Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Vel, USA er da stjerneeksempelet på hvor ille det kan gå uten småpartier. Småpartiene er med på å nyansere bildet. Som du sier selv; AP og Høyre har blitt komisk lite. Jeg syns Høyre i regjering har vært horribelt, i mye større grad enn de har vært tidligere. Kulturministeren som hisser opp nasjonalisme, statsministeren som er veik og som sier at nynazister likner på ytre venstre og sekter (meg bekjent har ikke ytre venstre som vane å kverke folk, bombe minoriteter og hate folk med annet hudfarge) og en dragning vekk fra sentrum. Og slik det ser ut nå, så er ikke AP noe særlig bedre. Verken politisk eller retorisk. Jeg skjønner godt at folk da stemmer på særpartier som fokuserer massivt på miljøet eller deling av godene. Sentrum gjør det jo ikke.
Og Frankrike er stjerneeksemplet på hva som skjer når du ender opp på motsatt side? Man ender opp med et ekstremparti og en kandidat uten politisk forankring i de etablerte partiene som man kan stemme på?
Grumset der ute på venstresiden synes jeg man ikke skal undervurdere eller se bort fra bare fordi det ikke har samme form og utrykk som på høyresiden. Det er bare å se i kommentarfeltet til Moxnes sin fb-profil. Det er forkastelig å se hvordan ytrevenstre og ytre høyre forenes i syn på for eksempel innvandring og nasjonalisme. Det er jo bare å lese Klassekampen i disse Trump og Brexit-tider og se hva slags verdisyn mange profilerte folk på venstresiden forfekter, det er virkelig ikke forenlig med noe som har med solidaritet å gjøre. Det er en ekstrem grad av proteksjonisme som gir utslag i svært fremmedfiendtlige holdninger, bare at det har en annen innpakning en det FrP kommer med.
På søndag satt Lundteigen på Ytring og sa "latsabber og unnasluntrere vil vi ikke ha her i landet" når tema var norske verdier. Hvorfor kan ikke han også tas og konfronteres med slike utsagn? Kan vi ikke bare ignorere Listhaug og de andre folka i FrP som vi vet utmerket godt har et forkastelig menneskesyn la være og heller legge fokuset og presset, dvs. ansvarliggjøre andre politikere som synker ned på samme nivå? Det kunne jeg ønske i disse valgkamptider. Jeg klarer virkelig ikke ta innover meg hvor mye tid og krefter Listhaug får, og jo mer oppmerksomhet og flere timer hun får i media, jo større oppslutning får hun der ute blant "folket". Det er virkelig deprimerende.