Sv: Heikki Holmås sin tweet
Damn, det føles surrealistisk å forsvare et parti som jeg overhodet ikke identifiserer meg med, men here it goes:
Ja, FrP har velgere og en del politikere som har holdninger og menneskesyn som er fullstendig uforenelig med mine. Men FrP, som parti, har i innledningen til sitt pariprogram følgende utsagn:
Sitat:
Vi tar sterk avstand fra forskjellsbehandling av mennesker basert på kjønn, religion eller etnisk opprinnelse, og vi vil verne om de rettighetene som Grunnloven legger opp til; som eiendomsrett, næringsfrihet, den personlige frihet, ytringsfrihet, trosfrihet og organisasjonsfrihet.
Lederen for FrPU er "innvander". Og det er mange innvandrere som stemmer FrP. FrP er et økonmisk liberalistisk parti i grunn, de er for lite statlig innblanding, lite byråkrati og stor personlig frihet. Og de har dempet seg noe de siste årene, muligens for å kunne bli spiselige i for et samarbeid.
Jeg tror ikke det er mulig å opprettholde det velferdssamfunnet mange av FrPs velgere nyter godt av hvis deres partiprogram realiseres. Men det vil igjen føre til velgerflukt, altså SV-effekten. Det vi vil kunne se de neste årene er konsekvensene av at et parti må ta skrittet fra den populismen de har kunnet bedrive i oposisjon, til å måtte vise ansvar som regjeringsparti. Og, igjen, før dere maler fanden på veggen - vent og se.
Vær tydelig motstandere hvis dere er uenige med den politikken som faktisk gjennomføres, engasjer dere og stem ved neste valg. Men, vær så snill, ikke vær redd for skygger.
|