|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Jeg hadde ikke opplevd det respektløst, men om du hadde gått til nattverd og tydelig hatt store kvaler med deg selv ville jeg kanskje synes det var rart, men det hadde vært pga kvalene. Om du hadde gjort det "for å prøve" hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. Folks motivasjon til å delta enten i sang, bønn eller andre ritualer er en sak mellom dem og Gud evt med seg selv (om ikke Gud er en del av verdensbildet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
|
Ehja. Det er vel just presis det jeg skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Personlig pessimist
|
Nei, presis ikke, for du skrev jo at du mente det var respektløst overfor de troende?
![]() |
![]() |
#164 |
|
Guava quoter der jeg skriver at det "for meg vil føles hyklersk" og at "mitt forhold til tro og religion er intenst og personlig", og svarer med "Folks motivasjon til å delta enten i sang, bønn eller andre ritualer er en sak mellom dem og Gud evt med seg selv (om ikke Gud er en del av verdensbildet)." |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Ja, me er truande begge to. Men på veldig ulik måte. Han er veldig akademisk i si tilnærming, og eg er meir inderlig, sjølv om eg og med åra har blitt meir akademisk og litt tørrere. Skapkarismatiker som aldri kjem ut av skapet, der har du meg.
![]() |
#166 |
|
Som jeg skrev så baserte svaret mitt seg på dine utsagn om respektløshet ( med sitatet i tillegg) og det er det jeg ikke helt er med på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Men nå snakker jeg heller ikke om enkeltpersoner, Guava/Niobe. Dere kan vel like lite uttale dere på vegne av alle "de som tror" som jeg kan det, det er en sammensatt gjeng, skulle man tro. (haha) |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Selvsagt ikke, men jeg tror jeg kan svare for hvordan de to menighetene jeg er engasjert i ville forholdt seg til det. Med enkelte unntak sikkert, men jeg vet jo hva som er policyen. Man ønsker jo at ikke-troende skal komme, det er jo det som gir vekst.
![]() |
![]() |
#169 |
|
Jeg er klar over det. Jeg kjenner også svært godt til policyen, og det er vel en av grunnene til at det blir ekstra feil for meg å delta i ritualer jeg er veldig, veldig klar over at jeg ikke egentlig mener er sunne/riktige/sanne. Det er ikke noe vekstgrunnlag i meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Ja, og det er helt greit at det ville værr feil for deg og at du da lar være å delta. Men jeg tror fremdeles det er feil å hevde at det er respektløst overfor de troende.
![]() |
![]() |
#171 |
|
Ovenfor deg, kanskje. Men det er nok en del troende som tenker som meg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
Som sagt så ser jeg at deltakelse i enkelte riter kan være respektløst basert på ritens art. Sånn ut over det kan jeg ikke helt se hva du sikter til med respektløsheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Personlig pessimist
|
Det finnes nok, ja. Men jeg tror ikke det er grunnlag for å anta at det gjelder flertallet i den grad at man kan si "de troende", ei heller en så stor andel at det er av betydnig. I så fall konsentrert til menigheter som har bekymring for andres atferd som hovedgesjeft, og de er det jo i så fall bare å styre unna.
![]() |
![]() |
#174 |
maler
|
Hva i alle verdens dager driver baptister med? Er ikke de ganske sindige?
Jeg tenker at det er forskjell på hvor det er, hva slags aktivitet det er snakk om og hvordan man gjør det. Hvis vi ser litt forbi norsk statskirkeliv har jeg ingen problemer med å se for meg at deltagelse i religiøse handlinger kan være respektløst eller i det minste helt feil. Men hvis vi holder oss innenfor norsk statskirke og andre vanlige kirkesamfunn i Norge (om jeg kan bruke et sånt uttrykk uten å bli arrestert på antallet katolikker i verden) vil det i stor grad være det man kjenner på selv som er den begrensende faktoren. Jeg kan imidlertid uten problemer se for meg ting det ikke er greit å delta i uten å spille med åpne kort også her. Men så lenge man går inn som seg selv og ikke lyver er nok det meste greit. Nattverden er nok det de fleste vil føle er i grenseland der, men selv det vil nok de fleste mene er en privatsak og dermed greit.
![]() |
#175 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#176 |
maler
|
Ah. Da skjønner jeg. Det er en viss risiko for at jeg også hadde vurdert hva som var mest påfallende, snike meg ut eller sitte musestille i en krok.
![]() |
#177 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#178 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg har opplevd tungetale i et bedehus tilhørende Vestlandske Indremisjon. Det var litt som å se et bilkræsj i sakte film.
![]() |
#179 |
maler
|
Du må ha vært ganske standhaftig som gikk inn igjen etter å ha vært ute og hevet etter pusten?
![]() |
#180 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|