|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Eg trur ikkje det er mogleg som foreldre å ikkje påverke barna med livssynet sitt. Og verdinøytralitet er og verdiar, kor ein har vald bort ein del andre verdiar. Men sjølv om ein prøver å verken uttale seg kritisk om kristentro ellee buddhisme, vil ein gjere val på ungane sine vegner. Skal barnet få bøker med religiøse historier, cd-ar med religiøs musikk og skal barnet delta i aktivitetar i organisasjonar med religiøs tilknytning? Skal ein velje bort alt dette på barnets vegne? Ikkje minst kva slags kultur barnet får inn, gjennom bøker og musikk, trur eg er eit område mange ikkje reflekterer over val dei gjer og kva dei formidler.
![]() |
![]() |
#2 |
Off the map.
|
Vi sier at de får velge selv, men de er selvsagt farget av vårt syn. Datteren vår har begynt å synes det er rart at hun ikke er døpt, fordi så mange andre. I hennes verden kan de velge konfirmasjon, mens hun ikke kan velge. Vi forklarer henne at vi ikke ønsket å velge for henne, slik de andre foreldrene faktisk har gjort for de barna som er døpt. Hvis hun vil melde seg inn i kirka så må hun ta et aktivt valg for det.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Når det gjelder religion er det jo ingen som kan si hva som er rett og galt, men jeg ønsker å legge til rette for at barna mine selv kan ta stilling til religion og tro. Vi bor i et område med høy tetthet av innvandrere og barna mine møter mange forskjellige religioner og skikker på skolen, så det er et glimrende utgangspunkt for samtaler om hva andre tror på og det gir rom for refleksjon rundt deres egne tanker og følelser rundt temaet.
Fordi mannen min ønsket det. Hans familie har flere medlemmer som definerer seg som kristne, så for ham var det helt naturlig å velge dåp. I og med at jeg mener at tro er en personlig sak så jeg ingen grunn til å lage bråk om dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|