Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Ironi er vanskelig. Enig i at dette virker mot sin hensikt. Som norsklærer ser jeg prosjektet til forfatteren, men han får det ikke helt til. Poenget hans er vel egentlig at det å ta med seg jobben hjem kvelder og helger er nødvendig for å gjøre en god jobb som lærer, og at vi vil ha det sånn, selv om det til tider er slitsomt.
Teofelia: Jeg forsøker også å minske foreldrekontakten på kveldstid. Foreldresamtaler har jeg mellom 7.30 og 8.30 om morgenen, eller mellom 14 og 17 på ettermiddagen. Årsaken er at det er tungvint å hente i barnehagen, dra hjem, lage middag, følge opp unger og så reise tilbake til jobb, for å ha samtaler (litt reisevei). Det er enklere å ta med seg retting og forberedelser hjem. Noen foreldre har fått mitt privatnummer av ulike årsaker, og de ringer meg gjerne søndag formiddag eller en torsdag kveld kl 21. Stort sett med god grunn. Men jeg ønsker altså å bestemme selv når jeg skal jobbe i helger og på kvelder, pga mine egne unger, og foretrekker derfor e-post som jeg kan svare på når det passer. Enig i at argumentet med at foreldrekontakt må foregå i skoletiden ikke er det mest allmenngyldige.
Forøvrig stiller jeg på kveldsarrangementer, frokoster osv selv om det er i foreldreregi (dersom jeg blir invitert, og det passer), vi arrangerer selv minst ett kveldsarrangement i løpet av skolen, jeg skal på overnattingstur med klassen til våren (to dager, reiser 7 dag en, hjemme 20.30 dag to), og jeg var en uke på leirskole i høst (for den ble jeg godtgjort rundt 3000 før skatt, og fikk fem avspaseringtimer).