Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-16, 09:28   #11
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

På Hvite busser sine nettsider står det at 160 000 personer har reist med dem siden 1992, men jeg finner ikke en eneste evaluering av opplegget. Det er ganske interessant og egentlig litt skremmende.

Det er jo nesten umulig å kritisere et slikt opplegg, siden temaet er så alvorlig og viktig. Men når så mange 15-åringer skal delta, bør man jo vite at dette er noe som har en hensikt og en positiv effekt. (Og om de sterke inntrykkene evt. har negativ effekt for f.eks. sårbare ungdommer.) Bare så det er sagt: Jeg mener det er ekstremt viktig at barn og unge lærer om det som skjedde under 2. verdenskrig og har selv blitt sterkt berørt av å besøke konsentrasjonsleirene ved Krakow. Jeg mener også at 15-åringer skal tåle å "kjenne på andres smerte" til en viss grad. Samtidig er det ikke gitt et slikt opplegg er det som gjør at 15-åring sitter igjen med noe som gjør at vi unngår at noe liknende skjer igjen.

Sitat:

Sitat:

– Det blir feil hvis norske ungdommer uten forberedelser blir sluset rett inn i Nazi-Tysklands dødsfabrikker uten at man for eksempel har fortalt dem om nordmenns medvirkning den gang norske jøder ble deportert til Auschwitz. Det er moralsk forkastelig og pedagogisk meningsløst, sier Fure.

– Eller uten å opplyse dem om at det fantes serberleirer i Norge under annen verdenskrig med norsk vaktmannskap, der 75 prosent av fangene ikke kom levende ut. I Beisfjord i nord hadde vi en slik dødsleir – bemannet av nordmenn. Det er nødvendig å ta med et selvkritisk blikk på vår egen historie. Dette ble nå lagt inn, fortsetter han.

– Disse reisene har tidligere heller ikke tatt med den jødiske kulturen som er gått tapt for Europa. Det er bøtet på med en vandring gjennom den gamle jødiske bydelen i Krakow rett ved Auschwitz, og avsluttet på den jødiske kirkegården, dagen før besøket i Auschwitz-Birkenau. Av 68000 jøder i Krakow før krigen er det i dag bare et par hundre tilbake, sier Fure.

Odd-Bjørn Fure ble intervjuet om Hvite busser i Aftenposten i 2010, og det er interessant det han sier (mulig opplegget er justert siden da?):

Hvis det har vært omtrent lik deltakelse pr. år fram til i dag har Hvite busser en omsetning på over 35 mill. kr. i året hvis jeg ikke regner helt feil. Store deler av dette kommer altså fra skoleelever og penger samlet inn på dugnad, og det skjer med utgangspunkt i skolen (selv om det ikke er i skoletiden men høstferien for mange). Da er det da veldig rart at det ikke gjøres noen evaluering av hvordan opplegget fungerer, inkl. hvordan det virker på klassemiljøet når enkelte elever ikke kan bli med av forskjellige grunner, og ikke minst hva elevene sitter igjen med av inntrykk og kunnskap etterpå.

Satt alle argumenter om gratisskoleprinsippet til side. Dette er det viktigste motargumentet mot Hvite busser og den type reiser.

Ja, det er viktig at norske ungdom kjenner historien om 2. verdenskrig. Det skal ikke skje igjen. Men vektingen blir for meg feil. Hvilke fokus er det på hendelser nærmere oss i tid, på dagens samfunn? De drar en hel uke på tur (mange gjør dette i skoletiden og ikke ferie) og i tillegg bruker de mye tid på forhånd for å få mest mulig ut av turen. I seg selv bra, men totalen blir for mye.

Jeg må innrømme at jeg har flau smak i munn over at vi samler inn penger for å dra på skoletur til Polen og se noe vi faktisk kan lære om uten å fysisk se stedet det skjedde for 70 år siden. Tenk om vi hadde samlet inn tilsvarende sum til noen som trenger det i dag? Tenk om dugnadsånden var like stor for å hjelpe andre.

(Ja, mitt barn skal på tur. Jeg liker det ikke, men jeg bruker ikke hennes ungdomstid til å statuere et eksempel når jeg ikke nådde gjennom med at turen ikke burde arrangeres.)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.