#199 |
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg syns uansett valg, at man skal respektere foreldrenes valg. Og ikke bruke energi på å vurdere deres beslutning. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Snikende Ullteppe
Ok, her er jeg ikke lengre enig med deg. På ingen måte. Jeg ser ikke noe problem - generelt sett - at unger har lange dager i barnehagen. Det er vår jobb å gjøre den best mulig for barnet. Rolig morgen, rolig ettermiddag og så videre. Jeg tror absolutt ikke det nødvendigvis er bedre for barnet å skulle shufles mellom mange instanser for at det ikke skulle være så lenge i barnehagen. Å gå ned 10% i stilling er ikke en mulighet for alle. På ingen måte. Og å skulle hentes av en trillepike for å så hentes der av foreldre etter endt arbeidsdag, er ingen optimal løsning. Da heller lang dag i barnehagen. Sammen med de samme voksne og barn hele dagen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|