|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Klassekampen ligger ikke på nett, men jeg har lest den i årevis. Det er for øvrig skrevet en del i Morgenbladet om hvilke krefter og hvilke syn de i økende grad forfekter, og mye diskusjon på Facebook om dette. Brannen blir heldigvis i økende grad konfrontert med hvem han slipper til, og hva slags verdisyn avisen i økende grad ser ut til å støtte opp under. Jeg har abonnerte i årevis bare fordi jeg føler et behov for å lese et mangfold av aviser, men hatet mot Hillary , det evige elite-hatet de bygger oppunder og den indirekte støtten til mye av politikken Trump står for, og ikke minst støtten til de nasjonalistiske kreftene som drev Brexit-kampanjen ble for drøy kost. Det ble verre for hver dag og jeg orket ikke lese avisen lenger.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgBilla: Det jeg snakket om er forskjellen som flere her er inne på:
Jeg er nok mest pragmatisk, når jeg leser hva Polyanna skriver:
Så tenker jeg at hvis jeg skulle ha gjennomført det hun skriver så kunne jeg ikke ha stemt.
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDette var en veldig interessant tråd å lese. Jeg har grublet mye over årets valg, men jeg tror jeg lander på Ap. Høyresiden har aldri vært aktuell, og jeg synes det har vært fire kalde år nå.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg hadde sluttet på abonnere da, så jeg har ikke lest det. Og det er jo derfor jeg spør deg om konkrete eksempler. Jeg sier ikke at du tar feill, jeg er veldig åpen for at du har rett, men du viser ikke til noe konkret, så det blir umulig å vite om du faktisk har rett eller om det er et resultat av at vi tolker det vi leser/ser/hører slik at det støtter opp under det allerede etablerte synet vi har, og dette er en helt grunnleggende egenskap hos mennesker. Så det er mulig at vi hadde vært uenige uansett, men som sagt; jeg vet ikke.
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Ok, nå ligger som sagt ikke lederen i Klassekampen ute på nett men jeg kan jo når jeg får anledning finne Dax18 og Morgenbladet artikler som skriver om den retningen og de krefter som har sluppet til i Klassekampen. Hvis du følger "snakkeklassen" på Facebook så er jo dette også ofte en debatt som plukkes opp der! Braanen blir som sagt oftere og oftere konfrontert med disse tingene så det er nok ikke bare i hodet mitt det sitter. Det er jo heller ikke så mange måter å tolke kronikker, ledere og artikler som støtter opp under en ideologi som i stor grad åpent forfekter proteksjonisme, motstand mot EU, EØS og eliter. Det er måten Klassekampen gjør dette på som jeg synes er underlig og trist. Men nå skal jeg slutte å preike om Klassekampen.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 17-08-17 kl 12:42. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har observert noe av det samme og det er en del tankegods der som er påfallende lik ytre høyre. Det er som om aksen ikke er en akse, men en sirkel hvor endene møtes. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Skal rømme
|
Jeg tenker akkurat det samme som deg, og tror også jeg kommer til å gå for Ap. Jeg ligger kanskje nærmere SV i en del saker, men det hjelper jo ikke så veldig om ikke Ap blir store nok.
|
|
|
#8 |
|
Fjellpiper
|
Men et stort Ap som er avhengig av støtte fra KrF kommer til å føre en helt annen politikk enn et Ap som samarbeider med SV... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Skal rømme
|
Det er nok sant, men du forutsetter at Ap kommer i regjering da. Og nå har de jo fått noen litt dårlige meningsmålinger. Jeg er ikke villig til å ta sjansen på en ny runde med H/Frp, og tenker at selv Ap/Krf er bedre enn H/Frp. Men ville helst hatt Ap/Sv/Mdg i regjering.
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Enig i at Ap/Krf er bedre enn H/FrP. Men så langt har alle meningsmålingene vist at hvis ikke SV kommer over sperregrensa så har ikke Ap flertall til å danne ny regjering. Derfor tenker jeg at for velgere som vipper mellom Ap og SV så er det fortsatt mest taktisk riktig å stemme SV. Særlig siden KrF ikke har tatt stilling til hva de vil gjøre etter valget samtidig som det de faktisk har gjort de siste fire årene er å støtte Siv Jensen og Sylvi Listhaug... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg synes også det er skuffende hvor lite villige venstresiden (inkludert V og H for den saks skyld) er til å ta et oppgjør med det kvinnesynet som preger mange av de muslimske miljøene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Mener du at det er lite fokus på kvinnesynet i noen muslimske miljøer? |
|
|