Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-15, 11:33   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Har ikke konfirmant riktig ennå, men hun skal få min gamle bunad som henger på kottet og selskapet. Det vet hun om.

Jeg syns selskapet er en mer enn fin nok gave alene fra foreldrene, bare så det er sagt. Har regnet litt på hva det kommer på for oss hvis vi har det på lokale og bestiller mat osv, og det blir da fort å brenne av 20 000 for en fest. Etter opptelling blir det ca 50 gjester. Det er viktig for konfirmanten av ulike årsaker at hun får et selskap hvor alle kommer og feirer henne, og det skal vi få til.
Store pengesummer hadde hun ikke fått, selv om besteforeldre hadde gitt bunad ( hadde ikke min gamle vært for liten for meg, kunne det fort vært alternativet at hun fikk bunad av besteforeldre).

Et annet barn i familien fikk besteforeldrebunad, den var kjøpt brukt og sydd om hos sydame. Det synes jeg er mer enn bra nok - de fleste bunader er så pent stelt med og så lite brukt.
Skulle jeg teoretisk gitt store pengesummer, ville det vært med klausul. Enten om barnet sparte til en stor ting ( moped, førerkort, utveksling i utlandet o.l. rimelig fornuftige ting - nei, ikke russebuss eller merkeveske), eller sperret konto til bolig. Hvis man ikke har flust med penger, tenker jeg det er noe konfirmanten godt vet om. En gave med stor nytte og framtidsvyer er medlemskap i OBOS eller lignende, om de ikke er medlemmer fra før.

Konfirmerer de seg i kirken, tenker jeg Bibel og salmebok er noe som foreldre eller faddere kan gi. Det bør være på gavebordet til alle konfirmanter som har bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 11:36   #2
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Konfirmerer de seg i kirken, tenker jeg Bibel og salmebok er noe som foreldre eller faddere kan gi. Det bør være på gavebordet til alle konfirmanter som har bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro.

Obs, hos oss så får de Bibel i konfirmasjonspakken.

Gammel 22-09-15, 11:57   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Obs, hos oss så får de Bibel i konfirmasjonspakken.

Det holder jo ikke med en konf. bibel. Man må ha en med skinnbind og navnet sitt i gull. Glemte jeg helt å understreke. En bibel er en bruksgjenstand, det er helt innenfor å ha et par stykker.

Gammel 22-09-15, 12:06   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro når de konfirmerer seg?

Gammel 22-09-15, 12:12   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei.

Sitat:

Faktisk er spørsmålet om hvem som bekrefter hvem en teologisk krangel. For i sterkt dogmatisk troende kretser er konfirmasjonen den enkeltes bekreftelse av Gud. Men i den mykere statskirken er det motsatt.

http://forskning.no/historie-religio...konfirmasjonen

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 13:52   #6
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis ikke du assosierer deg med troen til kirken du konfirmerer deg i - hva er ellers vitsen? Statskirken sier selv at "I samsvar med oppdraget fra Kirkens Herre døper kirken barna når de som bringer dem til dåpen, vil at barna skal døpes og oppdras i den kristne forsakelse og tro. Opplæringen i konfirmasjonstiden er en viktig del av kirkens arbeid med å oppfylle sitt ansvar for dem som er døpt: Kirken vil be for de unge, undervise dem og hjelpe dem til å leve som kristne i forsakelse og tro, tilbedelse og tjeneste."

Konf. datoene her ligger tre år fram i tid, så jeg vet alt dagen i 2018.

Sist redigert av Charlie : 22-09-15 kl 14:02.
Gammel 22-09-15, 19:19   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis ikke du assosierer deg med troen til kirken du konfirmerer deg i - hva er ellers vitsen? Statskirken sier selv at "I samsvar med oppdraget fra Kirkens Herre døper kirken barna når de som bringer dem til dåpen, vil at barna skal døpes og oppdras i den kristne forsakelse og tro. Opplæringen i konfirmasjonstiden er en viktig del av kirkens arbeid med å oppfylle sitt ansvar for dem som er døpt: Kirken vil be for de unge, undervise dem og hjelpe dem til å leve som kristne i forsakelse og tro, tilbedelse og tjeneste."

Konf. datoene her ligger tre år fram i tid, så jeg vet alt dagen i 2018.

Konfirmasjonen er (som det står) en forbønnshandling og en del av dåpsopplæringen. Den stiller ingen krav til noen bekjennelse. For noen gir konfirmasjonsforberedelsene sågar den refleksjonen de trenger for å lande på at de ikke bekjenner seg til kristendommen. Forbønnshandlingen er en gave uten krav.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.