Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.
Det er vel der flåsingen min om at Inagh og jeg kan bytte på kommer inn.
Ellers er det jo noe med hvordan man beregner verdier når det å sitte og ringe hjem til folk i middagstider for å selge skrapelodd og abonnementer ( :btdt: ) gis høyere verdi på skalaen enn å f.eks. trene opp eget barn med autisme til sosiale ferdigheter, kjøre en eldre nabo til lege osv. Jeg vil påstå at målestokken vi bruker trenger en oppgradering. Og at en del oppgaver ikke genererer penger fordi man slipper "regningen" man ellers ville ha hatt. Når ellers kan man slippe unna med å betale knapper og glansbilder for en omsorgstjeneste, skattlegge lønnen og samtidig nekte mottaker rettigheter som pensjonspoeng osv enn når tilbyderen også er en forelder som er veldig glad i barnet sitt? Hvorfor kan Inaghs hjemkommune kanskje ansette meg for en anstendig lønn (og kalle det verdiskapning) og min kommune ansette Inagh om vi begge kaster inn håndkledet, men så lenge vi begge blir der vi er så er det ikke verdiskapende arbeid? Det må jo være fordi noen har definert det bort og fordi det ikke er vilje til å f.eks. ansette Inagh til jobben hun uansett gjør.
Jeg tenker at man i samfunnet ellers bør gjøre mer av det man bl.a. gjør her på FP og i det minste filtrere litt før man går til frontalangrep mot deltidsarbeidende. Men det ville sannsynligvis ikke gitt særlig blest, da. Men ja. Det er litt av grunnen til at LO-lederen provoserer meg litt. Fordi at selv om jeg ser at hun peker på noe som bør diskuteres, så gjør hun det på en måte som for meg personlig føles blodig urettferdig og lite innsiktsfullt. Kommentarene om jobb annenhver helg og turnus etc gjør at jeg ville hatt liten tillit til henne som min representant i arbeidslivet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 05-06-13 kl 22:43.
|