Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 13:15   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Nei fysjom, sånne ting driver ikke vi med, hedninger som vi er.

Nei, spøk til side; jeg går ikke i gudstjeneste, er utmeldt av statskirka og medlem av HEF, men hva andre gjør legger jeg meg ikke oppi. Jeg er prinsipielt imot skolegudstjenester, men ungene har fått velge selv siden de ble store nok til å tenke over det. Noen år velger de gudstjeneste, andre år ikke. Hovedgrunnen når de velger gudstjeneste, er at opplegget på skolen er så kjedelig (hvilket selvsagt også er et prinsipielt problem, men ikke et jeg gidder å ta opp nå, siden mine går i 10.).

Gammel 21-12-16, 13:36   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Noen år velger de gudstjeneste, andre år ikke. Hovedgrunnen når de velger gudstjeneste, er at opplegget på skolen er så kjedelig (hvilket selvsagt også er et prinsipielt problem, men ikke et jeg gidder å ta opp nå, siden mine går i 10.).

Det er ikke som at gudstjeneste nødvendigvis er så himla stas heller, altså. Jeg synes det var uuuurkjedelig i min oppvekst, og skulle ønske jeg slapp. (Når det er sagt, så er det fint om opplegget er bra).

Gammel 21-12-16, 13:58   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er ikke som at gudstjeneste nødvendigvis er så himla stas heller, altså. Jeg synes det var uuuurkjedelig i min oppvekst, og skulle ønske jeg slapp. (Når det er sagt, så er det fint om opplegget er bra).

Her var gudstjenesten i går, også er det siste skoledag med kos på skolen i dag. I følge tre av venninnene til eldste datter, som var innom med gaver til henne i går etter skolen (min datter var syk og hjemme) hadde det vært kjeeedelig i kirka. Men de er vel i en slik alder at de er for store, og har vært med for mange ganger til å synes at det er særlig spennende lenger, samtidig som de ikke er store nok til å kjenne på høytidsstemningen eller nostalgien. Men nå er det vel ikke noen krise om man av og til må være med på noe man synes er kjedelig.

Jeg har ikke hørt noe om hvordan opplegget på skolen har vært, de to av mine som hadde tenkt til å være med på det var også syke. I følge meldingen fra skolen var det følgende program for tilsteliningen:

Sitat:

Allsang: "Vi tenner våre lykter"
Hva betyr ordet "jul"? samtale.
Dramatisering av juleevangeliet (fra NRK Super)
Samtale om julens budskap: fred
Allsang: "Barnas verden"
Se "Være venner" (NRK Super) del 1
Gruppearbeid i aldersblandede grupper. Hvordan kan dette problemet løses? Hva kunne vært gjort annerledes?
Se "Være venner" del 2
Samtale: Hvordan kan du og jeg skape fred?
Allsang: "Jul i Svingen"

I korte trekk: En aldersblandet samling der elevene synger sammen, lærer om opprinnelsen til ordet "jul", ser en dramatisering av juleevangeliet, samtaler om fredsbudskapet og jobber med det i grupper på tvers av trinn.

Og det høres jo ut som et veldig fornuftig opplegg, som egentlig kunne vært fint for alle. Så litt synd at de må deles opp egentlig.

Jeg må innrømme at jeg ikke aner om noen rundt meg nekter ungene sine å gå i kirka, eller å være med på alternativt opplegg, for den saks skyld. Hva ungenes venner må eller ikke må har jeg ikke kontroll på. Selv hadde jeg aldri engang kommet på at jeg skulle bestemme dette over hodet på ungene, selv ikke i førsteklasse.

Sist redigert av My : 21-12-16 kl 14:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 14:14   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det noen her som ikke lar barn som ønsker det få lov til å gå i kirken, forresten? Sånn av nysgjerrighet.

Våre barn har alltid fått velge selv. Vi har vært tydelige på at selv om vi voksne ikke tror, kan de gjøre seg opp sin egen mening og at det er helt greit at de tror på en gud.

Jeg vet om ganske mange av barnas venner som ikke har fått lov til å velge bort julegudstjenesten.

Gammel 21-12-16, 14:26   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Enig. Jeg kan ikke akkurat heller si at jeg minnes de påtvungne skolegudstjenestene med glede.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 19:11   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.

Gammel 21-12-16, 19:36   #7
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.

Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)

Gammel 21-12-16, 19:54   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)

Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:

Hvor vanlig er det at skolen har et fullgodt alternativ til skolegudstjeneste?

Vår skole har to helt likestilte alternativer. Et i kirken og et i gymsalen. Det synges like mange, men forskjellige sanger. I kirken fremføres juleevangeliet og i gymsalen et eller annet juleeventyr (i år var det historien om skinnvotten). Det er et par musikalske innslag fra noen trinn også på hvert av stedene (de ungene som opptrer må nok gi beskjed litt tidligere om hvor de skal være med). Det er påmelding på forhånd. Er dette så uvanlig?

Gammel 21-12-16, 21:36   #9
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg sendte mail til rektor for et par år siden for å spørre hva alternativet var. Min datter med Asperger syndrom var usikker på hva hun ville og det var jo umulig for henne å velge når hun ikke visste hva hun faktisk valgte mellom. Da fikk jeg beskjed om at det var 3 år siden noen hadde valgt å ikke gå i kirken, så de kom ikke til å lage noe alternativ før noen faktisk meldte fra om at de ikke skulle i kirken. Dette ble da helt uaktuelt for min datter som har behov for forutsigbarhet og hun valgte derfor kirken.

I år skrev de at de som ikke skulle i kirken fikk et alternativt opplegg på biblioteket. Min sønns kamerat var der og de hadde visst spilt wii. Så vet ikke helt hva jeg syns om det som et alternativ.

Her er det fortsatt sånn at man må melde fra flere dager i forveien dersom ungene ikke skal være med i kirken.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:11   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Poden var med i år. Som bonus fikk han lese høyt fra juleevangeliet foran stappfull kirke .

Jeg og Rochermannen er uenige på spørsmålet skolegudstjeneste. Han er litt ullen på om han tror eller ikke, men han er altså en av ytterst få i min generasjon som gikk på søndagsskole og var jo da i kirka på søndager og juler i barndommen. Dermed er han av den oppfatning at barna våre "må" døpes og at de skal være med på skolegudstjeneste.

Jeg derimot, hadde livssynsundervisning hele grunnskolen og har ikke noe forhold til kirka utover at jeg frivillig ble med på julegudstjenestene fordi jeg synes det var så koselig (still do! Var der i dag med barnehagen jeg jobber i (utvidet kristen formålsparagraf) og jeg får tårer i øynene av barnesang og orgelmusikk hver gang ) og enda finere ble det da jeg fikk synge solo. Vi sendte sønnen på tvang første gang fordi vi tenkte at han måtte vite hva han eventuelt sa nei til. Det er såpass stor oppslutning rundt julegudstjenestene på vår skole at jeg egentlig ikke tror det er aktuelt å være igjen på skolen enn så lenge. Den dagen han ikke vil lengre, skal han selvfølgelig få slippe.

Gammel 21-12-16, 22:17   #11
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sendte en mail den dagen påmeldinga ble sendt ut, for å få vite hva alternativet innebar. Svaret var at det ikke var klart. Det ble faktisk ikke klart før ettermiddagen dagen før gudstjenesten, hvor jeg fikk vite at ungen kunne velge å jobbe med et samfunnsfagprosjekt eller å gjøre matteøvinger på nett. Jeg synes ikke dette er ok, særlig tatt i betraktning formuleringen om at det skal være et likeverdig tilbud. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lage et fint opplegg for de ungene som av ymse grunner velger bort kirka.

Gammel 21-12-16, 22:20   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Alle kidsa har vært på skolegudstjeneste, og vi skal på julegudstjeneste.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:22   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg sendte en mail den dagen påmeldinga ble sendt ut, for å få vite hva alternativet innebar. Svaret var at det ikke var klart. Det ble faktisk ikke klart før ettermiddagen dagen før gudstjenesten, hvor jeg fikk vite at ungen kunne velge å jobbe med et samfunnsfagprosjekt eller å gjøre matteøvinger på nett. Jeg synes ikke dette er ok, særlig tatt i betraktning formuleringen om at det skal være et likeverdig tilbud. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lage et fint opplegg for de ungene som av ymse grunner velger bort kirka.

Og nettopp ting som dette, gjør at det er viktig for meg å signalisere at et alternativ faktisk er ønsket. Jeg blir så sur.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:00   #14
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Da hadde jeg reagert rimelig kraftig ja

Her har dette heldigvis ikke vært en issue da både barne- og ungdomsskolen 'vår' dropper julegudstjeneste og heller går for en juleavslutning alle elevene kan delta på - sammen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:32   #15
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vår skole har to helt likestilte alternativer. Et i kirken og et i gymsalen. Det synges like mange, men forskjellige sanger. I kirken fremføres juleevangeliet og i gymsalen et eller annet juleeventyr (i år var det historien om skinnvotten). Det er et par musikalske innslag fra noen trinn også på hvert av stedene (de ungene som opptrer må nok gi beskjed litt tidligere om hvor de skal være med). Det er påmelding på forhånd. Er dette så uvanlig?

Nå har ikke skolen jeg jobber på gudstjeneste, men vi har en adventsmarkering som folk fra kirken leder. Tidligere har alternativet vårt vært å rope på den læreren som selv ikke ville delta i slike sammenhenger, og be denne "fikse noe". Jeg har mast i årevis om at vi må ha et skikkelig opplegg for de som ikke skal være med på denne adventsstunden. I år ble det endelig lagt opp til at en lærergruppe kunne få utarbeide et skikkelig og godt alternativ til den religiøse samlingen. Og siden jeg mener så mye om slikt, passet jeg på å melde meg til dette.

Vi hadde felles innbydelse med god info om innholdet i samlingene, og med påmelding i god tid. Vi etterspurte påmelding der vi ikke fikk svar innen fristen. Begge samlingene skulle være stemningsfulle og litt høytidelige. Begge samlingene hadde sang, musikk, fortelling og lystenning. Tema på det ikkereligiøse alternativet var lys i mørket, vennskap og ansvar for hverandre. Øving til samlingene foregikk parallelt. Vi fikk flere påmeldte til det ikkereligiøse alternativet enn før, så det ble en god liten gjeng. Jeg tror nok ikke det var noen fare for at det skulle bli for tomt på samlingen m. kirkefolket likevel. -For de lærerne som kanskje var litt redde for det.

Jeg er ganske stolt over hva vi fikk til, for det lå mye arbeid bak, og så klarte vi å gjøre det med mye omtanke og respekt for de som skulle være med. Regner med at vi legger opp til noe liknende neste gang.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:52   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen vår vil jeg si de har et fullgodt alternativ, jamfør tidligere innlegg i tråden. Jeg har tidligere ikke visst hva alternativet har gått ut på, for det har ikke vært så mye info før. Alternativet hadde i år tydeligvis også fokus på jul, med betydningen av ordet "jul", og deretter også juleevangeliet, hvor de skulle se en dramatisering av dette (jeg vet ikke hvordan denne er, det skal være fra NRK super), men slik jeg forstår det skulle det være på en mer informativ og ikke forkynnende måte. De skulle ta tak i hovedbudskapet, og jobbe videre med dette som tema. Også skulle det være allsang innimellom, av sanger hvor det religiøse er fraværende eller nedtonet, men som likevel handler om jul eller vennskap/fred. Jeg tror til og med de som mener venstresiden og HEF hater (faktisk) norsk kulturarv, og vil denne til livs fordi de ønsker å gå bort fra skolegudstjenester, må finne dette alternativet noenlunde spiselig. Eller kanskje ikke, hva vet vel jeg.

Som ateist har jeg overhodet ingen betenkeligheter med at de lærer om juleevangeliet og -budskapet på denne måten, på det alternative opplegget. Tvert om synes jeg det er veldig positivt.

Gammel 22-12-16, 09:51   #17
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er alternativene ganske likestilte, har jeg inntrykk av. Det er påmelding til gudstjeneste eller "jul i gamle dager". Femte trinn er med på framføringen på det stedet hver enkelt melder seg på.
I år var det forresten ikke så likt - stedet der de pleier å ha om juletradisjoner brant i sommer, så de skulle ha opplegg i skogen i stedet. Det var nok medvirkende til at Ville gikk i kirken, det fristet ikke så mye å være i skogen.

Ville (nov. 07)
celebelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 21:21   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg er ikke uenig i det, jeg ville bare ha frem at det er en forskjell fra når jeg gikk på skolen og nå. Nå leses det ikke mye bibelvers på våre gudstjenester, det er mest sang og å tenne lys.

Gammel 21-12-16, 23:54   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Sikkert. Like fullt synes begge mine det er kjedelig.

Gammel 22-12-16, 00:29   #20
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi går ikke i kirken på julaften, og aldri ellers heller annet enn når vi føler at vi må, dvs i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelser til noen vi bryr oss om.
Barna har fått velge fritt om de vil gå i skolegudstjeneste, de har valgt litt forskjellig, men oftest det alternative opplegget på skolen.
Nå har skolen vår sluttet med skolegudstjeneste før jul og har valgt å ha et samlende opplegg for alle i gymsalen i stedet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.