Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg kan sikkert finne noen, men ikke akkurat nå (man finner vel alt bare man leter). Min egen sunne fornuft sier meg at det ikke er lett å dekke behovet i dag, bla. på grunn av stadig synkende mineralinnhold i jorda (pga. kunstgjødsling), økt forurensning, røyking, for høyt inntak av ferdigmat, sukker, salt osv. P-piller og andre medisiner kan forhindre opptak av endel vitaminer, har jeg hørt, men det har jeg ikke dokumentasjon på. Hva er normalt sunn mat, forresten? Når man leser ernæringsdiskusjoner på forskjellige fora får man jo litt hakeslepp av hva folk mener er normalt. Jeg er og forblir totalt overbevist om at mange har ernæringsmangler i større eller mindre grad i dag, at det ikke er enkelt å dekke behovet via kostholdet. Der er jeg ganske bastant.
Vel, jeg kan jo bruke meg selv som eksempel. Da Iben var innlagt med kikhoste så spurte en lege som var innom om hun kunne få ta noen blodprøver av meg. Det var for å sjekke innhold av vitaminer og sånt i blodet, altså om ting var dekket. Dette var ca 4-5 uker etter jeg hadde født.
Nå, jeg har ikke verdens beste kosthold. Dvs at jeg spiser "normalt" om det er noe som heter det, men lager sjelden mat fra bunnen, hvertfall slik som "fra bunnen" defineres på dette forumet. :lat: Jeg liker frukt og grønt, men kan absolutt ikke garantere for 5 om dagen. Godis og cola hører helgene til. Ellers drikker jeg en del juice, med masse deilig fruktsukker. Økologisk spiser jeg omtrent aldri.
Og hva ble resultatet? Vel, jeg var godt innenfor alle verdiene jeg trengte å være innenfor, bortsett fra jern. Men det er vel temmelig normal siden jeg fremdeles var i barsel.
Så du kan være så bastant du bare vil, men jeg er nå uansett et levende eksempel på at man verken trenger et perfekt kosthold ELLER tilskudd av noe slag, for å likevel ha et helt normalt lager av nødvendige vitaminer og mineraler i kroppen.