Sv: Heikki Holmås sin tweet
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Jeg tror det har med en ganske massiv "male fanden på veggen"-opplevelse i sosiale medier både før og etter valget. Jeg har opplevd venstresiden sin valgkamp som til tider ganske ufin, hvor de var veldig opptatt av å svartmale høyresiden uten å egentlig si så mye om hva de selv hadde tenkt å gjøre, kanskje de satset på at de siste åtte årene skulle tale for seg selv. I tillegg ble messet ganske massivt om at "en stemme til venstre er en stemme til FrP". Etter valget har det, i hvert fall i min FB-feed og twitter-feed vært nærmest paniske tilstander og forsøk på å vise hvor fæle FrP egentlig er, i tilfelle noen ikke har fått det med seg.
Det er altså ikke at jeg ikke forstår skuffelsen til venstresiden over et valg som ikke gikk som de skulle ønske. Jeg forstår også, at når man er på den siden politisk, at det fremstår som ganske skummelt å få et såpass liberalt parti som FrP i regjering, spesielt med tanke på hvor mye grums de faktisk har liggende under der.
Men jeg er på linje med Gaia at jeg skulle ønske at debatten, både i sosiale medier, i media og her på FP gikk litt mer basert på det som skjer akkurat nå uten at man maler fanden på veggen eller lar han være med i debatten i det hele tatt. Det skal forhandles nå, og jeg tipper at de forhandlingene kommer til å bli veldig tøffe, og først når det er ferdig så ser vi bedre hvilke resultater valget har gitt i form av hvem som skal styre og hvordan de har tenkt å styre.
Og jeg tror at FrP kommer til å få seg en gedigen realitetsorientering både i forhandlingene og når de sitter i regjering. Den samme realitetsorienteringen som SP og SV fikk når de gikk inn i regjering med Ap. Det er langt enklere å sitte i opposisjon og peke på alt som er feil enn å faktisk være med å fikse de utfordringene man ser.
Jepp, det er her jeg er. Jeg fikk en vond smak i munnen av måten Ap gikk frem på i valgkampen. På samme måten som jeg ofte får en vond smak i munnen av å lese kommentarfeltene i diverse dagsaviser (hvor det er den massive kritikken av Ap jeg har reagert på).
Og jeg er en person som er enig med veldig mye av det Ap står for og har stemt Ap i flere valg. Jeg har stor respekt for Jens, Hadia og Jonas, som var listetopper i Oslo. Men jeg syns valgkampstrategien deres var trist og vond.
Man skal velges på egen politikk og egne visjoner, ikke fordi man truer med konsekvensen av andres politikk. Jeg blir like gretten når noen skylder på regjeringa for alt som er galt, som når noen prøver å skremme meg fra å stemme høyre eller et sentrumsparti "fordi da kommer FrP-trollet og tar deg! Bø!" I steden for å fortelle meg hvorfor deres alternativ er det beste.
|