Sv: Lærerstreik!
Opprinnelig lagt inn av elg, her.
Det er altså ikke for å sikre at folk gjør jobben sin at man ber dem være tilstede på jobb, men for å sikre at alle kan nyte godt av kompetansen som sitter i hodet til ulike kolleger. Jeg vil tro at et lærerværelse består av folk med sine styrker på ulike områder på samme måte som en avdeling i en annen bedrift gjør.
Jeg er helt med på den, og på min arbeidsplass har vi f.eks. fagmøter (samarbeid om planer/prøver o.l) i mine fag annenhver tirsdag og onsdag formiddag (en time på hvert møte) og bunden tid fra 14.00-15.30 to ettermiddager i uken. Vi får gjort det meste av samarbeid i den tiden, men skulle det være noe som dukket opp, er det som regel alltid mulig å få tak i kolleger mellom 8.00- og 15.00. Skulle den jeg må ha tak ha gått hjem, sender jeg en mail/sms og spør om vedkommende har tid til et møte dagen etter. I 99,9 % av tilfellene sier kollegene mine ja til å treffes så snart de har mulighet, og jeg gjør selvsagt det samme når de spør. I mange av tilfellene kan vi også komme fram til en løsning via mail. Jeg har en følelse av at du tror lærere flest iler ut av klasserommet og rett i bilen når siste time er slutt 14.00, men det stemmer ikke i det aller fleste tilfellene.
|