|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Ja, og det er helt greit at det ville værr feil for deg og at du da lar være å delta. Men jeg tror fremdeles det er feil å hevde at det er respektløst overfor de troende.
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Ovenfor deg, kanskje. Men det er nok en del troende som tenker som meg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
Det finnes nok, ja. Men jeg tror ikke det er grunnlag for å anta at det gjelder flertallet i den grad at man kan si "de troende", ei heller en så stor andel at det er av betydnig. I så fall konsentrert til menigheter som har bekymring for andres atferd som hovedgesjeft, og de er det jo i så fall bare å styre unna.
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
Hva i alle verdens dager driver baptister med? Er ikke de ganske sindige?
Jeg tenker at det er forskjell på hvor det er, hva slags aktivitet det er snakk om og hvordan man gjør det. Hvis vi ser litt forbi norsk statskirkeliv har jeg ingen problemer med å se for meg at deltagelse i religiøse handlinger kan være respektløst eller i det minste helt feil. Men hvis vi holder oss innenfor norsk statskirke og andre vanlige kirkesamfunn i Norge (om jeg kan bruke et sånt uttrykk uten å bli arrestert på antallet katolikker i verden) vil det i stor grad være det man kjenner på selv som er den begrensende faktoren. Jeg kan imidlertid uten problemer se for meg ting det ikke er greit å delta i uten å spille med åpne kort også her. Men så lenge man går inn som seg selv og ikke lyver er nok det meste greit. Nattverden er nok det de fleste vil føle er i grenseland der, men selv det vil nok de fleste mene er en privatsak og dermed greit.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
Ah. Da skjønner jeg. Det er en viss risiko for at jeg også hadde vurdert hva som var mest påfallende, snike meg ut eller sitte musestille i en krok.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
Du må ha vært ganske standhaftig som gikk inn igjen etter å ha vært ute og hevet etter pusten?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|