Sv: Kvinner og deltid og LO
Jeg har ikke så mye å bidra med i debatten, vil bare si at å jobbe 100% er ikke så attraktivt når man har en jobb som hverken er interessant, spennende eller hvor en kan legge opp arbeidsfordeling eller styre sin arbeidsdag på noen som helst måte.
Legg til lav lønn, og jeg ville absolutt jobbet deltid hvis økonomien var på plass og en i tillegg kunne sette av til pensjonssparing. Ut ifra rent egoistiske hensyn. Vi ville bruke like mye varer og tjenester (moms, arbeidsplasser til å produsere det vi forbruker), og samlet ville det bli betalt inn like mye skatt.
I dag jobber jeg 100% og er nødt till det med en arbeidsledig mann. Han tar dessverre ikke mer husarbeid/familiestyring enn meg, heller mindre. På grunn av psykisk sykdom bl.a. Jeg har måttet bøyd hodet framover så håret skal skjule tårene mine når jeg har hatt det som verst - på jobb. Eller gått på toalettet for å gråte, og passe på å ikke se noen inn i ansiktet når jeg kommer tilbake. Å jobbe deltid ville vært himmelen da.
Jeg misunner de som har en attraktiv jobb hvor de føler de har kontroll. Jeg misunner også de som har en mann som tjener så mye at de kan gå ned i redusert stilling. Jeg er klar over at det finnes de som har det verre enn meg, men det er kansje ikke de i denne tråden som er så enige med Gerd Kristiansen.
De ungdommene som uttaler i spørreundersøkelser at de vil jobbe deltid har kansje en mamma som kommer hjem fra jobb grå i ansiktet og sliten. Det er ikke nok attraktive jobber her i landet til alle. Langt ifra alle klarer å holde maska og gi ungene inntrykk av at jobben er topp.
|