Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-16, 19:07   #301
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Dette samsvarer med det vi fikk til svar fra skole/kommune da denne debatten gikk vedr. leirskole på barneskolen.

Når det gjelder Polen-tur på ungdomsskolen derimot, var det INGEN foreldre som protesterte på foreldremøtet om klassetur. Flere forslag ble diskutert - og det ble overveldende flertall for Polen med pris i 7000-klassen.

Med dette som bakgrunn klarer jeg ikke se det store problemet med at hvert barn jobber inn dugnadspenger til sin egen faktura. Det som har overrasket meg mest, er hvor mange som ikke deltar i dugnadene fordi de heller vil betale hele beløpet for de håpefulle. I en slik setting hadde det opplevdes urettferdig om de som jobber mye med dugnader skal tjene inn til en fellespott.

At ingen protesterte gjør det ikke mer lovlig. Hvem er det egentlig som ønsker å være den ene som velter lasset hvis stemningen i en foreldregruppe er overveldende positiv? Det er nettopp det som er årsaken til at det ikke er lov å øremerke dugnadsmidler. Jeg synes det er rystende hvis skolen tillater den praksisen dere har lagt dere på (jeg tar det for gitt at de er informert hvis dette er en tur som skal skje i skoletiden).

Gammel 14-04-16, 19:10   #302
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Her gikk de over til å kalle det en foreldrearrangert tur i høstferien for å komme seg unna gratisprinsippet. Og det er elever som ikke blir med hvert år, enten grunnet økonomi, at de ikke ønsker å være med eller fordi de bor på asylmottaket og ikke kan reise utenfor Norge. Jeg vet at folk har prøvd å si fra på foreldremøte, men det har vært flertallet som bestemmer.

Møkkafolk, rett og slett.

Gammel 14-04-16, 19:18   #303
Penelope
Superaktiv

Medlem siden: Sep 2006
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

At ingen protesterte gjør det ikke mer lovlig. Hvem er det egentlig som ønsker å være den ene som velter lasset hvis stemningen i en foreldregruppe er overveldende positiv? Det er nettopp det som er årsaken til at det ikke er lov å øremerke dugnadsmidler. Jeg synes det er rystende hvis skolen tillater den praksisen dere har lagt dere på (jeg tar det for gitt at de er informert hvis dette er en tur som skal skje i skoletiden).

Jeg sitter ikke i noen komité, men dette er den forståelsen jeg har fått som en vanlig foresatt.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 19:44   #304
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

For det er kjempekult når alle snakker om at det ikke ble noe av pga moren til Per....

Gammel 14-04-16, 19:54   #305
Penelope
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For det er kjempekult når alle snakker om at det ikke ble noe av pga moren til Per....

Jeg har stor forståelse for økonomi-biten av dette.
Og jeg leser at gratis-prinsippet også innebærer regulering av dugnadsmidler. Det var jeg ikke klar over. Det har ikke vært en debatt på vår skole.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det må være sånn, under forutsetning at "Per" ikke har noen særskilte utfordringer som gjør at han ikke kan delta på dugnad. Da burde ikke dårlig økonomi hos moren til Per ha noen betydning - isolert sett?

Kunne man ha løst det ved å foreta anonym avstemming vedr. arrangement av slike turer?

Gammel 14-04-16, 19:57   #306
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det må være sånn, under forutsetning at "Per" ikke har noen særskilte utfordringer som gjør at han ikke kan delta på dugnad. Da burde ikke dårlig økonomi hos moren til Per ha noen betydning - isolert sett?

Men hvordan og hvem skal avgjøre om Per har utfordringer da?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 19:58   #307
Penelope
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hvordan og hvem skal avgjøre om Per har utfordringer da?

Ser den. Ikke lett.

Gammel 14-04-16, 20:01   #308
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og jeg leser at gratis-prinsippet også innebærer regulering av dugnadsmidler. Det var jeg ikke klar over. Det har ikke vært en debatt på vår skole.

Kunne man ha løst det ved å foreta anonym avstemming vedr. arrangement av slike turer?

Nå kommer det jo litt an på hva slags dugnad det er snakk om. Her er det mye foreldredugnad har jeg inntrykk av. Og det er helt klart lettere for mammaen og pappaen til Ola som har et stort familie og jobbnettverk å få solgt dopapir og fisk enn Per som må gå rundt på dørene for å få gjort det samme. Eller for foreldrene som har god helse å møte på kveldsdugnad enn alenemoren som har en kronisk sykdom. Det er store forskjeller på både ungdommer og foreldrene og jeg har inntrykk av at det gjerne er de samme som velger dugnadsaktiviteter som har stort nettverk og god arbeidsevne nettopp fordi de orker å melde seg frivillig til å sitte i komiteen for turen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 20:11   #309
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kommer det jo litt an på hva slags dugnad det er snakk om. Her er det mye foreldredugnad har jeg inntrykk av. Og det er helt klart lettere for mammaen og pappaen til Ola som har et stort familie og jobbnettverk å få solgt dopapir og fisk enn Per som må gå rundt på dørene for å få gjort det samme. Eller for foreldrene som har god helse å møte på kveldsdugnad enn alenemoren som har en kronisk sykdom. Det er store forskjeller på både ungdommer og foreldrene og jeg har inntrykk av at det gjerne er de samme som velger dugnadsaktiviteter som har stort nettverk og god arbeidsevne nettopp fordi de orker å melde seg frivillig til å sitte i komiteen for turen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 20:13   #310
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke gitt at de som har dårligst råd er de som har størst ressurser til å bidra. Av og til er det slik at folk som har dårlig råd har det fordi det generelt skorter på ressurser. Det er jo ikke slik at det er ungenes bidrag alene som gir penger i kassa: vanligvis krever det tilrettelegging fra foreldre eller tilgang på nettverk for at ungene skal klare å fullføre.

Og anonym avstemning ville jo ikke hjelpe noe, med mindre man går for enstemmig avgjørelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 20:17   #311
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det faktisk ganske kjipt å være den som sier at "Sorry, men det er umulig for M å delta på dugnad, og vi voksne har ikke overskudd vi heller. Vi prioriterer å bruke penger på leksehjelp og avlastning, så med mindre resten av klassen spanderer på M, kan hun ikke bli med."

Nope, det ville jeg aldri sagt høyt. Uansett hvor sant det er.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 20:20   #312
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Hvite busser sine nettsider står det at 160 000 personer har reist med dem siden 1992, men jeg finner ikke en eneste evaluering av opplegget. Det er ganske interessant og egentlig litt skremmende.

Det er jo nesten umulig å kritisere et slikt opplegg, siden temaet er så alvorlig og viktig. Men når så mange 15-åringer skal delta, bør man jo vite at dette er noe som har en hensikt og en positiv effekt. (Og om de sterke inntrykkene evt. har negativ effekt for f.eks. sårbare ungdommer.) Bare så det er sagt: Jeg mener det er ekstremt viktig at barn og unge lærer om det som skjedde under 2. verdenskrig og har selv blitt sterkt berørt av å besøke konsentrasjonsleirene ved Krakow. Jeg mener også at 15-åringer skal tåle å "kjenne på andres smerte" til en viss grad. Samtidig er det ikke gitt et slikt opplegg er det som gjør at 15-åring sitter igjen med noe som gjør at vi unngår at noe liknende skjer igjen.

Odd-Bjørn Fure ble intervjuet om Hvite busser i Aftenposten i 2010, og det er interessant det han sier (mulig opplegget er justert siden da?):

Sitat:

– Det blir feil hvis norske ungdommer uten forberedelser blir sluset rett inn i Nazi-Tysklands dødsfabrikker uten at man for eksempel har fortalt dem om nordmenns medvirkning den gang norske jøder ble deportert til Auschwitz. Det er moralsk forkastelig og pedagogisk meningsløst, sier Fure.

– Eller uten å opplyse dem om at det fantes serberleirer i Norge under annen verdenskrig med norsk vaktmannskap, der 75 prosent av fangene ikke kom levende ut. I Beisfjord i nord hadde vi en slik dødsleir – bemannet av nordmenn. Det er nødvendig å ta med et selvkritisk blikk på vår egen historie. Dette ble nå lagt inn, fortsetter han.

– Disse reisene har tidligere heller ikke tatt med den jødiske kulturen som er gått tapt for Europa. Det er bøtet på med en vandring gjennom den gamle jødiske bydelen i Krakow rett ved Auschwitz, og avsluttet på den jødiske kirkegården, dagen før besøket i Auschwitz-Birkenau. Av 68000 jøder i Krakow før krigen er det i dag bare et par hundre tilbake, sier Fure.

Hvis det har vært omtrent lik deltakelse pr. år fram til i dag har Hvite busser en omsetning på over 35 mill. kr. i året hvis jeg ikke regner helt feil. Store deler av dette kommer altså fra skoleelever og penger samlet inn på dugnad, og det skjer med utgangspunkt i skolen (selv om det ikke er i skoletiden men høstferien for mange). Da er det da veldig rart at det ikke gjøres noen evaluering av hvordan opplegget fungerer, inkl. hvordan det virker på klassemiljøet når enkelte elever ikke kan bli med av forskjellige grunner, og ikke minst hva elevene sitter igjen med av inntrykk og kunnskap etterpå.

Sist redigert av noen : 14-04-16 kl 20:29.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 20:27   #313
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Regner med at det er forskjell på offentlig og privat skole?

Noen som vet?

Gammel 14-04-16, 20:32   #314
Penelope
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Noen som vet?

Mener at en privatskole jeg kjenner til har turen innbakt i skolepengene.

Gammel 14-04-16, 21:00   #315
Penelope
Superaktiv

Standard

Må bare si at jeg er utrolig imponert over dugnadskomiteen her. De har laget en helårsplan med svært varierte aktiviteter som går langt utover det jeg tidligere har tenkt på som tradisjonelle dugnadsaktiviteter. De aller fleste aktivitetene er tilrettelagt for elevene selv. Med en slik variert liste ville jeg synes det var svært overraskende om en elev i en ordinær ungdomsskole ikke ville være i stand til å bidra på noen av dem.

Det er sikkert ikke like variert og kreativt alle steder - det avhenger nok av komitéen.

Gammel 14-04-16, 23:27   #316
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo ikke gitt at de som har dårligst råd er de som har størst ressurser til å bidra. Av og til er det slik at folk som har dårlig råd har det fordi det generelt skorter på ressurser. Det er jo ikke slik at det er ungenes bidrag alene som gir penger i kassa: vanligvis krever det tilrettelegging fra foreldre eller tilgang på nettverk for at ungene skal klare å fullføre.

Og anonym avstemning ville jo ikke hjelpe noe, med mindre man går for enstemmig avgjørelse.

Helt enig. Jeg har jobbet med oppfølging av mange som mottar sosialhjelp og det er mange som generelt ikke har ressursene til å stille på dugnad. Det er helt utrolig i mange tilfeller hvordan ressursbruk og pengebruk blir prioritert. Det er veldig mange barn som virkelig trenger positive fritidsopplevelser i trygge omgivelser og jeg synes det er helt på trynet at det legges opp til den slags for klasser som ikke alle kan være med på. Eller som arrangeres på en slik måte at de mest sårbare barna nok en gang får bekreftet atforeldrene deres ikke strekker til.

Ps. Jeg mener selvfølgelig ikke at alle som mottar sosialhjelp har lite ressurser eller at det det ikke gjelder andre også.

Sist redigert av vixen : 14-04-16 kl 23:39.
vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 23:30   #317
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Man må jo ikke utfordringer for å være imot. Jeg er imot. Jeg har pt god råd og barn uten problemer av noe slag. Kult for Junior at jeg evt argumenter det jeg kan for at en klassetur "alle " vil ha ikke skal bli noe av.

Gammel 14-04-16, 23:48   #318
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også i mot. Nå er det noen år til mine er så gamle at dette er aktuelt, men vet at 8. klassene på skolen hvor mine skal gå allerede nå har startet dugnad for å samle inn penger til turen deres om to år, så jeg antar at de ikke slutter når mine går der.

Gammel 14-04-16, 23:54   #319
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tilbakemeldingene fra elevene her har vært veldig gode, og særlig opplegget rundt konsentrasjonsleirene. De har tydelig fått mye ut av det og det har gjort inntrykk som de tar med seg videre. Til og med bussturen syns de var staselig.

Vi har den samme erfaringen.

... Det som har overrasket meg mest, er hvor mange som ikke deltar i dugnadene fordi de heller vil betale hele beløpet for de håpefulle.

Hvorfor er det så rart? I en travel hverdag kan det være lettere å betale seg ut. Tid er penger og sånn.

Gammel 14-04-16, 23:57   #320
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi har den samme erfaringen.

Hvorfor er det så rart? I en travel hverdag kan det være lettere å betale seg ut. Tid er penger og sånn.

Synes ikke det er noe rart i det hele tatt! Men desto tydeligere blir forskjellene også.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:50.