Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er vold?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-15, 16:19   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Nei, her er jeg uenig med deg altså. Her diskuteres en bestemt sak i media, hvor en mistenkt mor får fritt spillerom for sin versjon av saken. Når du i hovedinnlegget legger opp til en diskusjon om "er dette vold?", så er det jo helt naturlig å diskutere hvorvidt morens versjon av "håndklekastingen" er troverdig eller ikke. Dette handler jo om hennes versjon av hva rettssystemet har gjort mot henne, og det går ikke an å diskutere rettsystemet funksjon ut ifra hennes beskrivelse av dette. Vi vet ikke hva "håndklekastet" var for noe. Vi vet bare hva hun sier om det. Og det er et kjempeviktig poeng som selvfølgelig må være sentral i en tråd som denne.

Jeg syns dette illustrerer problemstillingen til de uskyldig mistenkte veldig godt. Vi tar ikke mors versjon av saken for god fisk, selv om saken "kun" endte i en påtaleunnlatelse. Vil naboer/venner/andre noen gang kunne tro på foreldrenes versjon? Jeg syns det er veldig viktig at denne moren, og den andre saken som også kom fram, blir tatt opp i media, nettopp for å illustrere at det finnes de som blir urettmessig anklaget. 1 av 10 faktisk. Hvorfor skal vi være skeptiske til mors framstilling av akkurat denne saken, når hun er en av de ti? Eller er hun ikke en av de ti, siden hun fikk påtaleunlatelse.

Og hvem kan si med hånden på hjertet at de ikke har utøvd noe som kan likne på vold mot sitt barn? Som aldri i vill lek har gitt barnet sitt et klaps på baken som kan bli gjenfortalt og mistolket, som aldri har løftet barnet opp etter en arm, som aldri har holdt litt hardere i barnet enn tiltenkt? Som aldri har løftet ungen vekk fra en situasjon, kanskje litt irritert og dermed litt mer brutalt enn ideelt? Skal det ikke mer til enn det for å få en påtaleunnlatelse og folks mistro mot seg? Ingen er ufeilbare og små glipper kan skje, tenker jeg, uten at det er noen krise hvis man har en god relasjon med barnet og skværer opp seg imellom. Å være forelder skal ikke være bare for de ufeilbare.

Jeg syns dette er vanskelig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.