Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 00:33   #181
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Kan dere som er barnehageansatte bare ta dere fri for å prioritere deres barn hvis de får slike behov?
Brukes egenmeldinger til sånt?

Nei. Vi håper å få fri i romjula.

Alvorlig: Jeg tror man diskuterer forskjellige ting her. Jeg prøver å ikke tenke hva foreldrene gjør på dagtid. De ønsker en barnehageplass og jeg personlig brenner for at unger bør ha en viss tid i barnehagen før de begynner på skole. Så jeg synes det er positivt. Men jeg skal være såpass ærlig at jeg har tenkt (men ikke sagt høyt) mitt når vi har barn som er i barnehagen dag ut og dag inn - lange dager - hver eneste dag. Også i påske, jul og det som er av dager. De får kun fri de pålagte dagene, og det er disse foreldrene som synes planleggingsdager er Fandens verk. Når jeg da vet at mor er hjemme med baby og far skryter i garderoben at han ser fram til juleferie - mens Poden er meldt inn dagene i jula, ja da synes jeg det er litt trist.

Jeg sier ikke at ungene ikke har det bra i barnehagen. Det har de. For noen av de er det faktisk helt optimalt å få være der. Men samtidig så tenker jeg at om hele familien skal være hjemme i jula - mor, far og søsken, så skjønner jeg ikke helt at ett barn skal i barnehagen. Sansynligvis så tenker jeg dette fordi jeg ikke hadde valgt dette. Jeg har jobbet mange år i barnehage og det er som regel ett og annet barn dette gjelder. Og nå tenker jeg ikke på folk som må jobbe og ikke har annet alternativ.

Gammel 12-12-07, 00:34   #182
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hva skal de foreldrene gjøre da? Hvis man har litt vei til jobb og jobber fra 8-16. Jeg ser helt klart at det blir fryktelig lang dag, og er glad vi kan løse det litt annerledes, men jeg forstår ikke hva du mener disse foreldrene kan gjøre.

Dette var innlegget jeg mistet isted, jeg ble logget ut...

Hva mener du man skal gjøre, egentlig? Snakker vi da om å gå ned i stilling for å ha barna minst mulig tid i barnehagen?

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:40   #183
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Men er det virkelig det som er kjernen i denne diskusjonen da? At barna kjeder seg i barnehagen og virker slitne av den grunn? De aller aller fleste barnehageansatte tror jeg er flinke til og aktivisere barn i barnehagen. Men det hjelper ikke stort når barna bare gråter og gråter, og er utrøstelige.

Hvis man som barnehageansatt opplever at et barn er mistilpass, utslitt, "bare gråter og gråter og er utrøstelig", så håper jeg at man formidler dette til foreldrene? Jeg vet godt at det ikke er alle foreldre som har praktisk mulighet til å la barna være mindre i barnehage (uten å omkalfatre hele familien), men om dette virkelig er et problem for et barn, bør det jo være noe barnehagen har ansvar for å prøve å samarbeide med foreldrene om å gjøre noe med.

Utgangspunktet for denne sidedebatten var vel at noen mente at mange av de barna som er i barnehagen i romjulen, er barn som er for mye i barnehagen. Det er vel naturlig å tenke seg at dette er barn med foreldre som har liten mulighet til å ta dem fri fra barnehagen, så da er jo dette nettopp de foreldrene som har et "sterkt behov" for åpen barnehage disse dagene. Så å komme med en slik passiv-aggressiv beskjed som den Divine fikk, vil jo ikke engang ha noen innvirkning på de barna som (man mener at) trenger det mest. (Og jeg synes nå uansett at en slik lapp er en altfor defensiv og indirekte måte å si fra på, dersom man mener at dette er et problem for ett eller flere av barna.)

Gammel 12-12-07, 00:43   #184
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke sier det høyt til disse foreldrene hvis du faktisk tenker på det.

Jeg forventer faktisk av de ansatte i barnehagen at de sier i fra dersom det er noe de reagerer på.
Det kan jo hende at disse foreldrene tror de gjør det aller beste for barnet ved å ha dem i barnehagen i denne tida og da tenker jeg at det må være naturlig at pedagoger i barnehagen tar dette opp med foreldrene hvis man reagerer.

Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.

Gammel 12-12-07, 00:45   #185
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man kommer dithen at man må forsvare overfor barnehageansatte hvorfor en bruker åpningstidene, så er det grunnlag for en foreldresamtale. Jeg hadde vært skuffet over personalet og kommunikasjonen oss imellom om det ikke var rom for å snakke om dette, men at man bare fikk en lapp i posthyllen.

Gammel 12-12-07, 00:46   #186
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men samtidig så tenker jeg at om hele familien skal være hjemme i jula - mor, far og søsken, så skjønner jeg ikke helt at ett barn skal i barnehagen.

Det kan jo være så enkelt som at de antar barnet ville kjedet seg hjemme med mamma og pappa og et babysøsken og ingen lekekamerater i halvannen uke, og synes det er greit at h*n får et par "normale" dager med barnehagevennene innimellom helligdagen. Det er på ingen måte alle som feirer jul sammen med mange hyggelige søskenbarn og koselige besteforeldre, eller som har hage med gode lekemuligheter og kamerater i nabohuset. "Juleferien" i år er dessuten, som noen påpekte, 11 dager lang - om barnet er 2-3 dager i barnehagen i løpet av den perioden, så er det fortsatt plenty med tid til å julekose seg sammen med resten av familien.

Du har helt sikkert eksempler på familier der dette ikke gjelder, altså, det tviler jeg ikke på. Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Gammel 12-12-07, 00:46   #187
Anne

Anne sin avatar

Standard

Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.

VET du at alle skal være hjemme? Kanskje du kan formidle det om barnet ØNSKER være hjemme? Om barnet ønsker være i barnehagen, så ta det heller som et kompliment for god trivsel, enn at det er noe galt med foreldrene som vil la det gå.

Gammel 12-12-07, 00:47   #188
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare spør i ren nysgjerrighet, men ser du en tendens til at det er de "vanskelige" barna som er der mest? Eller skal jeg si de svært aktive, som krever mye av voksne?

Bare en tanke som mulig er helt på jordet..

Gammel 12-12-07, 00:48   #189
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis man som barnehageansatt opplever at et barn er mistilpass, utslitt, "bare gråter og gråter og er utrøstelig", så håper jeg at man formidler dette til foreldrene? Jeg vet godt at det ikke er alle foreldre som har praktisk mulighet til å la barna være mindre i barnehage (uten å omkalfatre hele familien), men om dette virkelig er et problem for et barn, bør det jo være noe barnehagen har ansvar for å prøve å samarbeide med foreldrene om å gjøre noe med.

Selvfølgelig gjør man det. Det er vi forpliktet til. Og for å snakke for meg selv, så hadde jeg klart tatt en prat med foreldrene for å finne en løsning.

Utgangspunktet for denne sidedebatten var vel at noen mente at mange av de barna som er i barnehagen i romjulen, er barn som er for mye i barnehagen. Det er vel naturlig å tenke seg at dette er barn med foreldre som har liten mulighet til å ta dem fri fra barnehagen, så da er jo dette nettopp de foreldrene som har et "sterkt behov" for åpen barnehage disse dagene. Så å komme med en slik passiv-aggressiv beskjed som den Divine fikk, vil jo ikke engang ha noen innvirkning på de barna som (man mener at) trenger det mest. (Og jeg synes nå uansett at en slik lapp er en altfor defensiv og indirekte måte å si fra på, dersom man mener at dette er et problem for ett eller flere av barna.)

Jeg vet av erfaring at noen (Merk nå: IKKE ALLE) av de ungene som står oppført i romjula, er unger av foreldre som har meget gode muligheter til å la barnet være hjemme i romjula. Som de har i påske, pinse og det som er. Men noen av disse barna kommer - hver eneste dag året gjennom. Og har kun sitt lovpålagte fri. Jeg sier ikke at ungene ikke har det bra i barnehagen - selvsagt har de det, men noen av de kunne hatt godt av noen dager hjemme med familien. Og nå snakker jeg om noen få barn - som har mulighet til å være hjemme. Men som "kjeder seg" så mye hjemme og mor og far "blir så sliten og trenger å slappe av". Jaja, tenker jeg.

Gammel 12-12-07, 00:49   #190
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hva skal de foreldrene gjøre da? Hvis man har litt vei til jobb og jobber fra 8-16. Jeg ser helt klart at det blir fryktelig lang dag, og er glad vi kan løse det litt annerledes, men jeg forstår ikke hva du mener disse foreldrene kan gjøre.

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Eller være flinke til og ta en dag fri når man har mulighet så barna har sjangs til og hente seg inn igjen, i mange tilfeller er det små justeringer som skal til for og få barn som trives og blomstrer i barnehagen.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:50   #191
Anne

Anne sin avatar

Standard

Det er jo trist om det er sånn at det eneste som kvalifiserer en til å være gode foreldre, er å levere barnet sist og hente det først.

Gammel 12-12-07, 00:52   #192
Anne

Anne sin avatar

Standard

bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Mener du seriøst at dette er bedre løsninger enn å ha barnet i barnehagen?
Syns jeg hører den samtalen til ppt-tjenesten.
"Jeg trenger avlastning fordi jeg gikk ned i stilling for å ha bedre tid med barnet mitt?"

Nå følger jeg deg overhodet ikke.

Gammel 12-12-07, 00:53   #193
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg vet av erfaring at noen (Merk nå: IKKE ALLE) av de ungene som står oppført i romjula, er unger av foreldre som har meget gode muligheter til å la barnet være hjemme i romjula. Som de har i påske, pinse og det som er. Men noen av disse barna kommer - hver eneste dag året gjennom. Og har kun sitt lovpålagte fri. Jeg sier ikke at ungene ikke har det bra i barnehagen - selvsagt har de det, men noen av de kunne hatt godt av noen dager hjemme med familien. Og nå snakker jeg om noen få barn - som har mulighet til å være hjemme. Men som "kjeder seg" så mye hjemme og mor og far "blir så sliten og trenger å slappe av". Jaja, tenker jeg.

Jeg la til litt mer i innlegget mitt, fordi jeg tenkte på det at du helt sikkert har erfaring med barn som burde fått mer tid og oppmerksomhet fra familien sin, for det er klart at slike finnes, jeg mener ikke å si at du tar feil der. Men i en generell diskusjon treffer man veldig lett mye bredere enn man sikter. Det er vanskelig for oss som ikke kjenner de tilfellene du snakker om å vurdere om du har rett, eller om du kanskje bare spekulerer fritt. Og det er vanskelig å si om den typen spekulasjoner like gjerne kunne ha dreid seg om en av "oss".

Gammel 12-12-07, 00:53   #194
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betviler heller ikke at det er barn som har det slik. Men det slår meg at det kan være at disse barna faktisk har det bedre i barnehagen enn hjemme. Det vet sikkert dere som jobber der bedre enn meg, men det er faktisk noen barn som ikke har det så bra hjemme, og da må jeg si at jeg priser meg lykkelig for at de hvertfall har et godt tilbud i barnehagen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:54   #195
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Det kan jo være så enkelt som at de antar barnet ville kjedet seg hjemme med mamma og pappa og et babysøsken og ingen lekekamerater i halvannen uke, og synes det er greit at h*n får et par "normale" dager med barnehagevennene innimellom helligdagen. Det er på ingen måte alle som feirer jul sammen med mange hyggelige søskenbarn og koselige besteforeldre, eller som har hage med gode lekemuligheter og kamerater i nabohuset. "Juleferien" i år er dessuten, som noen påpekte, 11 dager lang - om barnet er 2-3 dager i barnehagen i løpet av den perioden, så er det fortsatt plenty med tid til å julekose seg sammen med resten av familien.

Du har helt sikkert eksempler på familier der dette ikke gjelder, altså, det tviler jeg ikke på. Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold. Jeg mener på ingen måte at de som sender ungene i barnehagen i jula, nedprioriterer ungene sine. På ingen måte. Dette er en kinkig diskusjon, for det er lett å gå i selvforsvar i forhold til sine valg. Det er ikke noe galt i å velge å sende ungen i barnehagen i jul, i påske eller når som helst. Men noen yderst få (og jeg sier ikke engang at det er noen av de her på FP) burde kanskje tenkt tanken en gang til. Hvorfor skal barnet mitt i barnehagen når jeg, mann og storebror er hjemme.

Gammel 12-12-07, 00:54   #196
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uhum, så vi skal altså betale andre (trillepiker) for å passe våre barn, i stedet for å bruke den tjenesten vi allerede har betalt for (barnehagen) - og som man skulle anta var det beste for barnet, med pedagogisk opplegg osv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:57   #197
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Jeg for min del diskuterer overhodet ikke en slik side av saken. Man skal jo heller ikke komme bort ifra at det finnes barn som bør være i barnehagen i slike "innklemte høytidsdager". Mange barn opplever f.eks julen som en lang "fyllehelg".

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:57   #198
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Det er jo trist om det er sånn at det eneste som kvalifiserer en til å være gode foreldre, er å levere barnet sist og hente det først.

Anne M da...

Gammel 12-12-07, 00:58   #199
Anne

Anne sin avatar

Standard

Jeg syns uansett valg, at man skal respektere foreldrenes valg. Og ikke bruke energi på å vurdere deres beslutning.

Men, om barnet mistrives pga for lange dager, må det så klart taes opp, men da regner jeg det problemet for å være reellt ellers i året også og ikke bare i julen?

Samtidig slår det meg at de ansatte ville så klart gjerne hatt fri, kanskje det er derfor det oppfordres å ha barna hjemme? Bemanningen settes jo opp etter hvor mange barn som faktisk kommer. Jo flere barn hjemme, jo flere ansatte hjemme.
Om man som barnehageansatt er sur for å måtte jobbe, kan en jo bare spare ferie som alle andre arbeidende må om de skal kunne ha barna hjemme i romjulen.

Gammel 12-12-07, 00:58   #200
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Eller være flinke til og ta en dag fri når man har mulighet så barna har sjangs til og hente seg inn igjen, i mange tilfeller er det små justeringer som skal til for og få barn som trives og blomstrer i barnehagen.

Ok, her er jeg ikke lengre enig med deg. På ingen måte. Jeg ser ikke noe problem - generelt sett - at unger har lange dager i barnehagen. Det er vår jobb å gjøre den best mulig for barnet. Rolig morgen, rolig ettermiddag og så videre. Jeg tror absolutt ikke det nødvendigvis er bedre for barnet å skulle shufles mellom mange instanser for at det ikke skulle være så lenge i barnehagen. Å gå ned 10% i stilling er ikke en mulighet for alle. På ingen måte. Og å skulle hentes av en trillepike for å så hentes der av foreldre etter endt arbeidsdag, er ingen optimal løsning. Da heller lang dag i barnehagen. Sammen med de samme voksne og barn hele dagen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.