|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg er glad det nå er bevilget penger til akkurat med det å få god utredning og hjelp da. Så det på nyhetene igår. For folk med disse "diffuse" sykdommene. Kanskje kan god kunnskap og rask hjelp hindre at så mange faller ut av arbeidslivet. For å gå flere år til mange ulike behandler og leger, og alle mener ulikt og har ulike diagnoser, det er veldig slitsomt. Og ikke minst en psykisk påkjenning. Jeg synes fortsatt det er vanskelig å gå til lege med mine problemer, også de som ikke har med FM å gjøre, for det å bli mistrodd i mange år av fagfolk er ikke godt.
|
|
|
#182 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Det kan være både og. Det å gå med konstante smerter og lite søvn over tid tærer jo veldig på kroppen. FM er vandrende smerter i muskler og leddfester, og en minimal evne til å klare hente seg inn, feks gjennom søvn. Og da ender nok noen opp med utmattelse og.
|
|
|
#183 |
|
Librocubicularist
|
Eg tenker og at meistring er eit nøkkelord i denne samanheng. Samtidig er mi subjektive og personlege erfaring, frå eit pasientperspektiv - som eg trur kan vere generaliserbar - at diffuse og uforklarlege smerter er meir skremmande enn smerter ein har kunnskap om og som har ei forklaring. Sjølv er eg i alle fall ikkje redd nokre ekstra dagar med smerter, men eg er redd for ei langvarig forverring av tilstanden min. Og det trur eg gjeld mange med diffuse og uforklarlege smertetilstandar. Ved å vite meir om kva ein kan gjere utan at det blir verre, vil ein gjerne få eit høgare funksjonsnivå. Og derfor vil kanskje dei som har konkrete, objektive funn som gjer denne typen kunnskap mogleg, ha større vilje til å tenke "det blir ikkje betre av å vere heime". Sjølv har eg i alle fall erfart at eg fokuserer meir på funksjon enn symptom, når eg veit korfor kroppen ikkje oppfører seg som eg forventer. Eg reduserer òg såkalla pain avoidance behavior, etter at eg har lært kva slags bevegelsar som kan føre til reell forverring eller opprettholdelse av smertene og kva som ikkje gjer det.
|
|
|
|
#184 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og det er flott! Men kan det ikke være slik at smerter og plager man har oppfattes sterkere dersom man har en jobb man ikke er motivert for? Nå har du en jobb du liker, dermed skal det mye til å være borte fra den. Jeg mener at jeg har lest at fibromyalgi ikke er like vanlig i alle yrkesgrupper, men at det gjerne er kvinner med lavere utdannelse og tilsvarende jobber som får denne sykdommen? |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#186 |
|
Hertuginne
|
Det tror jeg du har rett i. Jeg har lenge gått og slitt med en skulder som har vært vond, og det å få en endelig diagnose og mulig behandling på det, etter å ha hatt vondt i nesten et halvt år (med de begrensninger det har hatt på trening, søvn (ikke lett å sove med en skulder som verker fra bakerst på rygg til langt ned i bicepsen) og jobb) var for meg en enorm lettelse. Nå vet jeg hva som er galt, hva jeg kan og ikke kan gjøre med den, hvordan den skal behandles og hvor lang tid jeg kan forvente at det tar å bli frisk, og det var som om en tung bør forsvant med en gang.
|
|
|
#187 |
|
Mother of Dragons
|
De blir overrasket fordi det vanligste er at folk ikke vil jobbe. Og selv om vi helsearbeidere må være flinke til å prøve å huske at alle de som går rundt med mye vondt og som ikke oppsøker lege, de ser vi ikke. De som ikke ønsker å jobbe blir derfor overrepresentert og gir nok et for nedslående inntrykk av arbeidsviljen i befolkningen.
|
|
|
#188 |
|
Erfaren nok
|
Det er jo mange faktorer. Jeg jobbet i barnehage i 10 år med smerter ingen kunne fortelle meg hva var. Dermed jobbet jeg mot kroppen min med blant annet intense treningstimer, og siden ingen fant noe var jeg liksom ikke bekreftet syk, og visste ikke hvordan jeg skulle jobbe på lag med kroppen min.
|
|
|
#189 |
|
Halloen!
Jepp. Og hvorfor vil de ikke det? Vill gjetning fra min side er at folk ikke ser poenget med å være i en jobb de mistrives i når de kan få akkurat like god inntekt ved å bli hjemme. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ufaglærte jobber og mange typiske kvinneyrker som sykepleier og førskolelærer i bhg er jo ofte veldig mye mer belastende for kroppen enn f.eks kontorjobb. Det er også lettere å legge tilrette med tanke på oppmøte, arbeidstid, hjemmekontor etc. Faktorer som gjør det lettere å stå i jobb over tid. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Personlig pessimist
|
Det varer jo bare til sykepengerettighetene er oppbrukt.
|
|
|
|
#192 |
|
Fjellpiper
|
Hvorfor i all verden velger du å bruke en sånn metafor i denne diskusjonen? Det er etter min mening vilt upassende! (Og ikke særlig treffende heller, hvis du tenker på hvor sitatet kommer fra og hva slags forhold folk arbeidet under der.) |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Rine, eg trur ikkje det er så svart-kvitt at det bare handlar om trivsel på jobb. For det første er det ikkje lukrativt å vere sjukemeld i meir enn 52 veker, då går ein ned til 66% av inntekta ein hadde, så så lenge du går såpass hardt ut mot typiske diagnoser som gir langtidssjukemelde og varig uføre, stemmer det ikkje at det er godt betalt å ligge heime på sofaen. Det å vere kortvarig sjukemeld, er noko anna, det er godt betalt. Og eg er einig i at ein kunne gjort det mindre attraktivt.
|
|
|
|
#194 |
|
Halloen!
Og det er da en ganske lang periode, er det ikke. Og så trenger man heller ikke være i jobb så fryktelig lenge før man har tjent seg opp nok penger til en ny sykeperiode heller. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Erfaren nok
|
Jeg tror godt det kan være "mørketall" når det gjelder menn og slike diagnoser også, som ME og FM. På kurs med Fibromyalgiforbundet var det iallefall en lege som sa det, at han hadde mannlige pasienter som ble utredet og fikk diagnosen FM, men som ba om å få "noe annet", fordi FM var så skambelagt og diffust. Så det kan godt være en del der ute med "ryggproblemer" etc, som har diagnose også.
|
|
|
#196 |
|
Librocubicularist
|
Ja, og det du seier om søvn er jo og ein faktor som er veldig reell, uavhengig av kor subjektive eller objektive smertene er.
|
|
|
|
#197 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Er det noen som kjenner til gode kvalitative undersøkelser av hvorfor kvinner blir sykemeldt og hvordan de opplever sin jobbsituasjon og sin sykemeldingssituasjon? Basert på dagsnytt 18-debatten om den siste undersøkelsen virker for meg som om man prøver å forklare kvantitative funn med synsing og hearsay. (Beklager hvis dette allerede har blitt linket til tidligere i tråden, jeg har ikke lest alle sidene.) |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg veit at FM kan gi dei konsekvensane altså, men blei overraska over klassifiseringa. Det er kanskje nokon av legane her som kan seie kva diagnosegruppe FM ligg i?
|
|
|
|
#199 |
|
Erfaren nok
|
ME er kronisk utmattelse og FM er kroniske smerter.
|
|
|
#200 |
|
Librocubicularist
|
Eg veit ikkje om det er eit vitenskapeleg kvalitativt studium som ligg bak, boka Når plager blir sykdom av fysikalsk medisiner Peer Staff. Men han skriv ein del om det som kalles sammensatte lidelser (her inkluderer han både fibromyalgi, ME og whiplash). Her presenterer han eksempler frå sin praksis. Mykje av boka handler om å jobbe med å forstå smertemekanismer (kognitivt), men ein del av dei eksempla han trekk fram kan kanskje lesast som noko tilnærma kvalitative studier.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|