Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 22:28   #241
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

[quote=oslo78;3721378]

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.[/quote]

Spørsmålet er vel om en forelder som tar seg av barnet sitt "gratis" og hvor barnet således ikke opptar en institusjonsplass til flere millioner kroner i året kan sies å bidra økonomisk? Jeg mener at det kan det absolutt. Det samme må gjelde syke og gamle foreldre - selvsagt bidrar man økonomisk til velferdssamfunnet dersom man sørger for at foreldrene sine kan bo hjemme fem år ekstra. Å spare penger for det offentlige er også en måte å bidra økonomisk på.

Man bidrar økonomisk hvis det man sparer staten for er mer enn det man ikke ikke betaler i skatt og de stønadene man mottar til sammen. Hvilket innebærer at det skal relativt tunge omsorgsoppgaver til før man kan si at man bidrar gjennom omsorgsoppgaver i hjemmet.

Sist redigert av Katta : 05-06-13 kl 22:37. Årsak: matematikkleif
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 22:30   #242
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

[quote=Katta;3721383]

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Man bidrar økonomisk hvis det man sparer staten for er mindre enn det man ikke ikke betaler i skatt og de stønadene man mottar til sammen. Hvilket innebærer at det skal relativt tunge omsorgsoppgaver til før man kan si at man bidrar gjennom omsorgsoppgaver i hjemmet.

Du mener mer her, ikke sant?

Jeg tenker på tunge omsorgsbyrder, ja. Å utsette sykehjemsplass fem år tilsvarer veldig mye skatt altså - og ikke får man noe videre stønader for det heller.

Gammel 05-06-13, 22:31   #243
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.

Spørsmålet er vel om en forelder som tar seg av barnet sitt "gratis" og hvor barnet således ikke opptar en institusjonsplass til flere millioner kroner i året kan sies å bidra økonomisk? Jeg mener at det kan det absolutt. Det samme må gjelde syke og gamle foreldre - selvsagt bidrar man økonomisk til velferdssamfunnet dersom man sørger for at foreldrene sine kan bo hjemme fem år ekstra. Å spare penger for det offentlige er også en måte å bidra økonomisk på.

Ikke sånn å forstå at alle skal gjøre dette, men de som påtar seg omsorgsarbeid for egen familie tilsvarende mange heltidsstillinger - de bidrar så absolutt økonomisk. Ofte på bekostning av egen inntekt.

De fleste hjemmeværende og deltidsjobbende er ikke hjemmeværende eller deltidsjobbende for å utføre store pleieoppgaver tilsvarende mange heltidsstillinger.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 22:35   #244
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

De fleste hjemmeværende og deltidsjobbende er ikke hjemmeværende eller deltidsjobbende for å utføre store pleieoppgaver tilsvarende mange heltidsstillinger.

Nei, ikke i det hele tatt. Men noen er - og det arbeidet de gjør bør anerkjennes også som økonomisk innsats for fellesskapet. For det er det. Mange foreldre til tungt funksjonshemmede barn gjør en jobb som hvis det skulle settes bort til andre, ville tilsvart mange heltidsstillinger.

Ellers er jeg for heltid jeg altså. Minst :-)

Gammel 05-06-13, 22:36   #245
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=oslo78;3721387]

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du mener mer her, ikke sant?

Jeg tenker på tunge omsorgsbyrder, ja. Å utsette sykehjemsplass fem år tilsvarer veldig mye skatt altså - og ikke får man noe videre stønader for det heller.

Selvfølgelig. *uffameg*.

Gammel 05-06-13, 22:46   #246
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

I tillegg burde man forlengst tatt et oppgjør med den vanvittige pensjonsløsningen som våre foreldre sikrer seg nå. At fullt arbeidsføre folk tar ut pensjon mens de jobber får jeg ikke til å rime på en plass altså!?

Jeg sliter også med å skjønne den når det samtidig signaliseres at det er krise og luksus må kuttes.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 22:48   #247
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg sliter også med å skjønne den når det samtidig signaliseres at det er krise og luksus må kuttes.

Det er jo alltid lettere å oppfordre noen andre til å ta en større del av arbeidsbyrden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:02   #248
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Mitt poeng - som visst har forsvunnet litt i mengden her - er at det å angripe kvinner og deres deltidsjobbing og nærmest si at det er dette som gjør at vi har (eller kommer til å få) problemer med velferdssamfunnet, det er i beste fall korttenkt.

Det er ganske mange andre ting som også er problematisk. Tenåringer som aldri kommer i jobb. Folk som førtidspensjonerer seg. At alle bedrifter alltid skal ha A-laget av arbeidsstokken, og at de som er på B-laget dermed ikke like lett får seg jobb. At jobber blir mer og mer teoretiske. At skolen blir mer og mer teoretisk, slik at flere faller fra tidligere.

At det hele tiden skal være vekst i et firma, slik at man aldri kan stå i ro - man skal hele tiden utvikle seg. Aksjonærene forventer hele tiden at man skal gjøre det bedre enn i fjor.

Jeg syns egentlig at mye av problemet er at det eneste man fokuserer på, er økonomisk vekst. Hvorfor er dette saliggjørende?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:04   #249
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og jeg hørte i tillegg på radioen i dag at et er en myte at det er småbarnsmammaer som velger deltid. De som velger deltid, velger det ofte for et helt liv. Det vil si, de jobber deltid gjør dette uavhengi av små barn eller ei.

Bare 18 % oppgir omsorg for barn som grunnen for deltid, og 4 % oppgir at grunnen er pleietrengende barn. Så det blir vel litt feil å holde omsorg for barn som en gissel i debatten, det er tydligvis endel andre grunner for deltid ute å går.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:06   #250
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Mitt poeng - som visst har forsvunnet litt i mengden her - er at det å angripe kvinner og deres deltidsjobbing og nærmest si at det er dette som gjør at vi har (eller kommer til å få) problemer med velferdssamfunnet, det er i beste fall korttenkt.

Det er ganske mange andre ting som også er problematisk. Tenåringer som aldri kommer i jobb. Folk som førtidspensjonerer seg. At alle bedrifter alltid skal ha A-laget av arbeidsstokken, og at de som er på B-laget dermed ikke like lett får seg jobb. At jobber blir mer og mer teoretiske. At skolen blir mer og mer teoretisk, slik at flere faller fra tidligere.

At det hele tiden skal være vekst i et firma, slik at man aldri kan stå i ro - man skal hele tiden utvikle seg. Aksjonærene forventer hele tiden at man skal gjøre det bedre enn i fjor.

Jeg syns egentlig at mye av problemet er at det eneste man fokuserer på, er økonomisk vekst. Hvorfor er dette saliggjørende?

Det er jo din påstand at det "eneste man fokuserer på er økonomisk vekst".

Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Verken i tråden, blant folk jeg omgås eller på arbeidsplassen min for den del. Det er derimot fokus på at det må komme mer penger inn enn det går penger ut.

Gammel 05-06-13, 23:06   #251
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg bor midt i deltidsmekka, og damene i gata hos oss startet med deltid da barna var små. Så ble de litt større og begynte i barnehage, og da var opprinnelig planen at de skulle jobbe litt mer igjen og kanskje begynne å jobbe med det de opprinnelig hadde tenkt. I mellomtiden hadde det blitt en livsstil med mye som skjer sosialt på dagtid og svært bekvemt.

Gammel 05-06-13, 23:08   #252
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Mens her jeg bor er det ikke en sjel å se på dagtid. Barnehagen har bare 100%-plasser og jeg vet ikke om en eneste familie i nabolaget hvor ikke begge foreldre jobber fullt. (Bortsett fra meg selv da for tiden - men den tiden er snart forbi heldigvis). Utrolig rart at det skal være så forskjell på områder.

Gammel 05-06-13, 23:09   #253
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det finnes jobber som er mer eller mindre verdiskapende enn andre. Men det forandrer ikke det faktum at for å finansiere velferdsordningene (som er forbruk av penger) må det også utføres arbeid som genererer penger. Og at vi passer hverandre gjør faktisk ikke det, uavhengig om det er nødvendig eller hyggelig eller begge deler.

Men da er det jo først og fremst hvordan vi har bestemt oss for å definere oppgavene som avgjør. Ikke oppgavene.

For meg som på en måte gjorde det samme hjemme og på jobb ble i alle fall forskjellen litt merkelig. Den eneste grunnen til at arbeidet betød mer på sykehus og med folk som ikke er i slekt med meg er jo at noen har bestemt at det skal lønnes. Og der mener jeg at vi bør se litt på om det ikke snart er på tide å anerkjenne jobben som gjøres utenom arbeidsplassene som arbeid. På samme måte som man en gang i tiden avgjorde at sykepleie ikke var evner som kom av seg selv for kvinner og var noe kvinner gjorde av omsorg til sin neste og ikke for lønn. Nå hører det både kompetanse, autorisasjon og lønn med. Det startet med at man omdefinerte.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:13   #254
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Neisj, du kan jo spørre store deler av Sør-Europa om DE synes det gjør noe at landene er i resesjon. At de har 20 % arbeidsledighet og at flere steder får de som ER i jobb, ikke lønn. I Hellas har det offentlige f.eks i enkelte tilfeller heller ikke råd til å betale for folks medisiner lenger, så private apotekere må selv legge ut for medisinene (så lenge de har råd til det da) Blåreseptordningen i Norge tar vi jo alle for gitt..

Jeg synes det er stas med økonomisk vekst, det viser at et land eller et firma har sunn økonomi. Lurt å fokusere på det, fremfor pusing og "stakkars", DET er hvertfall ikke særlig lønnsomt i lengden.

Gammel 05-06-13, 23:15   #255
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Mens her jeg bor er det ikke en sjel å se på dagtid. Barnehagen har bare 100%-plasser og jeg vet ikke om en eneste familie i nabolaget hvor ikke begge foreldre jobber fullt. (Bortsett fra meg selv da for tiden - men den tiden er snart forbi heldigvis). Utrolig rart at det skal være så forskjell på områder.

Men det er jo ikke tvil om det finnes forskjell mellom områder, eller aller helst mellom miljøer. Der jeg jobber, er det så godt som ingen kvinner som jobber deltid. Alle jobber fulltid+, har menn som gjerne jobber i samme bransje og jobber fulltid+, reiser en god del, har tre+ barn, trener jevnlig og som følger ungene godt opp. Og som stort sett synes dette går veldig fint, fordi de liker det de gjør, har stor grad av påvirking og styring på egen arbeidshverdag og fordi de ikke har så veldig høye forventninger til skinnende vinduer, hjemmebakst til skoleavslutninger og lunsjer med venninnene. I nabolaget mitt, derimot, der jobbes det mye deltid blant kvinnene (og de har ikke pleietrengende barn, mange har derimot barn i barnehage/skole/SFO mens de vasker vinduer, baker og lunsjer).

Gammel 05-06-13, 23:16   #256
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økonomisk vekst er et must, Billa sa det. Jobber forsvinner om det ikke går fremover med oss.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:16   #257
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men da er det jo først og fremst hvordan vi har bestemt oss for å definere oppgavene som avgjør. Ikke oppgavene.

For meg som på en måte gjorde det samme hjemme og på jobb ble i alle fall forskjellen litt merkelig. Den eneste grunnen til at arbeidet betød mer på sykehus og med folk som ikke er i slekt med meg er jo at noen har bestemt at det skal lønnes. Og der mener jeg at vi bør se litt på om det ikke snart er på tide å anerkjenne jobben som gjøres utenom arbeidsplassene som arbeid. På samme måte som man en gang i tiden avgjorde at sykepleie ikke var evner som kom av seg selv for kvinner og var noe kvinner gjorde av omsorg til sin neste og ikke for lønn. Nå hører det både kompetanse, autorisasjon og lønn med. Det startet med at man omdefinerte.

Nei. Det at man har en jobb fører til mer penger til fellesskapet enn at man ikke har en jobb, helt uavhengig av hvilken følelsesmessig verdi man tillegger en oppgave.

Gammel 05-06-13, 23:18   #258
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Kie: du må skille økonomisk og moralsk verdi her (i mangel på bedre ord). Klart man skal verdsette omsorgsoppgaver. Men de bidrar ikke til verdiskapning. Og de skal være ganske tunge før de sparer staten for penger.

Gammel 05-06-13, 23:19   #259
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg skjønner at det er forskjell på områder - jeg bare filosoferer over hvorfor det blir så stor forskjell - ofte med små fysiske avstander mellom ulike områder med ulike "standarder".

Gammel 05-06-13, 23:19   #260
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg tenker at det egentlig er et større problem at vi pensjoner friske, oppegående folk på 62 enn at mødre med små barn jobber deltid. Skulle gjerne sett at LO lederen så noe om den problemstillinger også.

Haha, den dagen tror jeg aldri kommer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.