|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei fysjom, sånne ting driver ikke vi med, hedninger som vi er.
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Det er ikke som at gudstjeneste nødvendigvis er så himla stas heller, altså. Jeg synes det var uuuurkjedelig i min oppvekst, og skulle ønske jeg slapp. (Når det er sagt, så er det fint om opplegget er bra).
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Her var gudstjenesten i går, også er det siste skoledag med kos på skolen i dag. I følge tre av venninnene til eldste datter, som var innom med gaver til henne i går etter skolen (min datter var syk og hjemme) hadde det vært kjeeedelig i kirka. Men de er vel i en slik alder at de er for store, og har vært med for mange ganger til å synes at det er særlig spennende lenger, samtidig som de ikke er store nok til å kjenne på høytidsstemningen eller nostalgien. Men nå er det vel ikke noen krise om man av og til må være med på noe man synes er kjedelig.
Og det høres jo ut som et veldig fornuftig opplegg, som egentlig kunne vært fint for alle. Så litt synd at de må deles opp egentlig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-12-16 kl 14:19. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
Våre barn har alltid fått velge selv. Vi har vært tydelige på at selv om vi voksne ikke tror, kan de gjøre seg opp sin egen mening og at det er helt greit at de tror på en gud.
|
|
|
#5 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Enig. Jeg kan ikke akkurat heller si at jeg minnes de påtvungne skolegudstjenestene med glede. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tittel og tittel....
|
Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.
|
|
|
|
#7 |
|
koko
|
Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg sendte mail til rektor for et par år siden for å spørre hva alternativet var. Min datter med Asperger syndrom var usikker på hva hun ville og det var jo umulig for henne å velge når hun ikke visste hva hun faktisk valgte mellom. Da fikk jeg beskjed om at det var 3 år siden noen hadde valgt å ikke gå i kirken, så de kom ikke til å lage noe alternativ før noen faktisk meldte fra om at de ikke skulle i kirken. Dette ble da helt uaktuelt for min datter som har behov for forutsigbarhet og hun valgte derfor kirken. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Poden var med i år. Som bonus fikk han lese høyt fra juleevangeliet foran stappfull kirke
|
|
|
#11 |
|
Kald på føttene
|
Jeg sendte en mail den dagen påmeldinga ble sendt ut, for å få vite hva alternativet innebar. Svaret var at det ikke var klart. Det ble faktisk ikke klart før ettermiddagen dagen før gudstjenesten, hvor jeg fikk vite at ungen kunne velge å jobbe med et samfunnsfagprosjekt eller å gjøre matteøvinger på nett.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og nettopp ting som dette, gjør at det er viktig for meg å signalisere at et alternativ faktisk er ønsket. Jeg blir så sur.
|
|
|
|
#14 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Da hadde jeg reagert rimelig kraftig ja |
|
|
|
|
|
#15 |
|
WF: Sausnebbet
|
Nå har ikke skolen jeg jobber på gudstjeneste, men vi har en adventsmarkering som folk fra kirken leder. Tidligere har alternativet vårt vært å rope på den læreren som selv ikke ville delta i slike sammenhenger, og be denne "fikse noe". Jeg har mast i årevis om at vi må ha et skikkelig opplegg for de som ikke skal være med på denne adventsstunden. I år ble det endelig lagt opp til at en lærergruppe kunne få utarbeide et skikkelig og godt alternativ til den religiøse samlingen. Og siden jeg mener så mye om slikt, passet jeg på å melde meg til dette. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
På skolen vår vil jeg si de har et fullgodt alternativ, jamfør tidligere innlegg i tråden. Jeg har tidligere ikke visst hva alternativet har gått ut på, for det har ikke vært så mye info før. Alternativet hadde i år tydeligvis også fokus på jul, med betydningen av ordet "jul", og deretter også juleevangeliet, hvor de skulle se en dramatisering av dette (jeg vet ikke hvordan denne er, det skal være fra NRK super), men slik jeg forstår det skulle det være på en mer informativ og ikke forkynnende måte. De skulle ta tak i hovedbudskapet, og jobbe videre med dette som tema. Også skulle det være allsang innimellom, av sanger hvor det religiøse er fraværende eller nedtonet, men som likevel handler om jul eller vennskap/fred. Jeg tror til og med de som mener venstresiden og HEF hater (faktisk) norsk kulturarv, og vil denne til livs fordi de ønsker å gå bort fra skolegudstjenester, må finne dette alternativet noenlunde spiselig. Eller kanskje ikke, hva vet vel jeg.
|
|
|
#17 |
|
Dragedytteren
|
Hos oss er alternativene ganske likestilte, har jeg inntrykk av. Det er påmelding til gudstjeneste eller "jul i gamle dager". Femte trinn er med på framføringen på det stedet hver enkelt melder seg på.
|
|
|
#18 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er ikke uenig i det, jeg ville bare ha frem at det er en forskjell fra når jeg gikk på skolen og nå. Nå leses det ikke mye bibelvers på våre gudstjenester, det er mest sang og å tenne lys.
|
|
|
|
#19 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sikkert. Like fullt synes begge mine det er kjedelig.
|
|
|
#20 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi går ikke i kirken på julaften, og aldri ellers heller annet enn når vi føler at vi må, dvs i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelser til noen vi bryr oss om. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|