Sv: Heikki Holmås sin tweet
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Damn, det føles surrealistisk å forsvare et parti som jeg overhodet ikke identifiserer meg med, men here it goes:
Jeg tror ikke det er mulig å opprettholde det velferdssamfunnet mange av FrPs velgere nyter godt av hvis deres partiprogram realiseres. Men det vil igjen føre til velgerflukt, altså SV-effekten. Det vi vil kunne se de neste årene er konsekvensene av at et parti må ta skrittet fra den populismen de har kunnet bedrive i oposisjon, til å måtte vise ansvar som regjeringsparti.
Men hvorfor må du forsvare det? Det er det jeg syns er så snodig, hvorfor må man forsvare et parti man ikke liker? Jeg har aldri forsvart SP selv om jeg er for en sosialistisk regjering.
Og jeg tror dessverre ikke det vil føre til velgerflukt slik det har gjort med SV: Grunnen til det er at de to partienes retorikk er forskjellig. Frp har en sytekultur hvor de legger skylde på alle andre. De kommer selvsagt ikke til å slutte med det i regjering. Så hver gang de ikke får gjennom noe er det de andres feil. Og velgerne kommer til se det, og støtte Siv som arbeider så hardt. Frp er deres sutrestemme, og de kommer ikke til å slutte å ønske å sutre.