Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Heisann. Jeg er paa ferie med mann og barn (!) ettersom jeg i motsetning til hva noen skulle tro, faktisk prioriterer familien min. Men det er altsaa inntekt fra jobben min som muliggjoer denne ferien. Ikke luft og kjaerlighet. Selv om slike prosaiske ting tydeligvis faar enkelte til aa se roedt og klikke i vinkel.
Jeg kan godt utdype hva jeg mente, og som en liten rettesnor; bina, ElinM og Zoë leser meg paa vrangen. Jeg mener at unger som laeres at alle alltid skal slippe alt de har i hendene fordi ungen vil leke/underholdes = prioriteres fremfor voksenplikter HELE TIDEN blir ekle. Ja, til og med motbydelige. Hvis dette er aa prioritere, da vil ikke jeg prioritere barn.
At jeg redder ungen fremfor jobbPC-en dersom det brenner, er vel en selvfoelge. Men aa ha ansvar for barn og familie, betyr som maximillia paapekte; ansvar for oekonomi, helse og hus. At slike fornuftige oekonomiske prioriteringer skulle staa i motsats til trygghet og omsorg er meg en gaate.
Er det mangel paa omsorg om jeg IKKE setter meg ned paa gulvet og leker? Er det omsorgssvikt at jeg innimellom lar ungen vente litt, fordi jeg skal gjoere noe ferdig? Er man ikke elsket om man maa vente paa tur? Hvis barn maa vente av og til, er det fordi dere ikke elsker dem?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
ElinM: Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at Madam Mim refererer direkte til dine barn.
Madam Mim: Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at Allium antyder at folk med hjemmekontor eller jobber som griper inn i hverdagen hjemme bedriver omsorgssvikt.
Nei, jeg refererte ikke til ElinMs barn, jeg vet ikke om de er ekle eller ei. Jeg snakket generelt. Jeg mener barn som ikke kan vente paa tur, ikke laerer aa bidra og ikke skjoenner at foreldre og andre voksne ikke alltid kan slippe alt for deres skyld, er ekle. Jeg har sett slike barn (og foreldrene deres) og dette er klassiske curlingfreldre, som koster vekk enhver hindring, flytter andre unger unna, slik at deres unger kommer fremst, osv.
Jeg er paa linje med Allium, beklager at det ikke kom tydelig nok frem.
Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.
(...) At man ikke skal droppe å lage middag på grunn av at ungene vil leke, men heller ta med barnet på matlagingen. Det betyr ikke at man er mer glad i middag enn i barnet, men at man vil lære barnet at middag er viktig, og samtidig hvordan man lager mat.
Jepp. dette er viktig for meg. Jeg vil IKKE ha en bortskjemt brelunge, men en dugandes jente som kan klare seg selv og er flink. Hun vasket verandagulvet da jeg gikk og foelte seg saa flink og nyttig.